Dieta při vysoké hladině cholesterolu

Dieta při vysoké hladině cholesterolu

Máte vysokou hladinu cholesterolu? Pokud na tuto otázku odpovídáte. „Ano“, mám další otázku. Víte, jak s ní bojovat? Jednou z nejúčinnějších forem boje proti vysoké hladině cholesterolu je správná strava neboli dieta. V dnešním článku vám pomůžeme najít vhodnou formu stravy a upravit vaše jídelní návyky.

tukHlavní dietní zásady jsou obdobné, jaké jsou doporučovány pro prevenci a léčbu pacientů s cukrovkou 2. typu, obezitou nebo vysokým krevním tlakem. Pokud tedy tuto dietu dodržujete, tak snižujete riziko vzniku všech těchto nemocí. V případě, že máte nadváhu nebo jste dokonce obézní, tak je třeba tělesnou hmotnost redukovat, především snížením příjmu energie v potravě. Všichni pacienti s vyšší hladinou cholesterolu a triglyceridů by měli snížit obsah tuků, a to zejména nasycených, které jsou v naší populaci konzumovány v nadměrném množství. Tyto tuky se nacházejí hlavně v masných výrobcích, másle, paštikách, sušenkách atd.

Tuky by měly představovat 30% denního příjmu energie. Důležité je složení tuků. Preferujeme nenasycené tuky (např. olivový olej), které by měly tvořit asi 14% denního příjmu energie. Živočišné tuky (např. máslo, maso, sádlo) a nenasycené tuky (např. rybí tuk, oleje) by měly být obsaženy v méně než 10%. Obsah cholesterolu by neměl být vyšší než 300 mg za den (toto množství naleznete v 1 vaječném žloutku). Omezit bychom měli také nadměrnou konzumaci alkoholu a soli, včetně všech slaných potravin, jako jsou uzeniny, sýry, chipsy atd. Důležitým opatřením je zvýšení obsahu vlákniny v potravě. Ta je obsažena hlavně v zelenině, luštěninách a tmavém pečivu.

running běhPro celkové snížení energetického příjmu je také důležité omezit příjem jednoduchých cukrů. Ty nalezneme nejčastěji v podobě řepného cukru. Vynecháte tedy ze svého jídelníčku sladké a bílé pečivo, sladkosti, limonády slazené cukrem, knedlíky. Nezapomínejte dostatečně pít, a to nejlépe čistou či jemně perlivou vodu, čaj či kuřecí vývar bez zavářky a soli.

Z dalších režimových opatření je důležitá pravidelná fyzická aktivita. Ideální je aerobní cvičení (rychlá chůze, plavání, cyklistika) 2-3x týdně alespoň 30-45 minut! Při takovéto délce cvičení dojde ke spalování tuku.

Pokud kouříte, tak byste měli přestat. Léčba léky se zahajuje, pokud po 3-6 měsících nedojde ke snížení hladiny cholesterolu a tuků v krvi. Patříte-li mezi velmi rizikovou skupinu vzniku aterosklerózy, pak lékař nejspíše zvolí léčbu léky hned od začátku. To ale neznamená, že byste neměli dodržovat dietu a přestat sportovat! Léky užívané k léčbě hyperlipoproteinémie se nazývají hypolipidemika.

V předchozím článku jsem vám nabídl pouze teorii, praxe je nyní na vás. Dejte svému tělu šanci a zvedněte tak kvalitu svého života!

Líbí se Vám tento článek? Sdílejte ho na Facebooku       Sdílet

  •