5 "V" kvalitního FITNESS TRENÉRA

5 "V" kvalitního FITNESS TRENÉRA

Na dnešním fitness trhu působí celá řada fitness trenérů, kteří nabízejí své služby a chtějí, aby je klienti následovali v posilovně i mimo ni a dosahovali výsledků, které požadují. Není jednoduché se v této nabídce zorientovat, a tak můžete narazit na dobré i horší trenéry. Jak si vybrat toho správného a jak najít toho nejvhodnějšího pro vás? Následujících 5V vám v této otázce jistě poradí. 
 

5 "V" kvalitního FITNESS TRENÉRA

Než začnu rozebírat kvalitního fitness trenéra, dovolím si odbočku k jednomu svému známému, který nedávno na sociální síti rozebíral dění v naší brněnské posilovně během svého ranního tréninku. Nebudu asi citovat naprosto přesně, nicméně hovořil o tom, že jedna trenérka rozebírá Ordinaci v růžové zahradě, druhá vedle stojící zase aktuální politické dění a třetí opodál opět některý z televizních seriálů. I já jsem si podobného nešvaru všiml a hrozím se trenérů, které vidím stát u klienta s mobilem v ruce a telefonovat nebo dokonce nedej Bože u jeho CORE tréninku svačit, protože to mezi jednotlivými tréninkovými jednotkami prostě nestihl. Trenérů najdeme opravdu mnoho, nicméně ne všichni fungují zcela tak, jak byste si přáli a vy tak nedostanete za své peníze kýžený efekt.

Bohužel ve fitness sféře prozatím zcela nefunguje systém postgraduálního vzdělávání (jako je tomu například v lékařství), a tak jste odkázáni pouze na samotného trenéra, který se musí ze své vlastní iniciativy snažit posouvat hranice svých dovedností a znalostí, aby vám je následně mohl předat. Co by tedy měl správný trenér splňovat?

Vstupní konzultace a diagnostika

Dobrého fitness trenéra poznáte již podle vstupní konzultace. Samozřejmě - uděláte si obrázek o tom, kdo to vůbec je, jaká je osobnost a jak na vás celkově působí. Poznáte ale také, co s vámi míní dělat a kolik informací se od vás snaží získat. V tom ideálním případě si s vámi při prvním setkání sedne na kávu, pobavíte se o tom, co vyžadujete od tréninku při dlouhodobé spolupráci, jaké jsou vaše cíle a pomocí dotazníku zjistí, jaká je vaše rodinná nebo osobní anamnéza. Ideálně se také vyptá na somatické údaje a vezme vás na některý z bioimpedančních přístrojů. Právě ty jsou nejlepším vodítkem toho, jak to uvnitř vašeho těla vypadá, a co se s ním dá do budoucna dělat. Jistě by neměla chybět ani vstupní diagnostika, a to nejen ta pohledová tzn., že si vás vysvleče do spodního prádla a podívá se, co je kde navíc a co naopak chybí, ale také pohybová nebo funkční. Tu ostatně může provést na začátku prvního tréninku. 

V podstatě se dá říct, že by vám první schůzka měla zabrat opravdu hodně času. Ne však tolik, aby pro vás nebyla přínosná. Slouží k tomu, že si trenér udělá obrázek o vás a vašem cíli a bude nyní vědět, jak nastavit trénink v návaznosti na ně tak, aby přinesl co nejlepší zdravotní benefit. 

Ideálně (pokud se nejedná o nárazový trénink) byste se neměli u první schůzky dostat k samotnému tréninku, nebo alespoň ne ihned po tom, co si podáte ruku. 

Vlastní výkonnost

Toto považuji za nešvar současného fitness. Tento sport již tak rozšířil, že se v tomto odvětví bohužel pohybují i trenéři, kteří nemají zase tak dobrou výkonnost a ani zdaleka tolik zkušeností, kolik by správně měli mít. Podíváte-li se do fotbalu, hokeje nebo atletiky, zjistíte, že těmi nejlepšími trenéry jsou právě ti, kteří dosahovali nebo ještě stále dosahují špičkových výkonů v daném sportu. Dokážete si představit trenéra tenisu, který ho neumí hrát? Těžko. Proč se tedy svěřovat do rukou někomu, kdo má evidentně sám problém s nabíráním svalové hmoty a žádat od něj tento výsledek, ideálně za co nejkratší dobu. To postrádá ten základní smysl dobrého sportovního tréninku. Od stagnujícího trenéra můžeme očekávat akorát tak stagnaci a následně i "šeď"; a tu přeci ve svém tréninku nechceme. Podstatnou součástí dobrého trenéra tedy je, aby trpěl svoji vlastní výkonností, na které dále usilovně pracuje. Takové, která pro vás bude vzorem. Bude tím, čeho byste chtěli jednou dosáhnout a bude vás motivovat. Nechtějte, aby vás na vrchol doprovázel někdo, kdo neví, jak to na vrcholu vypadá a kudy tam vede cesta. 

Vzdělání a vývoj 

Každý fitness trenér musí mít dostatečné vzdělání (rekvalifikaci nebo licenci z vysoké školy) a zkušenost (praxi ve fitness a tréninku). To je předpokladem úspěchu, nicméně to samozřejmě tento úspěch nezaručuje. V naší zemi, resp. v Evropě bohužel není zvykem, že by se fitness trenéři jakýmkoliv způsobem dále doškolovali. Nikdo je k tomu nenutí a systém postgraduálního vzdělání zde není zcela dotažený do konce. I tak bychom ale měli hledat trenéra, který se neustále snaží zlepšovat své služby, který je aktuální a stejně aktuálně čerpá z nových školení a seminářů. Právě ty totiž posouvají jeho vzdělání kupředu a zvyšují jeho kvality.  

Stejně tak bychom měli sledovat i jeho profesní vývoj. Jak to s ním vypadalo na začátku a na jaké úrovni je nyní? Pokročil, či se "plácá" na stejném místě? A kolik má zkušenosti s klienty? Zkušenosti dokáží velmi často nahradit i soustavné vzdělávání - praxe vítězí nad teorií. Sledujte taktéž výsledky jeho klientů, ty totiž hovoří za vše.

Vztah ke klientovi 

Co by to byly za tréninky, pokud byste se na ně netěšili? Váš trenér by vám měl poskytovat pozitivní a dostatečně motivující prostředí, měl by mít dostatečnou dávku entusiasmu. Zároveň by měl disponovat určitou mírou porozumnění k vašemu aktuálnímu psychickému stavu - ne, a tím opravdu nemyslím to, že se společně budete bavit o "růžové zahradě". Vždy tedy u svého trenéra vyhledávejte pozitivní vztah, a to jak ve smyslu edukace, tak psychologie, motivace a pohodlí při tréninku. 

Výživové znalosti 

Tato kompetence patří do rukou spíše poradcům pro výživu. Nicméně ani vy nechcete investovat dvakrát, a tak by váš trenér měl mít alespoň zhruba ponětí o tom, jak byste se měli stravovat adekvátně k tréninku. Jak jistě víte, strava představuje více než 60% úspěchu a pokud se chcete posouvat, musíte zapracovat i v tomto směru. Dobrý trenér by tedy měl mít alespoň základní znalosti o tom, co jíst před a po výkonu, jak upravit stravu během dne nebo před spaním pro to, abyste přibrali na svalové hmotě nebo zhubli. 

Výběr dobrého trénéra není snadný. Nicméně doufám, že se v něm neztratíte a budete vybírat jen a jen dobře. 

  •