4 důvody, proč během dne neustále něco ujídáte. Jak s tím skoncovat?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před 5 měsíci
4 důvody, proč během dne neustále něco ujídáte. Jak s tím skoncovat?

Co by byl život bez svačinek. Pro mnohé z nás to jsou právě i tyto malé radosti, které nám dělají život o trochu radostnější a třeba i sladší. A proč vlastně ne? Dejte si ale pozor, aby tyto malé svačinky nevyústily v takové nepřetržité celodenní snackování, ve kterém už vlastně vůbec nejde o to dodat tělu kvalitní živiny.

Nejíš náhodou jen kvůli tomu, že se nudíš?

Můžeš svačit během odpolední pauzy, cestou z práce nebo večer u tvého oblíbeného seriálu. A ani v jednom případě to nemusí být špatně. Jasně, asi bychom našli nějakou zdravější svačinku než dortík nebo čokoládu, ale co na tom, když si s rozumem v hrsti dáš dva čtverečky, a ne celou tabulku na posezení.

Podstatné je si uvědomit, že každé jídlo je zdrojem živin, a pokud ho jíme, protože tyto živiny tělo potřebuje a vyžaduje, směle do toho.

Něco jiného je ale případ, kdy začínáme jídlem řešit naše jiné problémy:

  1. Nudíš se, procházíš se po bytě, a když už jsi náhodou v té kuchyni, zobneš nějakou tu dobrůtku. A za dvacet minut zase. A zase. Pamatuj – jídlo tě přestane bavit hned, jak ho sníš, určitě najdeš nějakou lepší a delší zábavu.
  2. Jsi nevyspalý, unavený, oči už ani neudržíš pořádně otevřené a věříš, že ten koláč se sklenicí koly to vyřeší. No, pokud opravdu ještě potřebuješ pracovat, dopřej si raději mírně oslazenou kávu, ale pokud jen odkládáš spánek – běž si raději lehnout. Spánek ti totiž dá mnohem víc energie bez kalorií, a navíc má na tvoje tělo mnoho dalších benefitů.

  3. Stresuješ se, jsi nervózní a zobeš všechno, na co přijdeš. Vlastně ve skutečnosti možná potřebuješ jen něco dělat, takže už i klepání propiskou o stůl by tě uspokojilo podobně. Snaž se proto vyhnout stresovému přejídání, po něm totiž přichází jen další stres v podobě výčitek. A pokud tě čeká důležitý výkon (psychický či fyzický), naplánuj si s dostatečným předstihem raději kvalitní svačinu.

  4. Koukáš na televizi a máš nutkání každou scénu zajídat nějakým soustem? Potom si připrav třeba nakrájenou zeleninu, díky čemuž spojíš příjemné s užitečným. Můžeš si také k večeři dát jen maso se zeleninou a k večernímu filmu si upéct bramborové chipsy, které bys normálně snědl jako přílohu k večeři.

[Instagram]

Skoncujte s tím jednou pro vždy

Zkrátka jídlo je tu zejména od toho, aby tělo zásobilo kvalitními živinami, a ne aby nám krátilo dlouhou chvíli. A tak i přesto, že nám jídlo přináší mnoho potěšení, neměli bychom potravinami řešit ostatní problémy. Tím totiž můžeme docílit jen dalších výčitek a sebekritiky spojené s přibíráním na váze. Přestat jídlem řešit jiné problémy nemusí být zas tak složité:

  • Pokud jíš z nudy, běž si zaběhat, zavolej své kamarádce či kamarádovi nebo se věnuj seberozvoji – zahraj si na klavír, nauč se nový jazyk nebo jen něco nakresli.

  • Nauč se zvládat stresové situace bez čokoládových orgií – pusť si do sluchátek svou oblíbenou hudbu nebo se běž jen tak projít, zkrátka upusť páru tak, jak to právě tobě nejlépe vyhovuje.

  • Televizní přejídání chipsy a slanými oříšky nahraď raději zdravými svačinkami – zapojit můžeš sušené ovoce bez cukru, čerstvě nakrájené ovoce, kvalitní ořechy nebo nakrájenou zeleninu. Pozor ale na celkovou „filmovou“ dávku jídla, takže pokud máš potřebu jíst hodinu v kuse, svačinku profiluj spíš do zeleninové podoby. Jinak by se ti totiž taky mohlo stát, že během jednoho filmu sníš polovinu svého doporučeného energetického příjmu.

  • Pro hladové přepadovky během dne měj vždy připravené oříšky, ovoce (čerstvé, sušené) nebo kvalitní proteinovou tyčinku. To je určitě lepší cesta k zahnání hladu oproti bagetám, majonézovým sendvičům a čokoládovým tyčinkám. 

4 důvody, proč během dne neustále něco ujídáte. Jak s tím skoncovat?

Co si z toho vzít?

Pokud jde o celkové stravování, snaž se najít kompromis mezi tím, co tělo doopravdy potřebuje, a tím, co vyžadují tvé představy. Ten křupavý rohlík bude ve spojení s kvalitní šunkou a zeleninou skvělá svačina, stejně tak jako ten grilovaný hermelín s brusinkovou omáčkou, který si ale dáš spíš jen s menším kouskem pečiva a se zeleninou.

Stále však ber jídlo především jako zdroj živin, který je třeba dodat, když jej tělo potřebuje. Naopak si ale nekrať jídlem dlouhou chvíli, nejez jen proto, že potřebuješ něco dělat, a neláduj se čokoládou jen kvůli tomu, že jsi nervózní. Ona ta tabulka čokolády totiž mizí s podobnou rychlostí jako celá pizza, a tak potom přichází jen zbytečné výčitky a další negativní emoce spojené se zbytečně spořádanými kaloriemi.

Takže až se příště přistihneš s tabulkou čokolády v ruce, zamysli se nad tím, jestli nejíš náhodou jen tak z nudy. A pokud tě jen honí mlsná, tak si jeden nebo dva čtverečky bez obav vychutnej. 

Poděkuj autorovi
10
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________