Hořčík - svalová i nervová energie

Hořčík - svalová i nervová energie

Hořčík je jednou z nejdůležitějších minerálních látek v našem organismu. Má nezastupitelnou funkci v procesu látkové výměny, stejně jako má vliv na funkčnost nervových vzruchů. Kolik ho máme mít ve stravě a jak ho doplňovat do výživy? 

Hořčík - svalová i nervová energie

Hořčík je důležitý minerální prvek v našem organismu. Po chemické stránce se jedná o lesklý stříbrný kov. Hořčík se velice často přidává do průmyslových slitin, čímž upravuje jejich vlastnosti – ovlivňuje jak korozivzdornost, tak i pevnost jednotlivých slitin. V našem těle ovšem nenajdeme kousky kovu, ale právě malá stopová množství odpovídající několika stovkám mikrogramů (μg). Hořčík existuje v několika formách, k nimž patří magnesium citrát, magnesium glukonát, magnézium sulfát a magnesium oxid. V přírodě je hořčík známý jako důležitá součást chlorofylu, tedy látky, díky které v rostlinách probíhá fotosyntéza.

Funkce hořčíku v organismu

Hořčík má v těle spoustu důležitých funkcí. Podmiňuje aktivitu asi tří set enzymů, čímž ovlivňuje výměnu energie v buňkách, především svalových a nervových. Uvolňuje napětí, má zklidňující účinky, vliv na srážlivost krve a funkci srdce. Potlačuje negativní účinky soli a vápníku, zvyšuje využití bílkovin a dokonce napomáhá zlepšení paměti a myšlení.

Dostatek hořčíku v potravě je důležitý pro správnou činnost svalů a nervů (mírní podrážděnost a nervozitu), ale i pro uvolňování energie z glukózy a pro správnou stavbu kostí. Udržuje v dobrém stavu oběhový systém a je prevencí infarktu. Řadě žen odstraní potíže spojené s premenstruálním syndromem. Mírní deprese a přispívá ke zdravým zubům.


V kombinaci s vápníkem působí hořčík jako přirozený uklidňující prostředek. Jeho nedostatek často pociťují sportovci, diabetici a lidé, kteří pijí příliš alkoholu. Projevuje se podrážděností, nespavostí, náladovostí, špatným trávením, bušením srdce nebo arytmiemi. Může vyvolat také deprese, případně záchvat astmatu.

K čemu hořčík potřebujeme?

  • pomáhá při depresivních stavech
  • působí preventivně proti křečovým žilám
  • přispívá ke zdravému chrupu
  • ulevuje od bolesti v krku při angíně
  • napomáhá spalování tuků a uvolňování energie
  • pomáhá zachovat správnou hladinu cholesterolu
  • působí preventivně proti ledvinovým a žlučníkovým kamenům
  • působí preventivně proti infarktu
  • těhotným ženám může pomoci proti předčasnému porodu nebo potratu

Jak poznám nedostatek hořčíku?

Nedostatek hořčíku může způsobit nervově svalovou podrážděnost, svalový třes, poruchy vidění, nervozitu, úzkost až hysterii. Zrychluje se činnost srdce, snáze vznikají žaludeční vředy, zvýší se hladina tuků v krvi. Také se zvyšuje krevní tlak, poškozuje se cévní stěna. Pokud jste těhotná, nedostatek hořčíku může způsobit vrozené vady očekávaného potomka.

Naopak příliš mnoho hořčíku způsobí průjmy (síran hořečnatý se používá jako výborné projímadlo), zástavu střevních pohybů a nakonec poruchu srdečního rytmu až smrt.

Pokud konzumujete pestrou stravu, nemusíte se nedostatku hořčíku bát. Najdete ho hlavně v celozrnných obilninách, luštěninách, zelenině, semenech a bramborách. Z exotičtějších potravin se hořčík nachází například ve fících. Dalšími zdroji hořčíku jsou banány, mandle, ořechy, tmavá listová zelenina, obilí, celozrnné pečivo, ale i čokoláda.

Globální význam hořčíku je dán jeho výskytem v molekule chlorofylu. Tato organická sloučenina má jedinečnou schopnost přeměňovat prostřednictvím fotosyntézy sluneční energii na energii chemické vazby sacharidů vytvářených z oxidu uhličitého a vody. Tím je zdrojem energie pro takřka všechny další biochemické a biologické reakce na Zemi. Zelené zbarvení rostlin je způsobeno právě přítomností chlorofylu, který nejsilněji absorbuje červené a modré světlo.

Kolik hořčíku máme přijímat?

  • Denní doporučená dávka pro dospělé a mladistvé = 270 - 400 mg pro muže a 280 - 300 mg pro ženy.
  • Denní doporučená dávka pro děti ve věku 7 - 10 let = 170 mg, 4 - 6 let = 120 mg, 1 - 3 let = 40 - 80 mg.
  • Denní doporučená dávka pro těhotné ženy = 320 mg.
  •