Kdybych byl zase ZAČÁTEČNÍK, tak bych nedělal...

Kdybych byl zase ZAČÁTEČNÍK, tak bych nedělal...

Tento článek mát trochu filosofický, lehce edukativní charakter. Co nedělat, pokud jste začátečník? A věřte mi, že možná jím (stále) jste. Co byste jako začátečník rozhodně neměli dělat?   

Kdybych byl zase ZAČÁTEČNÍK, tak bych...

Každý z nás jednou v té situaci byl. Byl prostě začátečník, ať se snažil sebevíc, tak v posilovně prostě vypadal, jak když přijde oštěpař do knihovny. Prostě úplně mimo. Co naplat - je to fáze, kterou si prostě musíme projít, najít si to svoje "dohodiště", kam svůj oštěp zabodneme. Přesně takto musíme ve fitness centru chvilku hledat. Proto je ale lepší, neustále se vzdělávat, a to ideálně z chyb těch dospělejších či alespoň zkušenějších. Je totiž hned několik bodů, které bychom měli sledovat, a kterých se můžeme velmi snadno vyvarovat jako začátečník. 

...nechodil třikrát do týdne na benchpress

Pořádný hrudník a paže. To je ten hlavní důvod, proč jste začali chodit do posilovny. Pravděpodobně ve spojení s tím, že jste chtěli zapůsobit na svoje okolí, na dívky, nebo jednoduše už nebýt takový "chcípák" a stát se "vůdcem smečky". To není špatně. Nezapomeňte ale, že máte i další partie. Nohy, záda nebo hamstringy jsou daleko větším komplexem svalů, a v tréninku jsou dokonce daleko důležitější než systematické přetěžování hrudníku. Ponechte jeho zatížení na frekvenci 1 - 2x týdně. 

...nešel hned po příchodu do fitka na bicepsový zdvih

Rozcvička? Jaká, však já jsme mladý a můžu to jít hned podrtit. Navíc tady nechci mrhat svůj drahocenný čas, nebo možná ještě lépe a pravdivěji, nechce se mi. Chci jít drtit bicáky. No dobrá, ale tak, jako auto nejede hned po startu naplno, tak ani vaše svaly nemohou vystartovat z 0 na 100 za jednu vteřinu. Dejte jim čas, zajděte si na kardio, proveďte dynamický strečink a až poté začnete s tréninkem. 

...nezkoušel na každém tréninku maximálku

Tak tohle jsme dělali při každém tréninku hrudníku. Vždy to začalo maximálkou a technikou, za kterou by se styděl i školák. Trochu poničená záda, lokty a ramena přeci nejsou překážkou, hlavně že to zvednu. Proč bych taky přemýšlel nad tím, že ve vyšším věku možná moje ramena a lokty poznají, že jsem za mlada dělal něco špatně. Zkuste na to myslet, a nedělat maximálky pořád dokola. Pravděpodobně nebudete mít možnost se zlepšit, a už vůbec posunout silově. Nechte trénink maximálně na frekvenci 1 za dva měsíce. 

...netrénoval každý den 

Jednou z častých chyb je také to, že se snažím trénovat každý den. Proč bych přece čekal, když to můžu každá den rozbít na maximum? 

Není to úplně tak. Vaše tělo by mělo mít šanci na regeneraci, a vy mu ji berete každým dalším tréninkem navíc. To je veliká škoda. Zanedlouho zjistíte, že možná kdybyste trénovali v začátcích méně, tak jste dneska daleko lepší, než jste. Možná byste byli i silnější, možná i větší. Nepřehánějte to tedy každodenním tréninkem. 

...nepovažoval kardio za sprosté slovo

Kardio aktivity jsou pro vás velmi důležité. Možná se to nezdá, ale být v lepší aerobní kondici je jedním z podstatných prvků tréninku. Nebudete se při sériích tolik zadýchávat, udržíte nižší hladinu tukové hmoty, a budete schopni nabírat čistší svalovou hmotu. Kardio má také několik výhod co se týče hormonální stránky, v pohybu peristaltiky nebo lymfy v dolních končetinách. Dělejte kardio alespoň 1 - 2x týdně po dobu 30 minut. 

...neužíval kreatin či nesmyslnou podporu testosteronu jako první suplement

Od tohohle suplementu jsem si sliboval zázraky, dal jsem do něj všechny svoje našetřené peníze, tak kde sakra ty zázračné přírůstky jsou...

Tohle jsem si myslel, když jsem si koupil "anabolickou" směs bylin KingKong. Nic se nestalo, navíc to chutnalo odporně. Zkuste tedy nepoužívat zázračné suplementy, kupte si jako svůj první doplněk stravy proteinový přípravek, a to i přes to, že neslibuje zázraky. Tenhle suplement i tak dokáže ty největší zázraky, které můžete od doplňků stravy očekávat. 

...se nesnažil nabrat 5 kg za měsíc

Jíst, spát a odpočívat. Jeden den, další den, třetí den ... až den tisící. A hlavně, sníst toho co nejvíc, ať pořádně naberu. Co na tom, že budu tlusťoch s vrstvou tuku okolo pasu, hlavně že budu "velikej". 

Tak tohle jsem si jako malý myslel taky. No a taky to tak dopadlo, byl jsem tučný. Strávil dny doma odpočinkem mezi jídly, chystáním jídla a jezením. Dokonce jsem se považoval za otroka stravy. Zcela chybně. Jídlo je pomocníkem, neměli byste ale spadnout do toho, abyste se snažili za jakoukoliv cenu přibrat, jíst pizzy, burgery a kebaby s vidinou toho, že budete prostě velicí. Protože pravděpodobně budete i pořádně tlustí. 

...se nesnažil tupě kopírovat Arnolda nebo Ronnieho Colemana

Motivaci ano, kopírování ne. Prvním videem, které jsem kdy viděl, bylo to, kde se Ronnie Coleman připravuje na soutěž Mr. Olympia. Díval jsem se na něj jako šílený vždy před tréninkem, hned potom jsem letěl do své domácí posilovny, abych to pořádně rval. Technika netechnika, hlavně váhu a tisíc sérií. 

Nekopírujte soje idoly, mají zcela jiné podmínky. Vezměte si z nich motivaci, ale zůstaňte ve svém začátečnickém módu. Vaše tělo vám bude vděčné. Po čase, třeba za 5 - 10 let se dostanete k tomu, že budete moci trénovat jako vaši idolové. 

...neviděl v kulturistice celý svůj životní úděl, ale životní zábavu

Nestát se otrokem kulturistiky, to je jeden z hlavních bodů, které byste si měli uvědomit. Pamatuji si jako dnes na chvíli, kdy mě můj starší bratr pozval na svoje osmnáctiny (pro každého významný věk) a já s dovětkem toho, že jsem přece kulturista, odmítl. Dodnes mě to mrzí. Tehdy jsem byl otrokem kulturistiky, nespolečenský, jen já a kulturistika. V mládí mi to hodně vzalo, do budoucna hodně dalo. Nevím, kde bych byl nyní, kdybych si neuvědomil, že kulturistika není úděl, který vás často může sžírat, ale životní zábava a směr, který byste měli dělat s tou maximální radostí. 

To je malý výčet toho, co bych nedělal. Abych to ale uzavřel trochu veseleji. Jistě vím, že to co bych udělal jako začátečník je to, že bych chtěl tuhle skvělou komunitu lidí poznat znovu a znovu dokola, protože tohle je svět sám pro sebe. A ten svět je nebezpečně zábavný. 

  •