3 kuchařské benefity KOKOSOVÉHO oleje

3 kuchařské benefity KOKOSOVÉHO oleje

Nerafinovaný kokosový olej se stal velkým hitem fitness kuchyně. Zda po právu či nikoliv, to tu nyní rozebírat nebudeme. Má však několik nesporných výhod, se kterými je možné počítat, a díky kterým bychom jej mohli zařadit do fitness výživy. 

3 kuchařské benefity KOKOSOVÉHO oleje

Kokosový olej oficiálně vzal fitness svět útokem. Od doby jeho rozmachu se k nám dostává kokosový olej stále blíže a již není otázkou mnohahodinového hledání to, že ho chceme nakoupit. Kokosový olej se dnes dá sehnat velmi bezpečně i v klasických supermarketech. Mimo dnes již poměrně dobře zmapovaný potenciál ve zdravé výživě, se kokosový olej dostává také stále více do kosmetiky a do oblasti péče o vlasy. My se však vraťme k jeho prapočátku, a podívejme se na to, jaké má využití v oblasti výživy nebo kuchyňské úpravy pokrmů. 
 
V následujících bodech se vám pokusím nastínit tři hlavní důvody, proč použít kokosový olej v kuchyni namísto dnes již tradičních olejů řepkového, slunečnicového nebo přepuštěného másla. 
 

1/ Univerzálnost

Při skladování nad 15° C má kokosový olej stejnou viskozitu jako oleje typicky používané v běžné kuchyni. Stává se tak z něj zcela bezpečně využitelný olej, a to i přes to, že má mnohé vlastnosti odlišné od běžně používaných. Pokud jej ale uložíte v chladnějším prostředí, stává se z něj bílá krystalická látka, docela podobná kokosovému tuku - zde bych upozornil na nepoužívání rafinovaného. Tento z něj dělá univerzálního pomocníka v případě, že si jej chcete namazat, anebo použít na smažení. 
 
Ve své tekuté formě se ideálně hodí pro přípravu pokrmů, které potřebují podlít nebo pomastit. Stejně tak k přípravě salátů nebo jako vymazání plechu. Vždy se ale ujistěte, že potraviny, které budete dávat ke kokosovému oleji, mají vyšší než pokojovou teplotu, jinak vám tuk opět ztuhne. V pevné formě se dá použít pro namazání na pečivo, pokladení brambor nebo na knäckebrot. 
 

2/ Vysoký kouřový bod

Kouřový bod pro nás označuje jednu velmi důležitou veličinu, a sice dobu, kdy se námi používané oleje začnou přepalovat, tedy vznikat drobný obláček dýmu (kouře). Právě v této chvíli se začnou tvořit tzv. transnenasycené mastné kyseliny, které jsou pro naše zdraví velmi rizikové. Ne nadarmo se tak musíme dívat i na to, kde u olejů tento kouřový bod leží. 
 
Podíváme-li se na kokosový olej, zjistíme, že si mezi jednotlivými oleji a tuky vede opravdu dobře. Jeho kouřový bod leží na hranici 232 °C, což je mezi oleji velmi vysoká hodnota. Dokonce se dá říci, že nejvyšší. Kokosový olej je tedy ideální pro použití v teplé až horké kuchyni. Nemusíte se tedy na tomto oleji bát smažit nebo péct, nepřepálí se vám. 
 
 

3/ Snadná náhrada jiných olejů

Kokosový olej se dá velmi dobře zařadit do bežného jídelníčku a dokáže nahradit jiné (méně zdravé nebo složením méně výhodné) tuky a oleje. Můžete ho například použít místo másla nebo olivového oleje. Je vhodnou alterantivou pro tuk přidávaný do zmrzlin, sladkých pokrmů, domácích koláčů nebo i k masům. Jeho chuť je téměř netečná, nemusíte se bát zápachu. Ba co více, kokosový olej váš pokrm velmi příjemně zjemní. I tímhle benefitem v kuchyni byste se mohli snadno ohánět při snaze o využití kokosového tuku. 
 

Jaké má kokosový tuk výhody?  

Díky vysokému množství kyseliny laurové se tato potravina zařadila k jedněm z velmi moderních zdrojů tuků a preventivním potravinám v boji proti civilizačním onemocněním nebo při snaze o zvýšení výkonu. Právě prekurzor monolaurinu je jedním z nejlepších pro boj s bakteriemi. Toho využijeme v chladném počasí díky vyšší funkčnosti našeho imunitního systému. Ba co více, můžeme kokos brát jako zdroj velmi výhodných antioxidantů. Jak jsme si již řekli, obsahuje poměrně vysoké množství nasycených mastných kyselin, které nutně ve své stravě také potřebujete. Část z nich je ve formě MCT mastných kyselin, metabolizuje se tedy na energii a ochraňuje váš svalový glykogen před brzkým vyčerpáním. Napomáhá také snižování hladiny nepříznivě působícího LDL cholesterolu. Vidíte tedy, že se nemusíte bát zařadit kokosový tuk do běžné výživy a velmi příjemně s ním v kuchyni pracovat. 
  •