Jak NEPŘIBRAT o Vánocích?

Jak NEPŘIBRAT o Vánocích?

Vánoční svátky již klepou na dveře a s nimi i strach z nabírání hmotnosti, nucených sladkostí a tučných jídel. Jak se vypořádat s každoročním "problémem" nárůstu hmotnosti v prosinci? Řekněme si, jak nepřibrat o Vánocích.

Jak NEPŘIBRAT o Vánocích?

Plné stoly dobrot a sladkostí volají po jejich ochutnání. Neustálé oslavy, lehká dostupnost alkoholických nápojů a chutná jídla vyvádějí naše pracně zformované tělo stále více z formy a rovnováhy, kterou jsme mu po celý rok nastolovali. A vrhají nás do šedi průměrného vyznavače lenosti a odpočinku. Období svátků je také časem, kdy je zavřena většina fitness center, posiloven a sportovních hal nebo je jejich otevírací doba minimálně omezena. Všechny tyto aspekty nahrávají tomu, že vaše tělo reaguje zvyšováním své hmotnosti a samozřejmým nárůstem tukového polštáře okolo břicha.  Málokdo totiž nástrahám v podobě vánočního jídla odolá.

Vánoční kondice a vykrmování

Nejprve si řekněme, čím je tento nárůst hmotnosti způsoben a jak mu můžeme předejít. Je to v celku jednoduché, naše energetická bilance je v průběhu vánočních svátků převážně pozitivní, naše tělo pracuje v určitém energetickém nadbytku. Ne všechno pozitivní je však dobré, a tak můžeme říct, že pozitivní energetická bilance je důvodem, proč vaše váha narůstá, zvětšuje se obvod pasu i boků a narůstá množství uložených energetických rezerv. Proto, abyste nepřibírali na váze, musíte tuto energetickou bilanci dostat do rovnováhy nebo negativního stavu. Abyste dostali svou energetickou bilanci do negativních čísel, máte ve své podstatě pouze dvě možnosti. Buď snížíte množství energie, kterou za den přijmete. Omezíte se tedy ve stravě. Anebo navýšíte práci v aerobním či anaerobním pásmu. Lidsky řečeno, budete více cvičit, a můžete využít jak posilovnu, tak i vytrvalostní aktivitu. Taková chůze se sněžnicemi, nebo výlet na běžkách nejsou k zahození, co myslíte?

Rovnováha nebo negativní bilance jsou zárukou, že nebudete nabírat tukovou hmotu. Možná, že během svátků a oddechových dní přiberete i za předpokladu, že nekonzumujete horentní množství energie a energeticky bohaté stravy, uvědomte si ale, že se ve vašem jídelníčku najednou nachází potraviny bohaté na sůl (sodík) a jednoduché sacharidy (cukry), stejně jako jídla pro vás nezvyklá, na která vaše tělo reaguje. Tato jídla mohou přechodně zadržovat tekutiny ve vašem těle a působit nárůst hmotnosti.

Druhým důvodem nárůstu váhy jsou tučná jídla, avšak ta přímo souvisí s energetickou bilancí. Měli byste se tedy vyhnout zbytečnému příjmu tuků ze smažených jídel, cukroví a dortů, tučných omáček, vánočky, tučného masa a pečiva.

Hlavní důvody jsme si nastínili, nyní přestupme k praktickým radám, které vám pomohou v udržení vaší stávající hmotnosti, nebo nabídnou alespoň malé řešení toho, jak se od ní co nejméně odchýlit. Využijte je pro svůj sváteční jídelníček a uvidíte, že se vám vaše tělo odvděčí.  

  1. Nevažte se – možná si řeknete, že tento bod je tu chybně, ale není to pravda. Zvažte se před Vánocemi, kdy ještě nekonzumujete nezdravá sváteční jídla. Další měření proveďte až nejdříve 3 po ukončení oslav a při běžném pracovním režimu. Jak jsme si již řekli, slavnostní tabule ve vás může zanechat množství zadržené tekutiny, která není tukovou hmotou, avšak vaši váhu zvýší. Tato tekutina při návratu do běžného režimu zase z těla odejde, vás by ale během svátečních oslav zbytečně stresovala.
  2. Dostatek zeleniny – dalším bodem je konzumace zeleniny. Ač tomu zimní období moc nepřeje, konzumujte zeleninu. Obsahuje hodně vody, vlákniny a málo energie. Je tedy schopna vás zasytit, aniž byste přijali příliš mnoho energie. Vy tak nebudete vyhledávat „špatná“ jídla na ukojení vašeho hladu a spokojíte se právě se „zelenou“ pochoutkou.
  3. Pijte proteinové přípravky – dostatek bílkovin není synonymem svátečního stolování. Pravděpodobně budete mít dostatek sacharidů i tuků, avšak bílkoviny budou ve vašem jídelníčku chybět. Přes den si vybírejte kvalitní proteinové přípravky, které se vyznačují vysokým podílem lehce stravitelné syrovátkové bílkoviny. Máte na výběr ze tří variant. Syrovátkový koncentrát, izolát nebo hydrolyzát. Osobně bych doporučil víceprocentní isolát, který již dále nebude navyšovat již tak vysoké množství sacharidů ve vaší stravě. Na noc využívejte kaseinové přípravky, které zase zajistí to, že se v polovině noci neprobudíte s vlčím hladem, který půjdete urychleně zahánět nekvalitním jídlem od společné sváteční večeře.
  4. Hýbejte se – posilovny a fitness centra jsou zavřené, to však neznamená, že budete sedět doma u televize. Vyrazte na procházku po zimní přírodě, na běžky nebo na brusle a nebojte se sebou vzít i svého partnera a děti. Bude to další společně strávený čas, při kterém spálíte přebytečné kalorie, vytráví vám a zároveň velmi efektivně využijete čas, který vám sváteční dny dopřávají.
  5. Všeho s mírou – Vánoce jsou krásný čas a je potřeba si je užít, jednou ale skončí a vy budete přemýšlet, co jste o svátcích udělali špatně, že máte najednou tukový prstenec kolem boků a zadeček, který se vám nevleze i do vašich svátečních kalhot. Vždy přemýšlejte nad důsledky svého jednání u svátečního stolu a na to, jaký dopad na vás asi snězené cukroví, smažené pokrmy, chlebíčky a jiné pochutiny zanechají.
  6. Užívejte spalovače tuku – řekněme si to narovinu, o Vánocích pravděpodobně nezhubnete, ale můžete alespoň udržet stávající stav tukové hmoty. K tomu vám pomůžou termogenní spalovače tuku. Ty udrží váš metabolismus na vyšších obrátkách a budou velmi efektivní jako podpora vašeho udržení hmotnosti. Užívejte spalovače tuku na bázi synefrinu, kofeinu, kayenského pepře, kapsaicinu nebo CLA. Velmi efektivně podpoří vaši snahu o udržení hmotnosti.
  7. Konzumujte dostatek vitamínů – dostatek vitamínů je základem, nejen o svátcích, ale po celý rok. Občas vypijete sklenku vína nebo piva, která obsahuje dávku alkoholu. Tento alkohol odvádí z těla vitamíny a minerální látky. Výhoda svátečních dní je v tom, že je velmi spojena s tradiční mísou ovoce, která tvoří dekoraci svátečního stolu. Pro to, abyste ale dohnali deficit vitaminů přirozenou formou, byste museli sníst horentní množství všech různých druhů ovoce. Zařaďte do svého jídelníčku tedy alespoň jednu dávku multivitaminového a minerálního přípravku v retardované kapsli (kapsle s postupným uvolňováním).

Nyní již víte jak se o prosincových svátečních dnech vyvarovat nežádoucímu nárůstu tuku a hmotnosti. Myslete však na to, že Vánoce jsou hlavně o klidu a pohodě a pokud naberete 2 nebo 3 kila, nenechte si je zkazit. Máte přeci celý rok na to, abyste je zase dostali pod kontrolu a možná se do dalšího roku chlubili novou hmotností, která té staré bude mávat ze znatelně nižších pozic.

Vánoce a hubnutí

  •