Průřez syrovátkovými proteiny

Průřez syrovátkovými proteiny

Pokud se snažíte o nárůst svalové hmoty, její ochranu při hubnutí, ale i maximální sílu, jsou pro vás syrovátkové proteiny naprostou nutností. Jistě jste se již vyzkoušeli celou řadu syrovátkových proteinů, ale orientujete se v názvech jako: isolát, ultrafiltrát, CFM, koncentrát apod ? V tom by vám měl pomoci náš článek.

Jedná se o bílkovinu kravského mléka (obsah kolem 20%). Zde se objevuje společně s kaseinem (80%), dalším mléčným proteinem. Na rozdíl od hrudkovitého kaseinu, je ve vodě dobře rozpustná a tím i lépe vstřebatelná. Tomu odpovídá i její biologická hodnota 100 (nejvyšším číslem je také 100). Máme tedy co dočinění s nejkvalitnějším proteinem. Výrobky s převahou syrovátkové bílkoviny jsou označovány názvem WHEY-ale pozor ne vždy se u těchto produktů jedná pouze o čistý syrovátkový protein.

V jednoduchosti se vám mohou do vašeho koktejlu dostat 3 základní typy syrovátkového proteinu:

- hydrolyzát - isolát - koncentrát

Tyto tři druhy produktů se od sebe liší nejen poměrem jednotlivých živiny, obsahem vitaminů a minerálních látek, ale i například nežádoucím obsahem laktózy či mléčného tuku.

Pharma Whey

Syrovátkový koncentrát

Prvním typem je koncentrát (označovaný jako WPC- Whey Protein Concentrate). Obsahuje většinou od 50-80 % syrovátkových bílkovin, zbytky mléčného tuku a laktózy. Dnes je nejčastěji používanou surovinou pro výrobu proteinových nápojů a patří k těm levnějším surovinám pro výrobu proteinů. U kvalitního výrobku sledujte množství bílkovin (doporučujeme >65 %), ale také zastoupení tuku a laktózy, které by mělo zabírat minimum objemu.

Výhody: často velice příjemná chuť díky většímu podílu jednoduchých sacharidů, zastoupení více druhů bílkovin, příznivá cena

Nevýhody: často použity nekvalitní příměsi ( hydrolyzát kolagenu ), poměrně rychlá stravitelnost

Kdy používat : během dne jako doplněk stravy při nedostatku kvalitních bílkovin, nebo 45 minut po tréninku spíše ale v objemovém období

whey protein shake

Syrovátkový isolát

O stupínek lepším proteinem je syrovátkový isolát ( WPI- Whey Protein Isolate). Jedná se o produkt s obsahem bílkovin vyšším jak 80 %. Běžně však tato hodnota dosahuje 90 %. Sama o sobě obsahuje méně laktózy a tuků, ale také menší množství vitamínů a minerálů ve srovnání s předchozím koncentrátem. Izolát je možno získat mnoha způsoby. Nejjednodušším je prostá filtrace, dále pak CFM (Cross Flow Microfiltration-filtrace pomocí keramických filtrů) a iontová výměna. Jednotlivé druhy filtrace se od sebe technologicky liší (iontová výměna se považuje za nejkvalitnější, následuje CFM), cílem všech metod však je zadržet co nejvíce kvalitních bílkovinných frakcí v produktu.

Výhody: velice čistý a kvalitní zdroj bílkovin, minimální obsah laktózy a tuků, bez nežádoucích příměsí

Nevýhody: vyšší cena, menší chuťový zážitek na úkor kvalitnějšího složení

Kdy používat : během dne jako doplnění kvalitních bílkovin, 45 minut po tréninku, vhodný do diet a rýsovacích fází tréninku

whey protein hydro

Syrovátkový hydrolyzát

Vrcholem celého snažení o dosažený dokonalého syrovátkového proteinu je hydrolyzát, často označovaný jako HYDRO. Je vlastně dalším zpracováním isolátu, kdy se enzymaticky naštěpí dlouhé řetězce syrovátkových proteinů a ty jsou tak pro náš organismus lépe vstřebatelné. I zde však najdeme rozdíly, a to ve stupni hydrolýzy. Čím větší je hydrolýza, tím menší částice bílkoviny nám zůstanou. (tzn. čím menší, tím lépe vstřebatelné). Nevýhodou hydrolýzy je snad fakt, že naštěpení řetězců značně narušuje chuťové vlastnosti proteinu. Protein je tedy velmi kvalitní, nedosahuje však takové chuti, jako koncentrát. V tomto případě však jde o kvalitu! Přípravek je vhodný pro podporu tvorby svalové hmoty a podporu regenerace po výkonu. Je významným zdrojem bílkovin při jejich nedostatku v přirozené stravě. Je vhodný také do redukčních diet.

Výhody: nejkvalitnější zdroj bílkovin, velice rychlé vstřebání, vysoký obsah BCAA

Nevýhody: vyšší cena, hořká chuť, omezený výběr na trhu

Kdy používat : ihned po tréninku, nebo kdykoliv během dne při celoroční přípravě

Jak a kdy syrovátkové proteiny používat?

Syrovátkový protein se zpravidla využívá v čase ihned po tréninku. Zde bych volil nejkvalitnější variantu, tedy hydrolyzát (s co největším stupněm hydrolýzy) následovaný isolátem. Syrovátkový koncentrát je spíše vhodné zařazovat s větším časovým od tréninku (asi 90 min.), a to jako náhradu jídla. Vhodný je také pro doplnění kaseinové bomby před spaním, a to z hlediska pokrytí prvních hodin trávení. Celková dávka proteinu by se ve všech případech měla pohybovat v rozmezí 30-50g.

Autoři odborných textů:

Charakterizace syrovátkových proteinů: Jan Caha

  •