Jan Vantuch: "trénuji pětkrát týdně"

Jan Vantuch: "trénuji pětkrát týdně"

I crossfit jako sportovní disciplína, má svoje hvězdy a naděje. Hvězdy na našich stránkách můžete sledovat poměrně pravidelně, nyní vám však přinášíme rozhovor s jednou z nadějí. Honza Vantuch již nakoukl do vyšších pater crossfitu a věnuje se dál svému sportovnímu rozvoji. 

Jan Vantuch: "trénuji pětkrát týdně"

Honzo, představ se prosím stručně v několika málo větách čtenářům serveru Aktin.cz.

Jmenuji se Honza Vantuch a pocházím z Ostravy-Poruby. Je mi 16 let a chodím na gymnázium do prváku. Crossfit dělám přibližně rok a půl v Colliery Crossfit Ostrava (podle mě nejlepší podmínky pro Crossfit).

Než se dostaneme k tomu, jak jsi vlastně dobrý v crossfitu, tak bych se tě chtěl zeptat na tvé sportovní začátky. Od kolika let se věnuješ sportu a kdy a jak ses dostal ke crossfitu?

Dá se říct, že sportuji od dětství. Už ve školce jsem chodil na judo, potom jsem začal plavat, což mi vydrželo asi až do šesté třídy, a ještě jsem dělal v rámci školy atletiku. Od té šesté třídy jsem se začal naplno věnovat atletice, kde nás začal trénovat Lukáš Káňa. V atletice jsem zaměřoval na vrhy, ale nějak dobrý jsem v tom nebyl, bavilo mě to hlavně proto, že tréninky Lukáš stavěl tak, aby byly zábavné. Navíc byly skvěle propracované, dělal jsem jak silové, tak kondiční věci a mnoho věcí z crossfitu. Od té doby jsem se o crossfit začal více zajímat. Strašně jsem si chtěl crossfit vyzkoušet a poznat, o co vlastně jde, a tak jsem napsal Lukášovi, domluvili jsme si trénink a mě to strašně chytlo. Začal jsem pravidelně trénovat. S atletikou jako takovou jsem úplně skončil.

No a teď už k těm tvým výsledkům. Pochlub se s tvými největšími úspěchy.

Tak mezi moje největší úspěchy patří závody dvojic, které byly teď nedávno, kde jsme skončili třetí spolu s Luckou Ohnheiserovou. Potom Crossfit Open, v roce 2015 jsem skončil 13. na světě a 2. v Evropě v kategorii 14-15 let. To jsem dělal crossfit asi půl roku a byl to velký úspěch, ale kluků nebylo moc a byl to první rok, co otevřeli tuto kategorii. Teď v roce 2016 jsem byl v kategorii 16-17 let, takže byla trochu větší konkurence, ale skončil jsem 44. na světe a 5. v Evropě, což byl taky úspěch. A určitě Cyprus Throwdown 2015, v kategorii scaled men jsem skončil na 25. místě z 50 mužů. To byl taky velký úspěch.

Jak vypadá tvůj aktuální tréninkový rozpis? Zajímá mě, co odcvičíš od pondělí až do neděle.

Tak trénuji pětkrát týdně, v pondělí a čtvrtek mám odpočinkové dny. Úterky mám dvoufáze. První fázi jezdím před školou, takže musím vstávat kolem 5:00, což není úplně příjemné, ale pro trénink cokoliv. Ráno jezdím jenom takové lehké věci jako je veslo, SkiErg, assault air bike a odpoledne po škole dřepy a spíš vzpírání a „zpevňovačky“. Ve středy mám cviky striktně, tedy shyby, kliky, kliky ve stojce a ke konci vždycky veslo. V pátky zase dřepy a vzpírání. Soboty mám dvoufázové. Ráno hodně silové věci jako bench, dipy se zátěží atd. A odpoledne vytrvalost 30-40 min. střídání row a airbike. To je vždycky masakr. Neděle je taky dvoufázová, ráno chodím běhat a odpoledne dřepy, gymnastika a nějaký ten workout. Teď mám spíše období, kdy jezdím takové striktní a silové věci. Workouty mi hodně chybí, jezdíval jsem je skoro každý trénink, ale chápu, že je potřeba trénovat i tyhle věci. Za programming vděčím Michalu Bohumelovi, u kterého jsem přibližně 4 a půl měsíce a jsem spokojený.

Co jídelníček? Máš v 16 letech vůli držet se nějakých stravovacích postupů, nebo to neřešíš? Znovu by mě zajímalo, co sníš například v ten nejnáročnější tréninkový den od rána do večera a to včetně doplňků stravy.

Stravu vůbec neřeším. Na snídani si dám buď vločky, nebo vajíčka. Na svačinu do školy mám rohlík, nebo housku, se sýrem a šunkou. Oběd, buď ve školní jídelně, kde si nemůžu moc vybírat, nebo doma, kde mi vaří mamka, takže maso a rýže, nebo brambory. Na večeři po tréninku zase maso a k tomu většinou tu rýži a zeleninu.

Hodláš u crossfitu vydržet dlouhé roky a eventuálně se tím i živit ať už jako závodník, nebo trenér v nějakém crossfit boxu?

U crossfitu bych chtěl vydržet co nejdéle. Jde mi to, jsem celkem úspěšný a baví mě to. Jestli chci být trenér, tak takhle jsem, musím říct, ještě nepřemýšlel, ale určitě když budu úspěšný, tak si myslím, že lidi za mnou budou chodit sami, takže to tak asi skončí.

Každého vždy zajímají maximální výkony. Pochlubíš se těmi tvými nejlepšími výkony, které mají něco společného s crossfitem?

Osobní rekordy? Silové disciplíny jako dřep, mrtvý tah a press nemám moc dobré. Na dřep mám 125kg, mrtvý tah 165kg a tlak ve stoje 62,5kg. U vzpěračských disciplín jako je clean and jerk (nadhoz) a snatch (trh) jsem spokojený. Clean and Jerk mám 105kg a snatch je na  84kg. Gymnastiku mám taky celkem dobrou: 12 unbroken muscle-ups a 31 unbroken C2B pull-ups. Workouty jako Fran, Grace apod. jsem už dlouho nešel, takže nevím.

Naprostá většina sportovců má své sportovní vzory. Kdo je tím tvým a proč je to právě tento člověk?

Vzora úplně nemám, ale obdivuju skoro všechny atlety, kteří se dostanou na Games i na regionálky. Mohu zmínit jména jako třeba Noah Ohlsen, Ben Smith nebo Rich Froning.

Poslední otázka. Co tě čeká v tomto roce za soutěže a jaké si do nich bereš ambice? Také mě pak zajímá, co je tvým dalším cílem, ke kterému teď upínáš svůj trénink. Máš něco takového?

Závodů mám celkem hodně. Nejbližší mám o víkendu (4. 6. 2016), jedná se o Battle of Urpin na Slovensku. Tam si moc velké naděje nedělám, protože jsem v kategorii Elite. Potom budu dělat kvalifikace na Venice Games, Belgian Throwdown a Cyprus Throwdow. Na všech těchto závodech budu ve svojí kategorii teen 15-18, takže si myslím, že bych se mohl dobře umístit na alespoň jednom z nich. Nejvíc se budu soustředit na závody v Belgii, tam se těším asi nejvíc. Jsou to celkem velké závody a od nás z gymu tam jede soutěžit víc lidí.

Honzo, díky za rozhovor! Chtěl bys závěrem někomu poděkovat?

Chci zmínit, že za všechno vděčím mému trenérovi Lukášovi Káňovi, který mě všechno naučil a věnoval se mi ve svém volném čase. Cením si toho! Samozřejmě jsem taky vděčný za podporu Colliery Crossfit Ostrava, mému domácímu gymu. Děkuji za super podmínky k trénování. Dále pak Stanislavu Kupčíkovi, který je mým sponzorem a stará se o mě.

  •