Přirozené zvýšení hladiny testosteronu?

Přirozené zvýšení hladiny testosteronu?

O testosteronu se nejčastěji hovoří právě ve vztahu k dopingu a dopingovým látkám. Nicméně to pro nás nebude dnes hlavním tématem. Podívejme se společně na to, jak zvýšit hladinu testosteronu přirozenou cestou. 

Přirozené zvýšení hladiny testosteronu?

Testosteron, tento bájný hormon, ve fitness a kulturistice zvláště velmi často skloňovaný kvůli svému vlivu na růst svalové hmoty a zdopovědnosti za to, že muži jsou tím, čím opravdu jsou, zřejmě ani nepotřebuje dalšího komentáře a představování. Nicméně se mu pro úplnost nemůžeme vyhnout a opomenout ho! 

Co je testosteron?

Testosteron je steroidní hormon ze skupiny androgenů. Řadí se mezi anabolické steroidy. Je to mužský pohlavní hormon (androgen).  Přirozenou cestou vzniká testosteron v tzv. Leydigových buňkách ve varlatech. Ovlivňuje spermatogenezi a vývoj sekundárních pohlavních znaků. Patrný je jeho vliv především v pubertě, kdy dochází k růstu varlat a penisu, po těle začíná růst ochlupení, zvětšuje se prostata a hrtan, dochází k nárůstu svalové hmoty. V dospělosti testosteron s jinými androgeny udržuje mužský charakter ochlupení, stimuluje spermatogenezi a brání rozvoji osteoporózy. Ze společenského hlediska je spojován s dominancí, libidem a agresivitou; je zkoumán jeho vliv na čestné chování. Znamením vyšší hladiny testosteronu je také lepší prostorová orientace.

Jak na přirozené zvednutí testosteronu? 

Možná znáte staré známé klišé, že nejlepším afrodiziakem je červené maso nebo ústřice. Je to sice otřepané, nicméně také pravdivé. Do svého jídelníčku byste měli zařazovat potraviny, které obsahují vysoké množství zinku, nebo jej používat jako suplement. Suplementační forma bude možná výhodnější pro všechny ty, kteří úplně masu neholdují, ale taky by rádi nějaký ten sval navíc. Volte tedy zinek jako doplněk stravy, a to buď v samostné formě, jako chelát, humát nebo aerosol, a nebo již v kombinaci s hořčíkem a vitamínem B6. Tento suplement se nazývá ZMA. 

Pokud zůstaneme v kategorii mikroživin, tak můžeme hledat i dále. Velmi dobrým pomocníkem, u jehož nedostatku je také velmi často sledována ponížená hladina testosteronu, je vitamín D. O to více, když se nám sluníčko schovává a my se chráníme před nízkými teplotami. Vitamín D jednoduše potřebujeme, můžete tedy využít jak zdroje pocházející z mléčné říše, tak i ryby nebo vejce. Pokud nezvolíte přirozený zdroj, můžete najít i suplementační formu. Nicméně vězte, že jakýkoliv extrémní nadbytek u vitamínů rozpustných v tucích, je pro naše tělo rizikový. Dodržujte tedy stanovené denní dávky. 

Hladina testosteronu a zejména jeho funkčnost, je závislá na tom, jak vysokou hladinu máte estrogenu. Nemusíte tedy pracovat pouze na testosteronu, ale zkuste to i jiným směrem. Zdá se, že potraviny jako brokolice nebo květák, mohou snižovat produkci estrogenu, a tím i poměrově zvýšit hladinu testosteronu. Ba co více, aby se vaše hladina testosteronu nesnižovala v návaznosti na dlouhé tréninky, můžete sáhnout po suplementech, kterými jsou acetyl-L-karnitin, macca nebo Tribulus terrestris. Společně již budou dávat slušný balíček, který by mohl zabrat a zapracovat na zvýšení vaší hladiny testosteronu. 

Pokud už se ale bavíme o suplementech, zastavil bych se u jednoho z nich. Tím je kyselina D-asparagová. Dle mého jedna z revolučních látek, a bohužel prozatím nepochopených. Jak jistě víte, největší odezvu na váš organismus mají vždy aminokyseliny. Tato jedna z mála je pro nás využitelná i ve své pravotočivé formě. Pracuje s cholesterolem a napomáhá jeho resyntéze na steoridní hormon testosteron. Může tedy velmi výhodně pomoci i vám. Pokud navíc zařadíte do svého jídelníčku potraviny s obsahem nasycených mastných kyselin, konkrétně jako kokosový olej, máslo nebo vaječné žloutky, můžete velmi brzy očekávat pozitivní vliv a odraz na vaší svalové hmotě. 

Možná jedna zajímavost na závěr. Sexuální vzrušení dokáže navýšit hladinu testosteronu, nározově až o 30 % u mužů a 13 % u žen, a to ne zcela závisle na tom, jestli nakonec dosáhnete vrcholu, nebo nikoliv. O to více pak, když byly testované subjekty konfrontovány s červenou barvou. Nakupte tedy na Vánoce pánové svým drahým polovičkám červené spodní prádlo a večer neváhejte. Vaše svaly se vám odvděčí. 

  •