Aminokyseliny pro napumpování

Aminokyseliny pro napumpování

Napumpování - doslova bájný pojem, který dokáže váš trénink posunout za hranice běžného chápání svého těla a někam, kam byste se nejraději dostali jen za pomoci běžné stravy. Je to možné, nicméně vy si můžete lehce pomoci. 

Aminokyseliny pro napumpování

Asi nebudete dlouho tápat a budete tušit, že aminokyseliny s vasodilatačním účinkem budou tím nejlepším, co můžete k vyššímu napumpování využít. Není divu, jsou ideálním prostředkem nejen pro vaše svaly a aktuální pumpu, ale i pro produkci růstového hormonu. Vždyť právě ten může být zodpovědný za vytlačení nesvalových struktur na povrch a přeneseně lepší pumpu. Následující velká trojka vám pomůže v napumpování. 

Arginin

L-Arginin je zcela ojedinělou a organismu nenahraditelnou aminokyselinou zodpovědnou za přenos oxidu dusíku a přímé vylučování růstového hormonu (GH - z angl. Growth Hormon). Oxid dusnatý (NO) je v lidském těle primárně vytvářen právě z argininu - dostatečné množství oxidu dusnatého je nezbytné pro udržení průchodnosti cév (vasodilatační účinky, rozšíření cév). Toto roztažení cév využijete zejména při silovém tréninku, kdy se vašim svalům dostává více živin a jsou schopny rychleji regenerovat a startovat anabolické procesy. Navíc vasodilatace cév podporuje erekci a plodnost u mužů, podporuje také zvýšení tvorby spermatu a jeho kvalitu.

Prostřednictvím oxidů dusíku přenáší nervové vzruchy v mozku (neurotransmitér) a reguluje tak např. činnost trávícího traktu, koordinaci pohybů a dlouhodobou paměť. Stimulace produkce oxidu dusnatého a růstového hormonu má antioxidační potenciál, zabraňuje nepříznivým účinkům volných radikálů.

Doporučená dávka: 3-5 g před výkonem a před spaním


Citrulin

Aminokyselina citrulin je v Krebsově cyklu meziproduktem v močovinovém cyklu, který je součástí metabolismu bílkovin. Citrulin využíváme v těle na odstraňování čpavku, což je toxická látka vznikající tehdy, když se během intenzivního tréninku metabolizují ve svalech aminokyseliny, protože v nich dochází k částečnému odbourávání svalových vláken (vlákna se jakoby „třepí“). Touto cestou může citrulin během tréninku zmenšovat svalovou únavu, protože urychluje recyklaci čpavku v močovinovém cyklu a podporuje recyklaci laktátu.

Citrulin je neesenciální aminokyselina, která plní v těle velmi podstatné funkce. Je prekurzorem (předchůdcem) argininu, stimuluje uvolňování energie z ATP a posiluje imunitní systém. Díky své schopnosti měnit se v těle na arginin stimuluje uvolňování oxidu dusnatého NO, který rozšiřuje cévy, a vy jste tak schopni napumpovat lépe a po delší dobu. Tímto pumpováním kyslíku a živin do svalů se další cestou zvýší přísun energie během cvičení. (Rozšiřování cév ovšem může pozitivně ovlivňovat i mužskou potenci.) 

Doporučená dávka: 2 g 3x denně v průběhu dne


Ornitin

Aminokyselina L-ornitin se zpravidla využívá společně s citrulinem a argininem, protože velmi podstatně zesiluje jejich účinek. Dá se říct, že je mezistupněm v močovinovém cyklu, kdy se nejprve arginin mění i za předpokladu určitch ztrát na ornitin, ten vstupuje do mitochondrií a zde je dále "přeměněn" na citrulin. Podobně jako oba předchozí podporuje vyplavení oxidu dusnatého, ale i růstového hormonu. Jeho vazba a účinnost je ideální právě v době okolo tréninku, kdy je zesílená ztráta aminokyseliny arginin. 

Doporučená dávka: 2 g před tréninkem a před spaním


Už sám Arnold znal sílu napumpování pro dobrý trénink. Myslete na ni i vy a nezapomeňte, že napumpování je základem pro dobrý růst svalové hmoty. 

  •