Zázrak jménem ZINEK

Zázrak jménem ZINEK

Zinek je jednou z velmi opomíjených minerálních látek ve výživě sportovců, která ale může mít opravdu silnou schopnost ovlivnit váš výkon a výkonnost a pracovat i se silovými schopnostmi nebo s produkcí hormonů. Proč suplementovat zinek? 

Zázrak jménem ZINEK

V poslední době se opět vracíme k základům. To je dobře! Do "módy" se tak dostávají minerální látky jako hořčík nebo vápník, ale také důležité vitamíny jako D3 nebo vitamíny B-komplexu. To však evidentně nestačí a my bychom mohli posunout náš příjem živin ještě dále, stejně jako využitelnost živin v syntéze svalové hmoty. Jedním z vhodných prostředníků může být zinek - mikroelement plnící velkou řadu důležitých úloh v našem organismu. Jak jej vhodně přijímat a proč je pro nás vůbec tolik důležitý? 

Zinek má důležitou úlohu v aktivitách více než stovky enzymů. Je nezbytný pro tvorbu bílkovin a nukleových kyselin. Účastní se tvorby inzulinu. Je důležitý pro normální růst, vývoj reprodukčních orgánů, normální funkci prostaty a hojení ran a popálenin.

Mezi potraviny bohaté na zinek patří hlavně

  • dýňová a slunečnicová semínka
  • ořechy
  • listová zelenina
  • játra
  • maso
  • obilné klíčky
  • droždí

Zinek je nezbytný pro řadu chemických reakcí v těle, včetně syntézy proteinů a buněčné energie. Zinek také pomáhá při ochraně jater, podporuje zdraví prostaty a je nezbytný pro udržení zdraví reprodučních orgánů. Velmi podstatný vliv má také na kvalitu našeho imunitního systému. Tím nejdůležitějším, co však v kulturistice a fitness sledujeme, je vliv suplementace zinku na produkci anabolických hormonů, zejména pak podpora produkce testosteronu. Tu jistě každý muž (a to nejen sportující) ocení. Pamatujete na ústřice jako afrodiziakum? Právě ty obsahují hodně zinku, kterému jsou blahodárné vlivy na sexuální apetit přičítány. 

Ideální forma jako ZMA

Aby došlo k ideálnímu vstřebání zinku, je nutné jej přijímat v kombinaci s dalšími prvky. O kombinaci s hořčíkem a vitaminem B6 se budu zmiňovat posléze. Nicméně nyní si řekněme, že velmi efektivně podporuje vstřebání i doprovodný příjem vitamínu C, dle dostupných studií se čtyř hodinovým odstupem od suplementace zinku. Doporučená denní dávka zinku je 10 - 15 mg, což je vhodné doplnit o 100 mg vitamínu C. 

Jak jsem již naznačil, zinek není jedinou minerální látkou v přípravku ZMA. Tou další je hořčík. Ten je důležitý zejména pro funkci srdce, ale také pro transport neurochemikálií ke svalům a pro jejich správnou funkci. Dle dostupných studií spolupracuje se zinkem při podpoře produkce anabolických hormonů. Tato minerální látka je v našich zemích dlouhodobě velmi podceňována. Ano, konzumace "magnesie" má svůj smysl, i když samozřejmě není jediným zdrojem hořčíku. Dlouhodobě se většina z nás pohybuje pod doporučenou denní dávkou. Ta je nastavena na 400 mg na den. 

Proč využívat ZINEK?

Pozitivní vliv a benefity pro kulturistiku si ukážeme na jedné studii, která hovoří za vše. Podle výzkumu z Western Washington University se skupinou NCAA fotbalistů, kteří užívali ZMA jako noční suplement, jsou pozitivní efekty poměrně jasné. Během 8-týdenního programu jarní přípravy měli 2,5 krát větší nárůst svalové síly, než skupina fotbalistů, která trénovala stejným způsobem, ale využívala placebo. Měření bylo provedeno na síle nohou. Skupina fotbalistů, která používala ZMA zvýšila svoji sílu o 11,6 procent ve srovnání s pouze 4,6 procentním navýšením ve skupině s placebem.

Mimo vlivu na testosteron a produkci anabolických hormonů, na funkci srdce nebo syntézu proteinů, má ZMA vliv i na spánek. A co je důležitější v regeneraci, než kvalitní a tvrdý spánek. Suplementace ZMA 30 - 60 minut před tím, než ulehnete do postele, napomůže kvalitě vašeho spánku. Důsledkem toho bude lepší regenerace, vyšší vyplavení hormonů podpoirujících regeneraci a následný kvalitnější trénink i další den. Nepodceňujte tedy tento suplement. 

Jak používat ZMA

Již jsme si zde nastavili určité časy; ideálně tedy používejte ZMA hodinu až třicet minut před spaním společně s kaseinovým přípravkem. Ne nadarmo se také ZMA vyrábí v určitém poměru. Tento poměr je fyziologicky výhodný pro vstřebání všech důležitých částí, tedy zinku, hořčíku i vitamínu B6. Vybírejte ty suplementy, kde v jedné dávce naleznete vždy 450 mg hořčíku, 30 mg zinku a 10 mg vitamínu B6. A jedno malé doporučení na závěr. Nehledejte vědu v suplementaci, vždy platí, že to nejjednodušší funguje a vždy fungovat bude. 

Autor: Jan Caha

  •