Leangains - hladovění pro běžného člověka

Leangains - hladovění pro běžného člověka

Jak se zdá, přerušované hladovění by mohlo být pro člověka jedním ze základních prostředků, jak pročistit útroby a naučit tělo využití tuku. Jaké vlivy může mít leangains, neboli nejběžnější varianta přerušovaného hladovění, na organismus nesportovce?

Leangains - hladovění pro běžného člověka

Přerušované hladovění je aktuálně jedním z velmi často využívaných způsobů, jak nastavit svou dietu v kulturistice a fitness či obecně v silových sportech. Můžeme ji tedy směle považovat za výživový styl, podobně jako paleo dietu, "makra" nebo třeba zónovou dietu.

Setkávám se s ní téměř pokaždé na své přednášce. Vždy mě zajímá, jak na ni fitness sportovci reagují, jaké s ní mají zkušenosti. Jak se zdá, není tento systém vždy zcela účinný a spíše je formou lehkého metabolického "sebezničení" či destrukce svalové hmoty. Zdá se také, že právě silové sporty nebo růst sportovní výkonnosti není u přerušovaného hladovění zaručen, alespoň ne v koordinačně-estetických sportech, které jsou založeny primárně na silovém výkonu. U silově-vytrvalostních nebo rychlostních disciplín můžeme pozorovat mírná zlepšení výkonnosti či alespoň stagnaci výkonnosti bez nechtěného úpadku nebo devastace svalové hmoty. 

Přerušovaný půst nebo také hladovění je dietní postup rozvinutý ve sféře paleo diety. Je tedy nutně spojen se současnou oblibou crossfitu. Střídá fázi příjmu potravy a fázi, kdy žádnou energii ani potravu nepřijímáte. Tyto dvě fáze můžou být různě dlouhé v různém časovém poměru. Fáze půstu může trvat od 8 až do 36 hodin. Dá se tedy říct, že prodlužujete spánkové hladovění, kdy lačníte přirozeně. 

Leangains (čisté přírůstky) 

Zřejmě nejčastěji používaná metoda s jednoduchou adaptací do každého dne. Předpokládá hladovění v rozmezí 14 - 16 hodin s tím, že 14 hodin platí pro ženy a 16 pro muže. Všem emancipovaným ženám řeknu jedno - ne, opravdu nejsme stejní. Rozdíly by měly panovat i zde. Během tohoto půstu samozřejmě využíváte příjmu tekutin, povolená je i káva. Nicméně stále platí, že se jedná o půst, který by měl být dodržován svědomitě. 

Druhá fáze dlouhá 8 - 10 hodin je pro vás již tou zábavnější částí. Právě zde přichází na řadu konzumace energie, již samozřejmě nutně pro svůj výkon potřebujete. Je také jasné, že se bude jednat o vaši produktivní část dne. Většina vyznavačů přerušovaného hladovění však radí zařadit trénink mimo tuto "jídelní" dobu; tedy před nebo za ni. Zpravidla se také doba konzumace potravy využívá v druhé části dne. Pokud tedy jdete spát v deset večer, začínáte jíst až ve dvě hodiny odpoledne. 

Příjem bílkovin zůstává konstantní v tréninkové i netréninkové dny. Mění se však poměry sacharidů a tuků. Ve dny tréninku byste měli přijmout více komplexních sacharidů. Ve dny volna naopak můžete přijmout více energie z tuku. Je vám zřejmě jasné, že osmihodinová doba bude velmi bohatá na energii. Ta může být rozdělena do celé doby, nejčastěji pak do tří až čtyř jídel s tím, že poslední jídlo je energeticky nejbohatší. Část stoupenců také radí, postupně začít nahrazovat sacharidy ve stravě tzv. zdravým tukem. 

Přerušované hladovění u běžné populace

Jak se zdá, tak daleko výhodnější než ve sportu, je využití přerušovaného hladovění u běžné populace. Přeci jen určitá forma dietní očisty, právě ve formě půstu, tu byla již od pradávna. Dříve vždy spojená s náboženstvím, dnes spíše málo využívaná a přehlížená právě neaktivností současné doby, a zhýčkaností dostatkem potravin, které si již nutně nemusíme vypěstovat, ani dokonce připravit sami. Polotovary, hotovky a jídla z restaurace vládnou běžnou veřejností, což nás nenutí dále využívat prostředky pro manipulaci s metabolismem, "naučení těla využít tuk" nebo třeba zlepšit svoje zdraví. Právě přerušované hladovění by mohlo být jednou z forem, jak běžnou nesportující populaci "očistit" a zbavit rizika nadváhy a obezity. 

Jaké může mít přerušované hladovění dopady u běžné veřejnosti? Alespoň malý výčet vám nabízím zde: 

  • snížení krevního tlaku
  • zlepšení funkce slinivky
  • zvýšení citlivosti tkání na inzulin 
  • zlepšení regulace krevního cukru
  • snížení hladiny cholesterolu 
  • zvýšené štěpení tuku 
  • snížení množství viscerálního tuku
  • zamezení rozvoji diabetu 2. typu 

Z výše uvedeného vidíte, že přerušované hladovění by mohlo vyřešit nejhlavnější metabolické poruchy a civilizační onemocnění, se kterýma se setkáváme u naší společnosti. Budeme tedy doufat, že jednou dojdeme tak vysoké úrovně sebekritičnosti, kdy budeme schopni přerušované hladovění zařadit do systematické dietní prevence běžného člověka. 

Autor: Mgr. Jan Caha

  •