4K stravování v restauracích

4K stravování v restauracích

Stravování na pracovních cestách v závodních jídelnách nebo v restauracích provází čas od času snad každého z nás. Jak se zorientovat v nabídce restauračních zařízení? Podle čeho vybrat ideální jídlo? Následující 4K vám napoví. 

4K stravování v restauracích 

Když jsem dělal přednášku pro jednu nadnárodní firmu, vznesli na mě požadavek, abych představil jednoduchý návod na stravování, pokud jste extrémně pracovně vytížení, navštěvujete restaurace, anebo jednoduše nemáte čas na vaření. Vytvořil jsem tedy zásady 4K. V jednoduchosti je síla, proto jsou to 4 základní body se 4 otázkami, na něž si postupně u výběru jídla budete odpovídat. Pokud jedinkrát odpovíte NE, pak víte, že je pro vás toto jídlo zapovězeno. Zkusme se tedy podívat, jak se orientovat v nabídce restauračních zařízení, "fast casual meníčkách" nebo v jídelnách.

Kvalita

Otázka: Je daná potravina kvalitní? Tzn. může se považovat za součást racionální výživy? 

Za racionální potraviny považujeme zpravidla ty, které splňují kritérium "zdravé výživy". Tedy nízký podíl tuku (alespoň toho nasyceného), nízký podíl sodíku, kvalitní plnohodnotoná bílkovina, dostatek vlákniny a vody, stejně jako komplexnost sacharidů a minimum jednoduchých cukrů. Potraviny s těmito atributy by měly tvořit základ našeho jídelníčku a měli bychom je do něj také primárně řadit. 
 

Komfortnost

Otázka: Přišel jsem do restaurace z důvodu časové úspory. Splňuje tedy potravina můj požadavek na snadnou přípravu, komfort? 

Často se nám stane, že samotná komfortnost stravy omezí možnost výběru. Rychlovky budou jistě řešením tohoto bodu, nicméně ve spojení s předchozím máte již užší výběr, který vás směřuje k fast casual nebo ke kvalitnějším restauracím s denním menu. 
 
 

Kalorie

Otázka: Je jídlo, které hodlám jíst, nízkokalorické? Neobsahuje nevhodné zastoupení živin? (vysoké množství tuků, jednoduchých cukrů nebo denaturovaných bílkovin)

Již jsme na to narazili u prvního bodu. Ideální vyváženost stravy by měla odpovídat doporučovanému trojpoměru živin, tedy 40 - 60 % komplexních sacharidů, 15 - 30 % plnohodnotných bílkovin a 15 - 30 % tuků ve stravě. Jedině pak máte možnost potravinu kvalitně využít a opakovaně zařazovat do svého jídelníčku. 
 

Kvantita

Otázka: Pokud sním tento pokrm, nebude mé trávení zbytečně zatížené? Nebudu mít nafouklé břicho nebo mě nebude lahodnost pokrmu nutit sníst větší porci, než by bylo vhodné? 

I kuřecí maso s grilovanou zeleninou je racionální stravou, nicméně pokud sníte kuřecího 1 kg a k tomu ještě další kilo zeleniny, tak vám nebude nejlépe a rozhodně nebude v pořádku ani vaše trávící soustava. Proto dbejte na to, abyste pořádně rozmysleli množství stravy, které jednorázově přijmete. Obecně se dá říct, že byste v porci neměli najít více než 80 - 100 g komplexních sacharidů, více než 40 g bílkoviny a více než 20 g tuku. 
 
Co bych si tedy měl vybrat? 

Ideální je kombinace plnohodnotné bílkoviny v dušeném nebo grilovaném stavu, tedy maso z ryb, kuřete, krůty nebo hovězího. K tomu grilovaná nebo čerstvá zelenina. Vybírat můžete také některou z tradičních příloh - hnědá rýže, vařené brambory, celozrnné těstoviny. Méně často bych volil ovocné saláty. Zcela nevhodné jsou smažené pokrmy, vysoce zpracované potraviny, pekařské produkty, knedlíky a sladké obědy. 
 
Vidíte, že i stravování v restauraci může být snadné. Stačí se nad ním jen zamyslet. Budete-li přemýšlet dostatečně racionálně, podaří se vám dosáhnout ideální postavy i bez toho, abyste si museli vařit doma.

  •