Synefrin, CLA, HCA - spalte tuk na maximum

Synefrin, CLA, HCA - spalte tuk na maximum

Spalování tuku je cílem, který má dnes mnoho cvičenců pohybujících se ve fitness centrech a nacházejících se v běžné tréninkové přípravě. Jak ale spalovat na maximum a jak podpořit spalování tuku, aby bylo ještě efektivnější?

Synefrin, CLA, HCA - spalte tuk na maximum

Začněme hezky od začátku, a sice synefrinem. Látkou, která začala být hojněji využívána relativně nedávno. Synefrin je účinná látka vyskytující se v oplodí rostliny Citrus aurantium (pomerančovník hořký). Můžeme jej znát také z tradiční čínské medicíny. Synefrin se používá především k odbourávání tuků, snižování hmotnosti a energizaci organizmu. Synefrin mobilizuje tukové zásoby a podporuje termogenezi. Zvyšuje metabolický obrat, aniž by měl negativní vliv na srdeční činnost či krevní tlak. To je výhoda oproti například kofeinu nebo dříve velmi hojně užívaného a dnes zakázaného efedrinu.

Synefrin zrychluje metabolismus, což souvisí se zvýšeným spalováním energie (kalorií). Podporuje tři hlavní mechanismy vedoucí ke ztrátě tělesné hmotnosti - odbourávání lipidů (tuků), zvyšování energetického výdeje a eliminaci nadbytečné vody v organismu. Vysvětlení této funkce synefrinu nalezneme v tom, že specificky stimuluje beta-3 receptory, čímž dochází k stimulaci lipidového metabolismu bez vedlejších účinků. Doporučená denní dávka povolená českou legislativou je 10 mg, ideální denní dávka se pohybuje od 10 - 25 mg.

Další velmi zajímavou látkou je kajenský pepř, ten obsahuje vysokou dávku látky zvané kapsaicin. Kapsaicin (kapsicin, capsaicin) je rostlinný alkaloid, který je zodpovědný za pálivou chuť papriky, a je hlavním alkaloidem paprik Capsicum. Pro savce včetně člověka je dráždivý a vyvolává pocit pálení v každé tkáni, se kterou přijde do styku. Mimo jeho pálivých účinků na tkáně má i termogenní efekt. Ten je zodpovědný podobně jako u synefrinu za spalování tuku a podporou zrychlení metabolismu.

Kyselina hydroxy-citronová (dále jen HCA) se získává z dužiny plodu Garcinia. Sportovci silových disciplín ji prozatím nemají příliš v oblibě, i když je velmi použitelná nejen v období, kdy se snažíme shodit přebytečný tuk. HCA nepůsobí na centrální nerovový systém, vyhneme se tedy ovlivnění, které je tak často zmiňováno jako negativní efekt kofeinu. HCA působí na enzym ATP citrátlyáza a utlumuje jeho funkci. Tím je ovlivněn proces tvorby tuku. Mimo přímého vlivu na ukládání tělesného tuku má HCA i schopnost snižovat chuť k jídlu. Suplementací HCA můžeme zabránit odbourávání svalové hmoty a zároveň podporujeme spalování tělesného tuku, to jsou velmi pozitivní účinky, co myslíte?

CLA, známá také jako konjugovaná kyselina linolová, je nenasycená mastná kyselina tělu vlastní. Vyskytuje se hlavně v přírodních sýrech, mléce, mase (zejména v hovězím a jehněčím) a rostlinných olejích. Přirozená strava je hezká věc, nicméně to pro efektivitu CLA nestačí a vy tedy musíte suplementovat dodatečně.

CLA pracuje jako bariéra, která brání tuku vstoupit do tukových buněk, čímž preventivně působí proti jejich zvětšování. Tuk se namísto uložení v tukových buňkách díky enzymu lipáza přesune do buněk svalových, kde se spálí při produkci energie. CLA tedy brání ukládání tuku! Aby mohly svalové buňky měnit tuk na energii, je nutné, aby byly buňky nějakým způsobem stimulovány. Právě v tomto bodě je vhodné aerobní cvičení. Můžete využít i posilovnu, ta bude ale spíše podporovat tonus vašich svalů.

Posledním na našem seznamu spalovačů tuku jsou guggulsterony. Ty se dostávají do popředí zájmu v posledních letech a nejen kvůli tomu, že tradičním karnitinům již téměř odzvonilo. Důvodem je hledání spalovače, který by fungoval tak trochu jinak, než většina spalovačů založených na termogenní bázi. Nejčastěji se můžeme setkat s pozitivním vlivem guggulsteronu na snížení syntézy cholesterolu (zvyšuje HDL "dobrý" cholesterol a snižuje LDL "zlý" cholesterol), zkvalitnění pleti a snížení hladiny lipidů (tuků) v krvi. Hlavním mechanismem účinku však zůstává podpora optimalizace činnosti štítné žlázy, a tím i následné zrychlení metabolismu potažmo spalování tukové hmoty. Zrychlení metabolismu má za následek vyšší energetický výdej za jednotku času, a tím i více spálené energie během jednoho dne.

Spalovače tuku jsou jasným prostředkem pro nasměřování k vašemu cíli. Využijte jich a zapracujte na jejich realizaci. Vaše postava se vám odmění. 

  •