Použijte kolostrum pro RŮST a IMUNITU

Použijte kolostrum pro RŮST a IMUNITU

Doplňky stravy jsou stále podrobněji zkoumány a probírány, a to nejen laickou veřejností, ale vědeckou obcí. Podívejme se společně na novou studii o kolostru, která opět potvrzuje, že doplňky stravy mají svoje místo v jídelníčcích sportovců.

Použijte kolostrum pro RŮST a IMUNITU

Kolostrum bylo v poslední době podrobeno několika velmi zajímavým studiím, a to hlavně z toho důvodu, že se stává stále oblíbenějším nejen v kulturistice a fitness, ale také ve vytrvalostním sportu, atletice a cyklistice. Logika suplementace kolostrem je jednoduchá. I když to není tak využívaný a známý zdroj bílkovin jako třeba syrovátkový protein, je podstatným zdrojem imunoglobulinů, a to zejména imunoglobulinu-G. Tyto látky podporují imunitu u rostoucích zvířat a jak se zdá, tak i u lidí.

Kolostrum je také bohaté na růstové faktory, včetně IGF-1 podporující růst u mladého organismu. V tuto chvíli ještě není zcela jasné, jestli je tento faktor dostatečně využitelný i pro člověka, nicméně i tak má kolostrum velmi zajímavé využití ve sportovní výživě. Většina posledních výzkumů se zaměřená právě na imunoglobuliny, především pak na imunoglobulin-G. Vědci zkoumají zejména rozdílnost využití imunoglobulinů ze syrovátky a z kolostra.

Nový výzkum provedený v tomto směru zkoumal vytrvalostní sportovce soutěžící v cyklistice. Celkem bylo testováno 10 subjektů ve dvou skupinách, s tou podmínkou, že soutěží v cyklistice déle než po dobu tří let. Při testu byla hodnocena hladina VO2 max s následným podáním buď 10 g hovězího kolostra, nebo 10 g syrovátkové bílkoviny.

Na konci studie byl každý ze subjektů podroben etapovému závodu o objemu 105 km každý den a v délce trvání pět dní. V této době byla sledována strava subjektů, která se u každého nutričně podobala, nebyla však nijak manipulována. Vědci také měřili projevy onemocnění a únavy, které mohly u sportovců nastat, a to prostřednictvím následujících ukazatelů.

  • poměr testosteron / kortizol
  • hladina imunoglobulinu A
  • změny v psychice sportovců

Na konci studie byla porovnána hmotnost závodníků, jejich frustrace výkonem, hladiny hormonů a hladina stresu. U všech byla takřka stejná, zajímavé však byla srovnání během závodu u obou skupin. Hladina testosteronu zaznamenala svoji tradiční křivku, ráno byla na vyšší úrovni jako večer. U skupiny konzumující syrovátkovou bílkovinu byla však vyšší. Hladina kortizolu byla nižší u "syrovátkové" skupiny, což také pozitivní ukazatel konzumace syrovátkové bílkoviny. Hladina imunoglobulinů zůstala výrazně vyšší u skupiny konzumující kolostrum.

Jak tedy využít kolostrum?

Jak se zdá z výsledků výzkumu. Kolostrum nemá výraznější výhody v budování a udržení svalstva, nicméně je skvělým prostředkem pro oddálení onemocnění při oslabení organismu. Právě extrémně dlouhé závody, za které se již jízda při více jak 100 km denně dá považovat, byste měli dbát na to, aby vaše tělo bylo v maximální kondici a vyhnulo se jakémukoliv nebezpečnému imunitnímu selhání. Právě to by vás mohlo stát dobrý výsledek v závodě. Doporučujeme tedy kombinovat syrovátkový protein s kolostrem, a to v poměru 1:1 tak, abyste měli zajištěnou dostatečnou regeneraci svalové hmoty po výkonu, tak i optimální odezvu a regeneraci vašeho imunitního systému.

Detail studie: Shing CM, Peake JM, Suzuki K, Jenkins DG, Coombes JS. A pilot study: bovine colostrum supplementation and hormonal and autonomic responses to competitive cycling. J Sports Med Phys Fitness. 2013 Oct;53(5):490-50
  •