Chybí vám vitamíny?

Chybí vám vitamíny?

Absence vitamínů v potravě může mít za následek nejen mnoho zdravotních komplikací, ale také snížení schopnosti budovat svalovou hmotu či sílu. Vitamíny jsou důležitými katalyzátory biologických dějů a ne nadarmo by se v naší výživě vždy měly objevovat, a to v dostatečném množství. Jak to vypadá, když je jich nedostatek? 

Chybí vám vitamíny?

Naše potrava obsahuje kromě makronutrientů i mnoho dalších látek, včetně mikronutrientů. Vitamíny patří do této skupiny, tzn. neslouží jako zdroj energie (mají však zásadní nutriční význam) a v naší stravě se nacházejí v menším množství než sacharidy, proteiny či lipidy. V organismu lidí, tak jako zvířat, mají vitamíny funkci katalyzátorů biochemických reakcí a podílejí se na metabolismu již zmíněných bílkovin, tuků a cukrů. Člověk si až na výjimky nedokáže vitamíny sám syntetizovat, proto je musíme dodávat pestrou stravou. Rozlišujeme celkem 13 různých vitaminů.

Dělení vitaminů

Základním dělením vitaminů je: 

  •  lipofilní vitamíny (rozpustné v tucích) - vitamíny A, D, E, K
  •  hydrofilní vitaminy (rozpustné ve vodě) -  vitamíny C, B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, H pozn. V případě vitaminů skupiny B se můžeme setkat i s jiným označením tzv. triviálním označením (např. riboflavin, pyridoxin či niacin)

Nedostatek nebo nadbytek vitaminů

Nedostatečný nebo naopak zvýšený přísun vitamínů může způsobovat řadu nepříjemných zdravotních komplikací. Je proto třeba dbát na to, abyste pravidelně doplňovali nebo se snažili omezit příjem vitamínů.

Nedostatek vitamínů se odborně nazývá avitaminóza a vzniká v případě, kdy tělo postrádá určitý vitamín delší dobu. Nejzávažnější komplikace mohou vzniknout z nedostatku vitamínu C, což může způsobovat například kurděje a v horším případě může způsobit dokonce smrt. Nejen vitamín C může způsobit tak závažné komplikace, ale v podstatě jakýkoli dlouhodobý nedostatek určitého vitamínu může být velmi nebezpečný. Těmto zdravotním komplikacím lze zamezit, pokud začnete zavčasu užívat dostatečné množství vitamínu, který vám v těle chybí.



Nedostatek vitamínů se může projevit určitými příznaky. Při nedostatku vitamínu C můžete zpozorovat větší únavu, objevit se může také padání zubů, krvácení z dásní a častější onemocnění kvůli nižší imunitě. Nedostatek vitamínu B12 se může projevit anémií, nedostatek kyseliny listové se projevuje zpravidla únavností a zvýšenou citlivostí a nedostatkem tohoto vitamínu trpí často ženy v těhotenství, nebo u lidí, kteří trpí různými infekčními chorobami.

Nejen nedostatek, ale i nadbytek vitamínů může našemu organismu uškodit. Při zvýšeném přísunu určitého vitamínu se objeví onemocnění zvané hypervitaminóza. „Předávkování“ je možné pouze u vitamínů, které jsou rozpustné v tucích – právě v tukové tkáni se totiž ukládají a to může představovat velmi nebezpečná rizika různých zdravotních komplikací. Předávkování vitamíny rozpustnými ve vodě nehrozí, protože jejich nadbytek se bez problému vyloučí močí z těla ven.

Nedostatek vitamínů B-komplexu se projevuje poruchami mozkových funkcí, trávicího ústrojí, nespavostí, nechutenstvím, bolestmi hlavy či kožními problémy. Nadbytek vitamínů B-komplexu způsobuje průjmy, návaly horka a zimy, nebo zvýšená hladina jaterních transamináz při nedostatku vitamínu B6.

Při nedostatku vitamínu K v organismu se objevují příznaky, jakými jsou například jaterní poruchy, poruchy srážlivosti krve a trpí jím zvláště kojenci a tento nedostatek může být velmi nebezpečný pro pacienty trpící poruchami funkce jater.

Nedostatek vitamínu E se většinou neobjevuje, spíše může být způsoben genetickými dispozicemi, ale je možné se ho předávkovat, příznaky předávkování vitamínu E můžete zaznamenat jako nevolnost, průjmy a žaludeční obtíže, které se lehce vyřeší omezením příjmu vitamínu E. Nedostatek vitamínu D může způsobit demineralizaci kostí, což má za následek jejich deformaci a pokud je ho nadměrný přísun, způsobuje nevolnost, průjmy, zvracení a poruchu orientace. Nadměrný přísun vitamínu D může poškodit ledviny, způsobuje také odvápnění měkkých tkání a narušení správného růstu kostí. Málo vitamínu A v těle můžete vytušit z náhlé suchosti pokožky, loupání kůže, různými střevními potížemi a při nadměrném přísunu tohoto vitamínu se rovněž objevují kožní problémy. Vysoký příjem vitamínu A může být velice nebezpečný a to především v období těhotenství, kdy může poškodit plod, nebo u malých dětí.

  •