L-fenylalanin - aminokyselina pro spalování

L-fenylalanin - aminokyselina pro spalování

Mnoho aminokyselin si již ve sportovní výživě našlo své místo. Jedna z nich však čekala na své objevení, kterého se jí dostalo teprve nedávno. Hovoříme o L-fenylalaninu, dnes již běžné součásti spalovačů tuku. Jaký má vliv na náš organismus? 

L-fenylalanin - aminokyselina pro spalování tuku

Spalovače tuku zaznamenaly v poslední době poměrně velkou revoluci. Objevily se v nich nové látky včetně často využívaných aminokyselin. Výjimku tvoří jedna z nich, jež byla sportovní výživou nalezena již dávno, nicméně k jejímu využití se dostává až nyní, kdy byl mechanismus její práce plně pochopen. Nyní si nachází své opodstatněné místo především v termogenních spalovačích.

Aminokyselina L-fenylalanin se řadí mezi esenciální aminokyseliny. Těch, jak jistě víte, máme celkem 8. Nutnou podmínkou syntézy steroidních hormonů, enzymů a všech funkčních látek v našem organismu je, že budeme tyto aminokyseliny dodávat do svého těla běžnou stravou, zejména za pomoci plnohodnotných bílkovin. Ty většinou pocházejí ze živočišných zdrojů. 

Jaká je úloha L-fenylalaninu ve sportovní výživě? 

L-fenylalanin je jednou z aminokyselin, která podporuje spalování tuků. Vyskytuje se ve dvou formách značovaných jako L-fenylalanin a D-fenylalanin, tedy levotočivý a pravotočivý. Účinný je však pouze L-fenylalanin. Užívá se na lačno, ideálně opět před vytrvalostním nebo intervalovým tréninkem. Jeho úlohou je povzbudit tvorbu norepinefrinu (NE) v mozku, který upřednostňuje využívání tuků jako zdroj energie před sacharidy. Protože při nízkoenergetických dietách se tvorba NE potlačuje, volíme suplementaci fenylalaninem, z něhož NE vzniká, a tím i samotné spalování tuku. 

L-fenylalanin zlepšuje paměť, může působit stimulačně, čímž obohatí intenzitu vašeho tréninku. Může také napomoci odolnosti vůči stresu či duševní a sexuální výkonnosti. Kromě toho uvolňuje hormony, které tlumí chuť k jídlu. S úspěchem jej lze použít i jako přirozené analgetikum (proti bolesti). Používá se jako doplněk stravy při depresích a bipolárních psychických poruchách, především v kombinaci s vitamínem B6 a vitamínem D, při zánětech, roztroušené skleróze, chronické bolesti, Parkinsonově chorobě (napomáhá proti rigiditě, zlepšuje chůzi) a revmatoidní artritidě. 

L-fenylalanin se při metabolizaci konvertuje na další aminokyselinu - tyrosin. Můžeme tak využívat všech výhod, jež nám nabízí i tato aminokyselina. Tyrosin slouží k tvorbě neurotransmiterů. V dřeni nadledvin a v mozku se vyrábějí katecholaminy (dopamin, adrenalin, noradrenalin), ve štítné žláze tyroxin a trijodtyronin a biosyntetizuje se z něj také melanin (pigment kůže, vlasů, vousů, očí). Zbylých 10% fenylalaninu, který dospělý člověk zkonzumuje, se použije na syntézu tělesných bílkovin. 

Kde můžu L-fenylalanin najít? 

Nejhojnějším zdrojem L-fenylalaninu je čokoláda. Nicméně věřím, že tou se zrovna dvakrát nebudete dopovat, pokud chcete spálit trochu tuku. Proto můžete mimo suplementace čerpat i z přirozených zdrojů jako jsou ořechy, vejce, sója či sójový protein. Naopak zdrojem s velmi malým množstvím L-fenylalaninu je hovězí maso. Nebojte se tedy využít L-fenylalanin, s nímž se opět můžete těšit na lepší výsledky ve spalování tuku. 

  •