Vstupte do zóny - ZÓNOVÁ DIETA

Vstupte do zóny - ZÓNOVÁ DIETA

Zónová dieta je fenoménem, který zde byl ještě před tím, než jsme se měli možnost setkat s moderním pojetím ketogenních diet, samotných sacharidových vln či restriktivního snížení energetického příjmu. Zónová dieta se však může vrátit na plné čáře. Podívejme se na ni, protože odpovídá aktuálním potřebám vašeho organismu. 

Vstupte do zóny - ZÓNOVÁ DIETA

Tato dieta vznikla na popud Dr. Barryho Searse, který ji popsal v publikaci "Vstupte do zóny". V Česku se největším propagátorem stal RNDr. Petr Fořt, jeden ze v současnosti nejvíce uznávaných specialistů na výživu člověka u nás. Zónová dieta byla popsána poprvé v roce 1995 a byla nejdříve určena pouze pro americký trh resp. spíše konzumenty. Dá se předpokládat, že byla určitou reakcí na tehdejší americký styl stravování, tedy fast food, sladké limonády a zmrzlina. V publikaci se přímo píše, že tato dieta je prevencí proti civilizačním nemocem - jako je například obezita. Jejich výskyt v poslední době stoupá. Stejně tak stoupá konzumace jednoduchého cukru. Existuje tak přímá úměra mezi cukrem ve stravě a nárůstem obezity. Přesně tomuto dieta podle Dr. Searse zamezuje a odstraňuje tak největší problém v navýšení tělesného tuku. Vy jste tak schopni nejen omezit příbytek tukové hmoty, ale dokonce jej zvrátit a začít tuk hubnout.

 

Jak definují zónovou dietu literární zdroje?


"Podstata zónové diety tkví v dosažení tzv. zóny, tedy ideálního stavu těla po stránce fyzické i duševní, kterého docílíme mj. pomocí úpravy jídelníčku, konkrétně pak zejména správnou kombinací tří základních složek potravy – tuků (30 %), bílkovin (30 %) a sacharidů (40 %). Díky sníženému obsahu sacharidů přijmeme méně energie, což logicky vede ke ztrátě hmotnosti. Protože jsou však sacharidy přesto zahrnuty v jídelníčku, umožňují navíc budovat svalovou hmotu."


Jen pro zopakování. Jednoduché sacharidy způsobují prudký vzestup hladiny hormonu inzulinu, který reguluje krevní cukr. Nadbytek sacharidů pak způsobí stav, který diabetologové označují jako chorobný hyperinzulinismus tzn., organismus přestane reagovat na inzulín a stoupá hladina krevního cukru. Setrvává-li na vysoké úrovni, vyústí tato situace v diabetes 2. typu.

Podíváme-li se na běžná doporučení pro zdravou výživu, nalezneme následující poměr jednotlivých živin:

15% bílkovin : 25% tuků : 60% sacharidů

Právě v tomto poměru je dle Dr. Searse hlavní problém a doporučuje následující:

30% bílkovin : 30% tuků : 40% sacharidů

Pokud si tato čísla kriticky zhodnotíme, zjistíme, že se jedná téměř o to stejné, co v dnešní době využívají fitness závodníci a kulturisté. Tedy nižší poměr sacharidů a zároveň vyšší množství bílkovin ve stravě, a to až dvojnásobně. Stejně jako kulturisté, tak i Dr. Sears považuje za nejdůležitější bílkoviny. To však znamená zásadní změnu jídelníčku. Pro běžného člověka o hmotnosti 80 kg se bude množství bílkovin pohybovat mezi 140 - 170 g denně, a to již vyžaduje plánování.

Jak vhodně nastavit množství živin při zónové dietě?
  1. Vypočtěte si svůj energetický výdej.
  2. Z toho zjistěte 30%.
  3. 1 g bílkovin má 17,9 kJ. Zjistěte gramáž bílkovin.
  4. Na téměř stejnou hladinu můžete nastavit sacharidy (resp. ještě o třetinu výše).
  5. Množství tuku bude odpovídat polovině množství bílkovin v gramech.
  6. Konzumujte smíšenou stravu ve vyváženém poměru všech tří živin.
  7. Volte sacharidy o nízkém GI.

Zásady: Jídlo je rozloženo do 5 až 6 porcí denně, tj. snídaně, oběd, večeře a dvě až tři svačiny mezi hlavními jídly. Časový odstup mezi jednotlivými pokrmy je krátký, jen několik hodin, a proto se pocit hladu nestačí ani dostavit. Je dovoleno a doporučováno konzumovat kuřecí a rybí maso, zeleninu, ovoce (v menším množství), celozrnné pečivo, nízkotučné mléčné výrobky, ořechy, olivový olej, margaríny. Není vhodné jíst bílé pečivo, brambory, těstoviny, sladkosti (včetně medu, zmrzliny, čokolády atd.), cereálie, máslo, smetanu, uzeniny, pít alkohol (kromě malého množství vína) ani kávu.

Není dieta jako dieta, a to stejné platí i u té zónové. Jinými slovy, tuto dietu nemusíte stopovat, stříhat metr nebo trhat kalendář. Zónová dieta je připravená na to, že ji budete dodržovat v dlouhodobém měřítku, a to bez důvodu nějakým způsobem měnit množství jednotlivých živin. Kulturisté tuto dietu znají a pro běžné sportovce nemusí být natolik vzdálená, vždyť dospělému organismu naprosto nahrává fakt, že budete konzumovat více bílkovin a naopak méně sacharidových zdrojů. Neváhejte tedy a hledejte optimální řešení.

  •