Se sparingem k lepším výsledkům

Se sparingem k lepším výsledkům

Sparingpartner je jedním z velmi důležitých činitelů dobrého výsledku. Možná jste trochu samotářští a rádi se na svůj trénink soustředíte sami. To však neznamená, že byste nemohli využít sparinga k tomu, aby vám pomohl s tzv. vynuceným opakováním. 

Se sparingem k lepším výsledkům

Zcela pravidelně se ve svém tréninku dostanete do bodu, kdy již nemůžete dále, protože na to vaše fyzické síly nestačí. Není divu - není přeci ve vašich silách zvednout činku s 85 % vašeho maxima desetkrát. Představte si ale chvíli, kdy ji desetkrát opravdu vzepřete a vaše opakování nebudou nijak cheatovaná. Tedy jinak - nebudete je vyloženě cheatovat vy, ale váš sparingpartner. Právě on může být tím, kdo vás bude táhnout dopředu a pomůže vám s tzv. vynuceným opakováním, které můžeme volně zařadit mezi intenzifikační techniky vašeho tréninku. 

Že už slovo intenzifikační techniky je trochu komplikované vím, nicméně ne natolik, abychom jej společně nezvládli. Jedná se totiž o techniky, které navýší intenzitu vašeho výkonu. Posunou jej dál a hlouběji k prahu, který je pro vaše svaly zcela neznámý, a který bude i zcela novým impulzem v tréninku. Právě tento práh totiž hledáte a potřebujete, abyste zařídili nové svalové přírůstky. Dostat se k rozměrům, které jsou pro vás nové, je snadné, pakliže svým svalům dáte podnět, který je rovněž nový. A právě dopomoc tréninkového partnera může být tím impulzem, který vaše svaly potřebují. 

Na benchpressu máte naloženou hmotnost, se kterou jste schopni zvládnout 10 opakování. Ne více jak právě 10 a jste připraveni se právě k tomuto číslu dostat. Co kdybyste ale chtěli jít ještě dál a vymáčknout další dvě opakování. Zdá se, že nemáte možnost. Opak je však pravdou. Nutností je však přítomnost vašeho tréninkového partnera, který vám právě s opakováním navíc pomůže. To je také podstata vynuceného opakování. Váš tréninkový partner je tím, kdo vás nutí a pomáhá s vykonáním dalších dvou až tří opakování. Nebojte se jich tedy. Musíte v něm však mít naprostou jistotu. 

K čemu mi mohou pomoci vynucená opakování? 


Opět jde o intenzitu vašeho tréninku. Již jsme si zde řekli, že pro progresivní zlepšení je třeba vaše tělo stimulovat něčím zcela novým, na co se bude muset adaptovat a co bude potřebovat kompenzovat. Právě to je koncept klasické tréninkové superkompenzace. Vynucená opakování vás dostávají za bod, kde se běžně v tréninku nepohybujete, a sice za vyčerpání svalů a dostává je na zcela novou úroveň, tedy aspoň co se trénovanosti týče. Při vykonávání opakování navíc stále pracujete s maximálním břemenem, které jste schopni zvládnout, a to za předpokladu, že váš sparing "tahá" pouze tak, jak si vynucuje vaše situace. 

O sparingpartnerovi ... 


Již jsem se zmínil o tom, že tento tréninkový systém předpokládá, že budete mít s sebou kvalitního sparingpartnera. Tedy někoho, komu zcela důvěřujete a kdo dokáže odhadnout vaše možnosti. Není zcela ideální, pokud se budete ve vašem tréninku spoléhat na člověka, kterého jste si zavolali ze stroje sousedícího s tím vaším a budete si myslet, že právě on vám bude tréninkově rozumět a odhadne vaše možnosti. Neodhadne. Myslete na to a snažte se vždy pracovat na úrovni vynucených opakování jen a pouze za předpokladu, že je s vámi váš "bratr ve zbrani". 

Vynucené opakování = 2 - 3 opakování navíc po selhání, se sparingpartnerem

Jak často vynucená opakování provádět? 


Opět si je třeba uvědomit, že jste u intenzifikační techniky. Tedy u něčeho, co neuvěřitelným stylem dráždí a vyčerpává váš nervový systém. Pokud chcete využívat vynucených opakování, uvědomte si toto. Dávkujte je vždy pouze a jen u poslední série daného cviku. Častěji se pak vynucená opakování hodí ke cvikům těžkým a komplexním, a to mimo mrtvého tahu nebo přítahů v předklonu, kde dopomoc samozřejmě nepřichází v úvahu. 

Nyní tedy máte možnost se opět posunout, a to směrem k vyšší intenzitě vašeho tréninku za vysněnou postavou nebo výkonností, kterou si vyžadujete. V příštím článku se opět těšte na další intenzifikační techniku, která vám ještě více přiblíží možnosti a hranice vašeho těla. 

Autor: Mgr. Jan Caha
  •