Proč dávat HYDRO a KASEIN po tréninku

Proč dávat HYDRO a KASEIN po tréninku

Jak se zdá, zase jsme pokročili s naší snahou o maximalizaci růstu svalové hmoty. To všechno díky výrobnímu procesu proteinových přípravků. Již dnes tedy můžeme nabídnout svému tělu nedegradované bílkoviny pocházející z kvalitních zdrojů. Co ale dávat po tréninku? 

Proč dávat HYDRO a KASEIN po tréninku

Setkal jsem se při své "sportovně-dietologické" praxi s mnoha anomáliemi spadající do kategorie sportovní výživy s jejími odchylkami. Toto mě naučilo jedné věci. Výživa (o to více ta sportovní) je neuvěřitelně individuální záležitostí. Dají se však vysledovat určité zákonitosti, zobecnitelné pro mnoho z nás, resp. pro valnou většinu sportující populace. Jednou z těchto chvil je i chování našeho těla těsně po sportovním výkonu, který měl silový charakter, maximálně střední míru zakyselení a vysoký podíl práce na úrovni sarkoplazmatické hypertrofie. Pro zjednodušení: cvičili jste s 75 % maxima, bez intenzifikačních technik se 6 - 10 opakováními. 

V této chvíli má vaše tělo hlad po živinách. Zjistí tedy, že skončil fyzický výkon, začne navracet srdeční frekvenci k původním hodnotám a stejně tak i krevní tlak. Potlačí poplachové hormony a vyprovokuje hormony starající se o regeneraci svalové tkáně. K tomuto efektu dojde po 15 - 45 minutách (dle intenzity práce) a přesně toto je chvilka, kdy by měly do organismu přijít složitěji stravitelné komplexi makroživin. 

V tomto bodě mě nechápejte zle. Ty snadněji stravitelné, tedy větvené aminokyseliny, glukóza nebo snad kreatin a jemu podobné látky by se zde již mohly objevovat. Myslím tím proteinové přípravky. Zde nám však vyvstává životně důležitá otázka: který protein vybrat, aby byl co nejlepší pro moje tělo? 

Volba je nasnadě. Jako ideální se jeví kombinace syrovátkového proteinu a bílkoviny kaseinu, a to v podobě hydrolyzované syrovátky a micelárního kaseinu. Tato kombinace extrémně rychle stravitelné bílkoviny a pomalu stravitelné bílkoviny kaseinu zaručí jak okamžitou odpověď regenerační schopnost organismu, tak i dlouhodobou dodávku aminokyselin pro udržení stabilního anabolického vnitřního prostředí. Ideální poměr těchto bílkovin v koktejlu by měl být 3:1 ve prospěch hydrolyzované syrovátkové bílkoviny. Tato kombinace má také nejlepší odraz na proteosyntézu v potréninkové fázi. 

Hydrolyzáty syrovátkové bílkoviny

Hydrolýza se vztahuje na každý produkt, který prochází procesem tzv. hydrolyzace. Hydrolyzovaná bílkovina má svoje nezastupitelné místo ve sportovní výživě a výživě člověka. Její výhodou je, že umožňuje rychlejší přestup aminokyselin přes trávicí ústrojí než je tomu u intaktních proteinů a zdrojů bílkovin. Maximalizuje se tak dopravení živin k pracujícím svalům.  Vědecké studie dokonce ukazují, že hydrolyzovaná bílkovina, tedy bílkovina nebo produkt složený převážně z di- a tri- peptidů se vstřebává rychleji než volné formy aminokyselin. Hydrolyzovaná bílkovina má dokonce vysokou inzulinotropní schopnost je tedy ideálním prostředkem pro potréninkové koktejl, kdy doslova cpe aminokyseliny do svalů.

Hydrolyzovaná syrovátka je zlatou třešničkou na vrcholu proteinových suplementů. Na rozdíl od koncentrátů nebo izolátů (blíže v jiných dílech o zpracování syrovátky) jsou syrovátkové bílkoviny enzymaticky předtráveny pro vyšší schopnost absorpce bílkovin a současně jejich využitelnost v lidském organismu. Toto zpracování je často spojeno s mnohem vyššími náklady než například metoda CFM, je však považována za tu nejlepší volbu pro potréninkovou regeneraci. Navíc, pokud někomu dělá problém (trávící a střevní obtíže) klasické zpracování do podoby WPI nebo WPC, neměl by mít se strávením WPH problém.

Micelární kasein

Micelární kasein je ze 100 % tvořen kaseinem a s ohledem na trávení, bioaktivní složky a kvalitu, je mnohem vhodnější, než předchozí kaseinát. Micelární kasein je protein s postupným uvolňováním aminokyselin ve formě micel, který se vyrábí z čerstvého, odstředěného mléka. Je vyroben ultrafiltrací mléčné bílkoviny – tento proces odstraňuje mléčný cukr, laktózu a tuk. Výsledkem je 85% bílkovina. Správný micelární kasein by měl obsahovat v průměru 80 % micelárního kaseinu a 20 % syrovátkového proteinu. Výhodou micelárního kaseinu je vyšší vstřebatelnost a využitelnost. Micelární kasein v žaludku "zrosolovatí" a v podstatě po "kapičkách" se dostává do střevního traktu, kde díky ochrannému obalu (micele) je schopen se dostat přes střevní stěnu. Ve složení by se neměla objevit guarová guma, protože takto se "vylepšuje" kaseinát vápenatý, popř. mléčný koncentrát, aby měl podobně hustou strukturu jako micelární kasein. Navíc musí obsahovat přesný poměr vápníku a fosforu.

Ještě jednou tedy pro zopakování ... 


Pro váš finální proteinový shake po cvičení, byste měli nakombinovat 30 g hydrolyzovaného syrovátkového proteinu (75 % bílkovin) a 10 g micelárního kaseinu (80 % bílkovin), a měli byste jej vypít zhruba 30 minut po výkonu. Před tímto proteinovým přípravkem můžete hned po cvičení přijmout 20 g glukózy, 3 g kreatinu a 3 g větvených aminokyselin. Vaše tělo odpoví maximální hormonální produkcí a kvalitní regenerací sil. 

  •