Makroživiny - zdroj životní energie

Makroživiny - zdroj životní energie

Naše tělo pro své fungování nutně potřebuje příjem energie. Tak jak tomu je ve vesmíru, tak je tomu samozřejmě i u nás, u živých organismů. I když se najdou jedinci, kteří o sobě mluví, jako by jim stačila energie pouze ze slunce, ta zbylá valná většina z nás potřebuje i energii jinou, a to právě tu pocházející z makroživin. O co vlastně jde v jejich příjmu? 

Makroživiny - zdroj životní energie

Následujících několik týdnů a měsíců jsem se rozhodl věnovat makroživinám a článkům o nich. Přeci jen jsou tím základním, co bychom ve své stravě měli sledovat, a na čem zakládat příjem kvalitní stravy v jídelníčku. Již jste se na našich stránkách setkali s články o sacharidech, bílkovinách a tucích, nicméně ty již znají prehistorii; proto dnešní článek chápejte jako jakýsi úvodník do této problematiky, který se bude následně rozšiřovat do jednotlivých článků o samostatných makroživinách, jejich metabolismu a funkci v našem organismu. Snažíme se vás vzdělávat, a co by bylo vzdělání bez pořádných a jasných základů. Dnes se tedy podívejme na to, co je tou hlavní složkou stravy a vaší výživy. Jsou jí právě makroživiny. 

Co je makroživina? 

Tento název velmi často přirovnávám ke dvěma slovům. Zkusme si jej rozebrat na malé částečky a nejprve vezměme slovo makro. 

Makro = velký 


Pokud se bavím o slovu "makro", vždy zmíním obchodní řetězec stejného názvu. Když do něj přijdete, co vidíte? Ty největší věci a potraviny, se kterými se dokážete setkat. Mají zde pětikilovku nutelly, kilovou osmdesátiprocentní čokoládu nebo tvaroh v desetikilogramovém kbelíku. Tyhle věci jsou tedy opravdu velké. A úplně stejně to funguje u živin. Definicí slova "makro" ve vztahu k naší výživě je tedy zejména POTŘEBA. Potřeba těchto živin se udává v jednotkách, desítkách až stovkách gramů. Jako tomu může být například u sacharidů. 

Živina = energie


Slovo živina pro nás už bude trochu náročnější. Jednak by se dalo vztáhnout ke slovu "život". Ano, je to přesně tak, tyto látky nám umožňují žít. Nicméně to není ještě zcela přesné. Můžeme se na ně podívat i jako na něco, co nás živí, a to tím, že nám dodává energii. Druhou definicí pro makroživiny tedy může být, že nám dodávají energii, kterou dokážeme využít pro výživu a životní procesy. 
 
Krátce to tedy shrnu - aby se makroživina stala makroživinou, musí splnit dva fakty: 
  • potřebujeme ji ve vysokém množství, tedy více než desítky gramů
  • dodává nám energii
 
To ve své podstatě splňují 3 základní látky. Jedna další má velice blízko, ale nutně ji nepotřebujeme, kdežto další látku potřebujeme ve velké míře, ale nedodává nám energii. Existují ale i takové, pro které naše tělo potřebuje, i když ne ve vysokém množství a energii nám nedodávají. Co je tedy opravdovou makroživinou? 
 

Základní makroživiny

I když bych o nich mohl mluvit pouze jako o makroživinách, budeme je nazývat základními makroživinami. Jedná se celkem o 3 živiny, a sice sacharidy, bílkoviny a tuky. Jak jsem již zmínil, budu je v následujících článcích rozebírat podrobněji, a tak se jim dnes pověnujme jen trošičku. 
 
Sacharidy 

Živina, která ve vašem jídelníčku pravděpodobně zastává to největší místo. Můžete jich zde mít až 80% a nabízí nám také nejvíce energie a největší manipulační prostor pro změny v jídelníčku. Jedná se o pohotovostní zdroj energie (glukóza) a zásobní energetický substrát (glykogen), které jsou pro fungování našeho těla tím nejdůležitějším. Bez glukózy, jejího rozpadu a vzniku, by naše tělo nemohlo fungovat a svaly by neměly kde brát energii. Mezi sacharidy řadíme i vlákninu. Jeden gram sacharidů obsahuje zhruba 17 kJ energie. 
 
Bílkoviny

Základní stavební kámen našich svalových buněk a vláken, ale nejen jich. Také jsou substrátem pro tvorbu hormonů, enzymů či imunitních látek, a to díky aminokyselinám. Je také zdrojem esenciálních aminokyselin, jejichž příjem je pro organismus nezbytný. V jídelníčcích kulturistů jsou však velmi často přeceňovány, a to na úkor ostatních makroživin. Jeden gram bílkovin obsahuje zhruba 17 kJ energie. 
 
Tuky

Oblíbená makroživina, protože dodává naší potravě chuť, lepší texturu a obohacuje náš jídelníček o spousty energie. Názory a náhled na tuk v jídelníčku se v poslední době nepoměrně změnil a dnes ho již nepovažujeme za takovou hrozbu - dokonce se jej snažíme do stravy dodávat jaksi "navíc". Tuky si do zásoby dokážeme ukládat velmi snadno, nicméně to není naším cílem. Příjem tuku je pro nás důležitý z hlediska udržení hormonální úrovně a dodání esenciálních mastných kyselin. Jeden gram tuku obsahuje 38 kJ energie. 
 

Makroživiny, které nepotřebujeme

Alkohol ethanol


I alkohol se řadí mezi makroživiny, nicméně pokud jste si četli definici, kterou jsem uváděl výše, tak nesplňuje jednu podmínku, a sice to, že ho nutně k životu potřebujeme. Není tedy potřebnou makroživinou. Nebudu zde spekulovat nad tím, zda jej potřebujeme nebo ne, jednoduše nepotřebujeme. I přesto s ním musíme počítat, pokud mu holdujeme. Na jeden gram obsahuje celých 29 kJ energie, čímž se tedy řadí za tuk jako druhá energeticky nejbohatší živina. Tuto energii velmi často označujeme jako tzv. prázdnou, naše tělo ji zpracovává, nicméně si tuto živinu nedokáže (naštěstí) nikam uložit a snaží se ji co nejdříve zpracovat, využít a zbavit se jí. 

Makroživiny, které nedodávají energii

Voda


Pokud se podíváme do starších knižních zdrojů, zjistíme, že nám velmi často udávají i vodu jako jednu z makroživin. Ano, voda je životně důležitá. Potřebujeme ji ve vyšším množství jak několika gramů, nicméně neplní tu další a důležitou funkci - pokud není nikterak obohacená, nedodává nám využitelnou energii. I kdybychom jí pili denně desítky litrů a nepřijímali nic jiného, došlo by po čase stejně k zániku našeho organismu. 

Co se nám může ještě zdát jako makroživina? 

Možná se někteří z vás ptají, kde jsou vitamíny, vždyť ty také potřebujeme. Ano, zcela jistě a nepochybně. Nicméně je nepotřebujeme v tak vysokých množstvích a společně s minerálními látkami je označujeme jako tzv. mikroživiny. Do této kategorie se také velmi často řadí i stopové prvky, pro které má naše tělo sice nejmenší potřebu, ale zcela stejnou nutnost příjmu. 
 
Nyní již tedy víme, co můžeme považovat za makroživinu. V příštím článku se podíváme na jednu z těch základních, její metabolismus, ale také to, co pro naše tělo znamená její příjem. 
 

  •