Ondřej Ševčík: "Do CrossFit Open jsem šel s chladnou hlavou"

Ondřej Ševčík: "Do CrossFit Open jsem šel s chladnou hlavou"

Rozhovor s pátým nejlepším Čechem letošních games Ondřejem Ševčíkem. Co všechno stálo za tím, že se vůbec dal na dráhu CrossFitu, a jak vypadají jeho tréninky nebo strava? To vše najdete v rozhovoru Honzy Kavalíra. 

Ondřej Ševčík: "Do CrossFit Open jsem šel s chladnou hlavou"

Ondro, představ se prosím v několika málo větách čtenářům Aktinu.

Ahoj, je mi 25 let a nyní bydlím v Ostravě. Již několik let pracuji z domu v IT oblasti, k tomu dodělávám poslední rok magisterského studia v oboru marketing a management, a aby toho nebylo málo, tak po večerech pracuji na svém malém projektu 7 Diet Meals. To je taková kombinace CrossFit Vlogů a low carb receptů. Poslední rok mě můžete pravidelně potkat i v ostravském Fit Parku, kde mě najdete vždy v Cross zóně.

Pro mě jsi jedním z prvních lidí, díky kterým jsem poznal CrossFit. Ve tvém tréninkovém logu jsem viděl to slovo WOD strašně dávno. Jak a kdy jsi se ke CrossFitu dostal?

To jsem rád, vím, že jsem jeden z prvních lidí, kteří si psali tréninkový deník právě o CrossFitu. Vždy jsem byl ten typ, který zkoušel všechny možné rutiny, ať už se jednalo o klasický ABC split, GVT, Korte nebo Fomin. Prvních 5 let cvičení jsem se holt hledal. Jednou to byla silová rutina, poté zase objemová rutina, rád jsem experimentoval. No a najednou jsem v červenci 2011 náhodou narazil na video z CrossFit Games 2011, kde se jela kombinace 5-4-3-2-1 přemístění s rostoucí váhou a 5-4-3-2-1 šplhu na laně na čas, strašně se mi to líbilo a chtěl jsem to taky zkusit. Lano nebylo k dispozici a po přečtení FAQ na crossfit.com jsem zjistil, že to mám nahradit Towel Pull Ups (striktní shyby na ručníku), což byla chyba, protože jsem si to samozřejmě špatně upravil a vyměnil 15 šplhů na laně za 225 striktních „ručníkových“ shybů. Workout mi zabral něco přes 40 minut a skoro mi po něm odpadly bicepsy. Byl to ale ten správný impuls, bylo to něco, co jsem ještě na tréninku nezažil. A přesně tohle mě nakoplo k tomu abych si začal o CrossFitu sbírat další a další informace.

Vnímáš to taky tak, že jsi pro CrossFit jedním z českých pionýrů? Máš přehled, kolik lidí se věnovalo v ČR CF, když jsi s ním začínal právě ty?

Ani ne, já si zpočátku myslel, že CrossFit je jen další rutina na měsíc až dva. Jak jsem do něj prokoukl a cvičil ho delší dobu, tak jsem zjistil, že tu bylo pár lidí, kteří začali CrossFit tlačit na veřejnost. Například David Egydy nebo Zdeněk Weigh. Nedávno jsem dokonce zjistil, že v ČR dokonce cvičil veřejně CrossFit Petr Růžička, který už jel první CrossFitový workout v roce 2005, v době, kdy já ani nevěděl, co je to činka. Ale věřím, že v roce 2011, kdy jsem s CrossFitem začal, tak tu bylo maximálně několik desítek lidí aktivně cvičících CrossFit. Já jsem bohužel tenkrát o nikom nevěděl.

Zaujalo mě, že jsi začal točit pravidelné vlogy na youtube. Co tě k tomu inspirovalo a jak myslíš, že se bude tvůj youtube kanál vyvíjet v horizontu následujících, řekněme, 12 měsíců?

Já vždy rád točil videa ze cvičení a nedávno jsem slyšel podcast od Tima Ferrise, ve kterém byl host Shay Carl - skoro 5 miliónů odběratelů. Já ho před tím neznal, ale zaujal mě jeho začátek s vlogováním, kdy se ze dne na den rozhodl, že zachytí na video posledních 365 dní, než mu bude 30 let. No a já se ze dne na den rozhodl, že to minimálně na 1 měsíc zkusím a už teď vím, že s tím budu pokračovat i nadále.

Já svůj vlog beru jako takovou malou osobní výzvu. Všiml jsem si, že má mluvená angličtina je poměrně špatná, no a vlogování mi ji pomáhá hodně zlepšit a aspoň se na tréninku tolik neflákám, když vím, že se někdo dívá. Prozatím jsou videa jen o tom, jak cvičím, a v netréninkové dny o tom, jak jím, ale časem budou videa obsahově určitě mnohem bohatší. A kam se můj youtube kanál v budoucnu vyvine, to netuším, ale vím, že jediná cesta je směrem vzhůru a já věřím, že to tak bude i nadále pokračovat.

Doufám, že bude ve vlogu i nějaký záběr na rozhovor. Inspiruješ se nějakým youtuberem v tom, co děláš? A tím nemyslím vůbec to, že bys ho nějak kopíroval. Spíše jde o to, že je jeho tvorba tak zajímavá nebo originální, a proto se v ní v něčem inspiruješ právě ty.

Prozatím moc ne, já na vlogy nikdy moc nebyl a spíše hledám a projíždím videa ostatních vlogerů, kteří dělají CrossFit, ať mám nějakou inspiraci. Jediný člověk, kterého fakt sleduji pravidelně a dlouhodobě již několik let je Tim Ferriss, takový guru přes všechno možné, který rád se vším experimentuje, ať už se jedná o cvičení, stravování nebo i business a další věci.

Pojďme k tvým CF začátkům, protože ty jsem trochu sledoval ve tvém tréninkovém logu i já. Ve svých začátcích jsi o lidech dělajících CrossFit nevěděl, jak sám píšeš. Jakým způsobem jsi zjišťoval, co je to ten CF a jak jej dělat co nejlépe?

To bylo právě to nejtěžší, jak už jsem psal dříve, tak jsem vždy při cvičení absolvoval 1-3 měsíční rutiny a tréninkové plány. No a dlouho mi trvalo, než jsem vlastně zjistil, že v CrossFitu žádná rutina neexistuje a že právě ten neustále měnící se prvek je to, proč právě CrossFit tak skvěle funguje. Tělo si na něj holt nikdy nezvykne. Dá se říct, že za těch 5 let CrossFitu jsem ještě nikdy neměl stejnou celou tréninkovou jednotku. Jinak asi nejlepším zdrojem v té době pro mě bylo FAQ na oficiálních stránkách a několik let poté účast na kurzu na CrossFit trenéra ve Švýcarsku. A samozřejmě experimentování se vším možným, co se v CrossFitu vyskytuje. Teď už mohu říct, že můj CrossFit trénink je mi v posledních dvou letech už opravdu přizpůsobený přesně na míru.

V letošním roce si tě český fanoušek CrossFitu nemohl nevšimnou v CrosFfit Open. Pochlub se s tím, jak se ti dařilo, a nějak mi tento svůj pětitýdenní výkon zhodnoť.

Do CrossFit Open jsem šel s chladnou hlavou, protože v CrossFitu už aktivně nezávodím a cvičím hlavně pro zdraví a zábavu, takže jsem neřešil, kolikátý budu v ČR, nebo v Evropě. Navíc jsem si řekl, že na každý workout si dám jen jeden pokus i v případě, že bych ho pokazil, ať se prostě ukáže, jak jsem připraven právě na to neznámé. Jediný cíl byl porazit sám sebe z roku 2015. Skóre řeším vždy na procenta, protože počet lidí v Open neustále přibývá. V roce 2015 jsem byl v top 3% a v roce 2016 jsem byl v top 1.3% na světě, takže nějaký progress tam byl. V ČR z toho nakonec bylo krásné 5. místo a dokonce se mi povedlo i jeden z workoutů vyhrát.

A k mému pětitýdennímu výkonu. Paradoxně workouty, které jsem si myslel, že mi sedly, tak dopadly nejhůře. A workouty, ve kterých jsem čekal, že skončím špatně, tak dopadly vlastně nejlépe. Možná, kdybych si některé WODs zopakoval a zvolil jinou taktiku, tak by skóre bylo ještě o něco lepší. Ale na to se nehraje. S celkovým umístěním jsem fakt spokojen.

Vždy mě zaujalo, když jsem u tebe v logu viděl tvé šílené „supermaratony“ po horách. Co přesně jsou tyhle 10h+ dlouhé závody, kterým si věnuješ? Mluvil jsi navíc o tom, že je pro tebe velkou prioritou zdraví.  Dvouhodinový maratonský běh dokáže člověka i zabít a pro imunitu je to obrovská nálož. Jak se s tímto sportem vypořádává tvá imunita?

Pocházím z Frýdlantu nad Ostravicí, kousek pod Lysou horou, což je nejvyšší vrchol Moravskoslezských Beskyd a dá se říct, že v době, kdy jsem začal dělat CrossFit, tak jsem začal i pravidelně běhat po horách. Běh po horách je jiný, než po rovince, protože vždy při dosáhnutí vrcholu se dostaví odměna ve formě nádherného výhledu. Je to takový skvělý relax. No a u nás v okolí se pravidelně pořádají jedny z největších ultra maratonů, kterých se lze v ČR zúčastnit. Jako například Beskydská sedmička nebo LH24, takže bylo jen otázkou času, než jsem se odhodlal některý vyzkoušet. Co se týče zdraví, tak právě příprava v podobě pravidelného běhání po horách je podle mě jednou z nejzdravějších, protože se jedná o jednu z nejpřirozenějších forem pohybu. Neběhá se totiž v takové intenzitě, jako po rovince, a terén není tak tvrdý. Samotný závod už pro zdraví bohužel moc není, protože je potřeba držet mnohem větší tempo a když se člověk opravdu snaží mnohdy až 24h (např. závod LH24) v kuse udržet neustále v pohybu bez delších pauz, tak se to na těle hodně podepíše. Objeví se puchýře, klouby začnou povolovat, tělo je odřeno z výbavy/oblečení, organismus je překyselený a ke konci jsou „závodníci“ spíše chodící zombie. Ale ten pocit, který člověk má z dokončeného ultra maratonu stojí opravdu za to. Musím však říct, že má imunita takové závody vzala vždy v pořádku, svalovka se sice dostavila, ale nikdy jsem z takových závodů nebyl nemocný. A puchýře a odřeniny jsou jen dočasné.

Nebudu s tebou do hloubky řešit trénink. Cvičíš vždy jinak. O jídelníčku mi ale něco pověz. Zajímají mě spšíe principy, kterých se držíš. Klidně můžeš zmínit i to, co jsi vyzkoušel a neosvědčilo se to.

Nejvíce se mi osvědčilo jíst 80/20 low carb paleo. To znamená, že z 80% jím striktně maso, ryby, vejce, zeleninu, ovoce, oříšky, semínka a oleje a z 20% jím co chci. S takovou stravou držím sacharidy do 50-100g na den a bílkoviny s tuky vysoko. Samozřejmě jsem, ale za těch 5 let zkusil i jiné metody, jako například přerušovaný půst – 20 hodin jsem hladověl a jen 4 hodiny jedl, ale moc se mi nezamlouval, protože prostě mám rád jídlo a nechtělo se mi čekat, než si dám 2-3 porce a zase budu muset nejíst. Paradoxně jsem na půstech začal přibírat, protože se šíleně zpomalil metabolismus. Sacharidy, i když jich nebylo moc, tak nebyly rozděleny do celého dne, ale pouze do krátkého časového úseku. Dále jsem zkoušel při CrossFitu jet i tu klasiku hodně sacharidů (300-500g/den), hodně bílkovin a tuků, ale objevovaly se hodně výkyvy energie, jak přes den, tak i na tréninku. I proto jsem se opět vrátil ke svému oblíbenému 80/20 low carb paleu, které mi ke CrossFitu sedí asi nejvíce.

Vzhledem k tomu, že je tvou prioritou zdraví a soutěžení rozhodně ne, tak asi znám tvou odpověď na následující otázku, ale položím ji. Plánuješ ještě nabírat? V současnosti jsi přeci jen jedním z nejlehčích CFerů v ČR, pokud tě mám srovnávat s těmi nejlepšími. Kila navíc sebou přináší horší zdraví (a životnost člověka celkově), ale ke crossfitu a do posilovny to patří, protože se zvedají silové výkony a vytrvalost se dá držet i při hmotnosti okolo 90kg.

Nabírat, no, kdysi jsem jel klasicky 9 měsíců objem a 3 měsíce dieta, ale s CrossFitem mi tohle skončilo. Řekl bych, že tenhle režim je v CrossFitu spíše nežádoucí. Sám vím, že k ideální tělesné hmotnosti na CrossFit mám ještě poměrně daleko, časem by se mi líbilo mít 85 kg (o 8 kg více) ve stejné kvalitě, jako mám teď. To ale neznamená, že nepřibírám. Vážím se pravidelně po každém tréninku a hlídám si, aby mi váha každý rok přibližně o 2-3 kg rostla. S takovou mi stačí vlastně jen 4 roky a budu na 85 kg, ale podle mě to v reálu zabere trošku déle. Minulý týden jsem se byl změřit na Tanitě. Před 3 lety jsem měl 72 kg a 12% tuku a před týdnem 77 kg a 7% tuku, takže si myslím, že na CrossFit to je hodně dobrý progress. Pokud to takhle půjde dál, tak budu opravdu spokojený. Jinak silové výkony rostou nahoru stále a jsem s nimi spokojený. Vím, že na některé ztrácím, ale jak jsem řekl dříve, cvičím hlavně pro zdraví, takže nemám důvod 6x týdně vzpírat, 4x týdně dřepovat a do toho ještě pravidelně jezdit těžké tlaky a tahy. Síla jde pak nahoru lépe, ale na závodech v CrossFitu pak také každý druhý jí kloubní výživu pro koně, je oblepený tejpama, bez bandáží a nákoleníku se nejdou ani rozcvičit a pásek si berou i na angličáky. Tohle vše je způsobeno tím, že se snaží za každou cenu cvičit těžce a v obřím objemu. Já si vzpírám jednou týdně, 2x týdně dřepuji a do toho raz za čas přidám další těžké cviky. Nic mě nebolí a i tak skoro držím tempo s nejlepšími v ČR. Samozřejmě je tu pár lidí, kteří ambice na to byt top 30 v Evropě mají, ale velká část lidí to zbytečně přehání a ten trénink je pak ve výsledku méně efektivní. A navíc to odnáší jejich zdraví.

Poslední otázka. Namotivovalo tě skvělé umístění v letošních CrossFit Open k tomu, abys alespoň do tohoto celosvětového závodu šel znovu i příští rok?

Skvělé umístění mě samozřejmě potěšilo, ale já Open neberu jako závod. Je mi jedno, kolikátý budu v ČR, v Evropě nebo ve světě. Beru ho spíše jako každoroční test, který ukáže moje slabiny. Je to test, kde chci porazit jen sám sebe z předešlého roku.  Příští rok se ho zúčastním, ale cíl bude porazit jen sám sebe a případně objevit slabiny, o kterých nevím. Letos se jako slabina ukázaly výpady s činkou nad hlavou a v silovém workoutu to sice bylo moje druhé nejhorší umístění, ale i tak v porovnání s celým startovním polem to byl pro mě slušný výsledek.

Ondro, díky za rozhovor! Pokud bys chtěl na závěr komukoliv něco vzkázat, nebo někomu poděkovat, tak máš prostor.

Rádo se stalo, já děkuji za příležitost. Největší díky patří mé snoubence Tereze, se kterou žiji už několik let a která se mnou pravidelně chodí na CrossFit a toleruje mojí stravu. Samozřejmě i mojí mamce a paní sousedce, které téměř dva roky tolerovaly moje domácí fitko, ve kterém jsem začínal s CrossFitem. Děkuji mému domácímu fitku Fit Park v Ostravě, ve kterém jsem poznal opravdu mnoho nových kamarádu a kde mám možnost 2x týdně vést tréninky.

Tréninkové video

 

Odkazy:

Můj blog (anglicky): http://7dietmeals.com/en/

YouTube: https://www.youtube.com/c/7dietmealscom
Instagram: https://www.instagram.com/7dietmeals/
Facebook: https://www.facebook.com/7dietmeals/

  •