Tento článek obsahuje dlouho neaktualizovaná sdělení. Doporučujeme vyhledat článek novějšího data publikace.

Do you even Youtube - 23/2016

Do you even Youtube - 23/2016

Pondělí se s pondělkem sešlo a máme tu další pokračování "do you even youtube". Co všechno se událo ve světě kulturistiky a fitness v posledním týdnu? Přehled těch nejlepších videí vám opět přináší Honza Kavalír. 

Do you even Youtube - 23/2016

Trénink přesně podle mého gusta. Tak cvičí kouč Matt Jensen a jeho klienti, kterými jsou v současnosti například profíci Brad Rowe, Justin Compton, Iain Valliere, Shaun Clarida a Dallas McCarver. Tréninky od Matta jsou popsány do největších detailů. Tempo, zvolená intenzita počet rozcvičovacích sérií i pracovních sérií a celkově všechno, co vás napadne. Tou intenzitou myslím procento maximálky, nikoliv to, jak intenzivně v tréninku cvičíte a že si myslíte, jak hardcore je mít 30 vteřinové pauzy. Moc rád proto sleduji tréninky jeho klientů, protože vím, že se z videa něco naučím a ten trénink bude stát za to. A to přesně platí i o tom posledním tréninku Dallase McCarvera, který se objevil na internetu 4 týdny před jeho 2016 debutem v Chicagu. Video se natáčelo 6 týdnů před soutěží a forma i zde už je celkem brutální. Matt mluví hned na začátku o tom, že v tréninku moc často cviky nemění. Důvod? Trénink, kde měníte neustále cviky, není dobrý z hlediska monitorování pokroků, jaké děláte v posilovně. Je potřeba nastavit plán a toho se držet několik týdnů, zlepšovat se a tím pádem nutit svaly k adaptaci na zvolenou zátěž. Svaly budou silnější, větší a plnější. Na tohle z nějakého důvodu lidé zapomínají, ale to nevadí. Já fandím Dallasovi.

Jak vypadal tento trénink konkrétně? Těžký trénink tahů. Těžké přítahy v předklonu s olympijskou osou a poté i t-osou. Důraz jak na spodní laty, tak i na vršek zad. V každé sérii se zaměřovat na kvalitu a jak pořádné protažení svalu, tak i jeho silnou kontrakci. To samé pak u horizontálních přítahů na stroji. U těch se nejdříve Dallas zaměřil na spodní část latů (lokty dolů) a poté i na vršek zad, když si odjel nějaké ty série i obouruč a lokty tlačil trochu výš. Nakonec pak přidal i stahovací cviky, aby šetřil spodek zad. Supersérie shybů se stahováním kladky nataženýma rukama fungovala parádně. To bylo pro záda všechno a Dallas zařadil ještě dva cviky na zadní delty. Ty totiž v aktuálním rozpisu cvičí právě spolu se zády. U těch rozpažek v předklonu (tak má vypadat předklon u tohoto cviku, ne nějaký hybrid ve 45°) vypadal Dallas obrovský! Já ho letos na Olympii tipuji do 7. místa. Co vy?

Jednou z věcí, které na současném světě nesnáším, je jakási snaha o zrušení soutěživosti. V Americe už v ničem neprohrajete. Nikdo ani nevyhrává. Zápas ve fotbale nebo v basketbalu nemá vítěze ani poraženého, nehodnotí se to. Každý dostane cenu, pohár a diplom. Děti, které se flákají a předvedou zlý výkon, dostanou to samé ne-li větší uznání, než ten, kdo by v normálním světě předvedl vítězný výkon. Achjo. Kam tohle povede. Já jsem velkým fandou vítězů a zároveň uznávám lidi, kteří si dokážou přiznat porážku. Tím spíš, když se z té porážky do budoucna opravdu poučí a něco zlepší. V době sociálních sítích nevidíte moc lidí, kteří se pochlubí na instagramu svým neúspěšným pokusem o maximálku na mrtvole, nebo ve dřepu. Ale ve všem jsou výjimky. Tou výjimkou, která potvrzuje tohle pravidlo, je Aleš Lamka. Aleš je český fyzík, který cvičí chytřeji a tvrději, než většina kulturistů u nás. V jednom z jeho posledních videí se Aleš pokoušel o svou novou maximálku na dřep, kterou bylo 196kg. Nedal to. A nestydí se za to. Video v klidu nahrál na Youtube. Díky za to! Plánované testování maximálky (nemyslím jen tu pro jedno opakování) by mělo být v tréninku každého, kdo chce dělat pokrok v tréninku a zároveň je síla jednou z priorit. A selhání? Pokud necvičíte do selhání pravidelně každý trénink, tak to nevadí. Právě tohle selhání vám často ukáže, co je přesně vaší slabinou a na čem zapracovat. U Aleše jsem já osobně viděl největší problém v rozcvičce. Před dřepy tam nemají co dělat jím zmiňovaná předkopávání a celkově stroje. Soustředil bych se zde co nejvíc na aktivaci středu těla a mobilizaci především kyčlí, hrudní páteře a kotníků. Důraz by měl být i na dynamické cviky, díky kterým cvičenec aktivuje CNS a připraví ji na výkon. 100% úsilí v rámci jednoho opakování. Aleš něco z toho udělal dobře a něco zas ne moc optimálně. U samotného dřepu bych u Aleše rád viděl lokty více pod osou, čímž by dokázal více zpevnit střed těla a udržet trup vzpřímenější. Hrudník by tím pádem mohl také tlačit víc nahoru. Zvednul by to Aleš, kdyby to zkusil tak, jak píšu? Kdo ví. Možná ne. Možná prostě právě v tento den nebyla síla. Tahle síla pro maximálku je někdy opravdu nepředvídatelná. Vždyť svých 195kg Aleš zvedl v týdnu těsně před IFBB Diamond Cup, když měl svou letos vůbec nejlepší formu. Ale jak píšu. Tohle selhání nevadí, pokud se z něj Aleš jakkoliv poučí. Za mě obrovský dík za video, které dokumentuje i neúspěch. Moc lidí si na tohle v dnešní době netroufá. Přitom s dopomocí jezdí i celých 8 opakování tlaků jednoruček hlavou nahoru. Sakra, to je zase sloh.

Marc Lobliner má jeden z těch opravdu nejlepších youtube kanálu na internetu, pokud vás zajímají videa z oblasti fitness a kulturistiky. Humor, něco nového, kvalita videí, hardcore (ale i inteligentní) tréninky a trošku jiný pohled na největší problémy západní civilizace. Ten poslední důvod pochopí Marcovi pravidelní diváci. V posledním týdnu se na jeho youtube kanálu objevilo video, kde si Marc odcvičil trénink spolu se svou rodinou. Kdo Marca sleduje, tak ví, jak moc důležité je pro něj trávit volný čas s rodinou. Trénink si tedy hodně užil. Ale to všichni. Hlavně prckové, které už od mala vede k silovým sportům. Já věřím, že si video najde fanoušky i mezi vámi. Plně ale chápu, že fanoušci tréninku Branche Warrena si takové video neužijí. Mě bavilo. Bylo super sledovat asi 8 letou dceru Marca Loblinera jezdit goblet dřepy s nějakými 27kg. Tohle nezvládne plno větrníků v českých posilovnách. Viď Filipe? Dal by to Genova 2? Řada přišla i na další komplexní cvik, který je vhodný pro všechny začátečníky. Mrtvý tah. U dětí pak i jeho verze s kettlebellem. Necvičily se ale jen statické cviky s železem. Pohyb je základ, tudíž se taky běhalo. Pokud se neumíte pohybovat, tak máte vážně štěstí, že jste se narodili ve 20. / 21. století. Marc si zakládá na tom, že je v kondici. To znamená, že kromě toho, že vypadá jako nadčlověk, tak je explozivní, má dobrou rychlost, ale i vytrvalost k tomu, aby uběhl třeba 3km. Snad se někdo z vás tímto tréninkem inspiruje. Cvičení není jen to hardcore dření v posilovně. Ne každý chce mít 100kg ve svalech. To přeci ani není zdravé. Fitness a zdraví bylo pár let zpátky skoro synonymem. Pokud chcete mít zdravé tělo, tak je třeba právě tento trénink pro vás. A pokud máte jiné cíle, tak je to v pořádku. Já kdybych chtěl být opravdu nejvíc zdravý, jak to jde, tak do sebe taky nebudu cpát každý den 3 500 kcal.

V Do you even Youtube tentokrát naleznou něco zajímavého i fanoušci silových sportů, konkrétně trojboje. Světový rekordman v RAW disciplínách v kategorii do 83kg v IPF Brett Gibbs je v přípravě na MS. Intenzita už se zvyšuje a objem práce snižuje. Brett si tím pádem může v tréninku osahat i trošku těžší váhy. Konkrétně v tomto videu, jak vidíte v titulku, šlo o asi 275kg pro 3 opakování v dřepu. Tento mladý novozélandský powerlifter, který aktuálně žije v Kanadě, se připravuje na MS s těmi největšími cíli. Chce mít rekordy ve všem. Všechny disciplíny i total. V bench pressu to zatím asi nevyjde, ale dřepy a mrtvoly mu rostou každým rokem parádně. Vlog, který je točený asi dva týdny (16 dní) před jeho soutěží, je kombinací povídání o jeho přípravě a toho nejlepšího výkonu v tréninku za poslední dobu. Brett si několik dnů zpátky poranil záda. Neví přesně, o co jde. Ani to moc neřeší, protože je v přípravě na MS a zranění, které není nějak vážné, mu přípravu nenaruší tak, aby něco drasticky měnil. Cíl bude prostě stejný. Maximální možný výkon na soutěži. Teď k tomu tréninku. Hlavním bodem je již zmiňovaný dřep pro 3 opakování s 275kg. To je pro Bretta osobní rekord. Jeho rozcvička je dlouhá a přímo o ní se můžete něco dozvědět v předchozích videích Bretta. Samotné dřepy jsou pak o tom, že každý dřep je stejný. Velký nádech a tím pádem i zpevnění celého těla, stejný postoj, stejný úchop, maximální dynamika od spodu. Tím, že trénujete pohyb takto precizně, se zlepšujete nejvíc. Všechno musí být stejně. Žádné šokování těla a podobné hlouposti. Ne. Takhle. A výkon samotný? Nádhera. První dvě opakování úplně parádní. Třetí opakování pomalejší, ale stále plynulé. Přesně tak má takový výkon vypadat. Není to limit, ale je to extrémně těžké. No a teď tajemství. Brett nešel jednu sérii, ale hned tři. Mazec, co? To bylo peklo. Úplně jsem při sledování videa ztratil soustředěnost a trénink dnes budu muset dát až pozdě večer. Tyhle videa mě vždy oberou o nejvíc sil.

A nakonec znovu takové to video, u kterého nemusíte přemýšlet, nebo něco překládat. Léto je skoro tady, takže si tohle můžete pustit třeba tehdy, až se budete procházet na páse, nebo někam pojedete v posilovně na rotopedu. Teď už opravdu, ale opravdu, naposledy video ze společného tréninku Kaie Greena, Phila Heatha, Dany, Roba, Ulississe jr., Williama Bonaca, Bradleyho Martina a Krise Gethina. Užijte si to.

zdroj: youtube.com
  •