Ideální doplněk stravy pro MŮJ SPORT?

Ideální doplněk stravy pro MŮJ SPORT?

Rozdílnost sportů je neuvěřitelná. Dokonce se dá říct, že žádný sport není charakteristicky zcela stejný zastoupením využití energetických systémů, využitím pohybových schopností a dovedností, stejně jako provedením. I přesto se pokusím o krátkou definici a vychytání ideálního doplňku stravy. 

Ideální doplněk stravy pro MŮJ SPORT? 

Pokud vybíráme kvalitní doplněk stravy, musíme si uvědomit, co je naším cílem, a kam směřujeme naši sportovní aktivitu. Co mám na mysli? Za prvé si řekněte, co převažuje ve vašem tréninku. Jestli je to aerobní výkon nebo výkon anaerobního charakteru – tedy spíše silový. Zde se nám již doplňky stravy rozdělují na dva tábory. Tím prvním jsou silový sportovci, kteří disponují vyšším množstvím svalové hmoty a vyšší silou pro jedno maximální opakování. Druhou skupinou jsou vytrvalostní sportovci. Ti obvykle mají nižší nebo stejné procento tělesného tuku jako silový sportovci, ale nedisponují takovým množství svalové hmoty jednoduše z toho důvodu, že by ji neprodýchali. Obě kategorie mají své stěžejní a méně důležité suplementy, které můžeme využít. Podívejme se na ně.

 

Siloví sportovci 

U těchto sportovců je snaha jasná - maximalizaci silových schopností, nárůst svalové hmoty, snížení hmoty tukové, vyburcování hormonálního systému a dostatečné regenerační schopnosti. 
  • proteiny a aminokyseliny
  • kreatiny
  • sacharidy, gainery a zdroje energie
  • anabolizéry a NO přípravky
  • kloubní výživa

Vytrvalostní sportovci

Hlavním a primárním úkolem suplementace je zlepšení regeneračních schopností a zajištění dostatečné saturace energií během vytrvalostního výkonu
  • iontové nápoje
  • zdroje energie, tyčinky, gely
  • aminokyseliny
  • kloubní výživa
  • regenerační nápoje, gainery
Samostatnou podkategorií, která se táhne napříč oběma hlavními kategoriemi, jsou lidé se snahou o snížení tělesné hmotnosti. Právě oni využívají jak aerobních tréninků, které stimulují spalování nežádoucích tukových zásob, tak i silového cvičení, které naopak udržuje tonus svalů a jejich vyšší metabolickou aktivitu. Pro tyto osoby jsou stěžejní následující doplňky stravy.
  • proteinové přípravky a náhrady stravy
  • spalovače tuku
  • aminokyseliny
  • kloubní výživa

Rychlostní sportovci 

U těchto druhů sportu není ani tak důležitý nárůst svalové hmoty (který je meziproduktem), ale zejména dynamika provedeného pohybu. Samozřejmostí je podpora regeneračních procesů a dostatečná příprava na výkon následující. 
  • kreatin
  • aminokyseliny
  • proteinové přípravky
  • stimulanty

Kolektivní sporty

Zde již není volba zcela jednoznačná. Velmi záleží na tom, který kolektivní sport provozujete. Přeci jen velmi dynamický volejbal bude mít jiné energetické krytí a nároky na organismus než fotbal nebo baseball. I tak se ale pokusíme vybrat ty nejdůležitější suplementy. 
  • proteinový nápoj 
  • náhrada stravy
  • aminokyseliny
  • kloubní výživa
  • stimulant
 
Sami vidíte, že doplňky stravy hrají velmi důležitou roli ve sportovní přípravě. Jak jsme si již řekli, suplementy jsou nutné již pro velmi podstatnou část aktivní i pasivní populace a dá se předpokládat, že trh s nimi se bude v následujících letech značně rozšiřovat a postihne i širší veřejnost. Trend by tomu nasvědčoval. Na druhou stranu je nutné říct, že se již objevují názory na omezení trhu s doplňky stravy. Nechme se tedy překvapit, co nám budoucnost přinese. 
  •