Suplementy pro RŮSTOVÝ HORMON

Suplementy pro RŮSTOVÝ HORMON

Pojem růstový hormon je v dnešní kulturistice skloňován hned v několika pádech. Ač se může název článku zdát sebevíce zavádějící, chceme poukázat na fakt, že se dá ovlivnit i naturálně. Tedy zcela čistě. Jak na to za pouhé pomoci doplňků stravy? 

Suplementy pro RŮSTOVÝ HORMON

Jednou z možností, jak ovlivnit produkci růstového hormonu, je samozřejmě primárně výživa a silový trénink. Optimálně nastavený příjem živin, drobné sacharidové lačnění nebo deprivace, dostatečný příjem tuku nebo bílkovin v kombinaci se silovým tréninkem, který je na hranici myofibrilární a sarkoplazmatické hypertrofie (tedy na 85 % maxima). Toto jsou všechno faktory, které musíme ve svém tréninkovém procesu sledovat. Nicméně to není zcela vše. Pokud chceme ovlivnit produkci růstového hormonu, tolik zodpovědného za růst svalové hmoty a její kvalitu, můžeme sáhnout i do nám blízké kategorie "doplňky stravy". Které bychom mohli vybrat? 

Spásné aminokyseliny ... 

Pokud se podíváme na kategorie sportovní výživy, zapomeňme rovnou na módní a neprověřené peptidy, které hraničí s dopingovými látkami a dle mého v některých případech jimi dokonce jsou. Ale přesuňme se spíše do kategorie aminokyselin a funkčních doplňků stravy. 

Jak jste si již určitě všimli, těmi nejfunkčnějšími látkami, které můžeme najít ve své stravě nebo v suplementačním plánu, jsou aminokyseliny. U růstového hormonu tomu není jinak. Jako první se tedy podívejme na to, které aminokyseliny mohou růstový hormon ovlivňovat. 

Arginin funguje

Hlavní aminokyselinou, která má vliv na produkci růstového hormonu, je aminokyselina arginin spolu s jeho prekurzory a produkty metabolismu, tedy ornitinem nebo citrulinem. Arginin urychluje obnovu svalových buněk, je nutný pro zvýšení syntézy bílkovin (proteosyntézy), a to buď prostřednictvím růstového hormonu nebo vyšším přívodem živin do svalové tkáně. Arginin podporuje správnou funkci imunitního systému, v případě infekce způsobuje zmnožení leukocytů. Je často využíván v klinické medicíně při léčbě zranění, popálenin a doléčení většiny poúrazových a pooperačních stavů i dlouhodobých nemocí. Arginin je navíc přirozený protisrážlivý prostředek omezující shlukování krevních destiček, udržuje optimální funkci kardiovaskulárního systému, snižuje riziko aterosklerózy, reguluje krevní tlak, obnovuje pružnost cév.

 

Arginin, ornitin i citrulin můžete využívat společně. Působí buď prostřednictvím vyšší syntézy glukagonu, který následně ovlivňuje produkci růstového hormonu nebo jako mediátor pro vyplavení vyššího množství růstového hormonu a stimulaci somatoliberinu. Podporuje proteosyntézu a nárůst svalové hmoty. Dávka aminokyselin, která bude dostatečně vysoká pro ovlivnění produkce růstového hormonu, je u každého jedince jiná. Dá se však unifikovat na množství mezi 5 - 10 g za den v součtu všech tří aminokyselin. Pro kulturisty nad 100 kg hmotnosti, bych doporučil až dávku k 15 g denně. Nicméně ta vás již finančně ovlivní. 

Můžete použít i glutamin a další aminokyseliny 

Tímto však u aminokyselin nekončíme. Dalším velmi významným hráčem na poli vyšší produkce růstového hormonu je aminokyselina glutamin. Neesenciální aminokyselina, která je ale zcela stejně významná, jako předchozí. Ovlivňuje produkci růstového hormonu, ale velmi podstatně se vyčerpává během fyzické práce silového charakteru, u níž můžeme najít větší rozpad svalových bílkovin.

Role glutaminu v proteosyntéze je značná a neměla by být podceňována. Pokud je hladina glutaminu v krvi snížena, ostatní aminokyseliny jsou konvertovány na glutamin, aby tento deficit vyrovnaly. V opačném případě, tedy pokud je hladina glutaminu na vysoké úrovni, nejsou potřeba další aminokyseliny pro to, aby se přetvářely na glutamin. Vyšší hladina glutaminu v krvi nejen že ochraňuje ostatní aminokyseliny před tím, aby se využily na tvorbu glutaminu, ale také zabraňuje tělu odbourávat vlastní tělesné svalové tkáně. Právě proto jsou tedy glutaminu velmi často připisovány i antikatabolické vlastnosti.
 
Glutamin hraje důležitou úlohu také v anabolismu, což ve své základní podstatě souvisí s předchozím působením. Dalším pozitivem může být vliv na hladinu růstového hormonu. U tohoto hormonu napomáhá zvyšovat jeho produkci, a to zejména ve večerních hodinách. Dle dostupných vědeckých studií postačí k umocnění tohoto efektu pouhé 2 g glutaminu přijaté orálně. Vyšší příjem aminokyseliny již neměl vliv na další nárůst hladiny HGH. Růstový hormon pomáhá metabolizovat tělesný tuk a nárůstu čisté svalové hmoty.

Její příjem je tedy ideálně vázán na potréninkovou fázi. Podporuje také regenerační procesy, a je velmi významnou imunitně působící aminokyselinou. V případě glutaminu hovoříme o maximální denní dávce 40 g, která je na hranici ovlivnění trávícího systému. 

Dalšími významnými aminokyselinami, které můžete pro stimulaci produkce růstového hormonu jsou lysin. Aminokyselina lysin je proteinogenní aminokyselinou a zároveň významnou složkou všech tělesných proteinů. Společně s aminokyselinami arginin a histidin je pak základem kategorie tzv. bazických aminokyselin. Lysine má významnou roli v budování nové svalové hmoty, nicméně nejen tuto. Podílí se na metabolismu vápníku, podporuje kvalitu našich kostí a pojivových tkání, je důležitý při rekonvalescenci, hojení ran a po úrazových stavech. Téměř jako každá aminokyselina také napomáhá produkci hormonů a enzymů v našem organismu. Lysin taktéž podporuje pevnost cévních stěn, napomáhá boji proti ateroskelóze a chrání před usazováním cholesterolových plátů. 

 
Dalšími aminokyselinami, které si samostatně pořídíte opravdu jen těžko, jsou aminokyseliny glycin nebo tryptofan. Jak se zdá, tak významným pomocníkem můžou být také větvené aminokyseliny BCAA. Zkuste tedy i tyto aminokyseliny zařadit do své suplementace, zejména ráno, po výkonu a před spaním a můžete se těšit z ovlivnění produkce právě růstového hormonu. 
 
  •