12 nejčastějších chyb v posilovně

12 nejčastějších chyb v posilovně

Dnes a denně se dostáváme do posiloven a vidíme zde stále ty stejné chyby. Pokuste se je pomocí našeho článku odhalit a vyvarovat se jich.

Návštěvníci posiloven


1) Žádná rozcvička

strečinkNávštěvník posilovny přijde, trochu a co nejrychleji zamává pažemi a jde na věc. Začne dřepovat nebo benčovat, aniž by jakkoliv dané svalstvo prokrvil a předehřál pro silový trénink. Co tomu asi budou říkat ztuhlé klouby a neprokrvená svalová vlákna, neroztažené cévy a vlásečnice, která nejsou připravené zásobovat měkké tkáně kyslíkem? Je to jako bychom chtěli po autu, aby ihned po nastartování vyrazilo a jelo maximální rychlostí. Takto to nefunguje, musíme naše svaly a celý organismus připravit na zátěž. Poté až můžeme začít se samotným posilovacím tréninkem.


Pravidlo zní: Rozcvičte celé tělo během 10-15 minut pomocí úvodní aerobní aktivity a dynamického strečinku. Svaly a klouby včetně dýchacího a krevního oběhu vám poděkují.

2) Žádný strečink

Onehdá jsem se jednoho borce zeptal jestli si protahuje svalstvo. Dosti divně se na mě zadíval a pravil: ,,K čemu to je dobré?“ Že prý strečink nikdy nepoužíval. Jak jsou asi jeho svaly pružné? Jak mohou pohotově reagovat na změnu délky svalových vláken? Posilováním se svaly zkracují a stávají se pomalejší, ztuhlejší a křehčí. Tedy náchylnější na natržení či dokonce přetržení. Strečink není frajeřina, ale nutnost jak předejít zranění. Strečink by měl být součástí každého posilovacího cvičení, a to jak v jeho úvodu (cca 5-10 min. dynamického strečinku), tak v jeho závěru, kdy budete provádět strečink statický, tedy pomalejší s výdržemi.


Pravidlo zní: Pokud posilujete a chcete dosáhnout růstu svalů bez jejich poškození, musíte strečovat.

3) Nízká intenzita cvičení

Pokud chodíte do posilovny si pouze popovídat, nemusíte chodit vůbec a návštěva hospůdky přinese stejný užitek jako toto cvičení. Pokud chcete dosáhnout nějakých výsledků, měli byste být na cvičení plně koncentrovaní. Až poté můžete dosáhnout požadované intenzity a vaše tělo bude růst.


Pravidlo zní: Jste - li na tréninku, cvičte co vám síly stačí. Povídání si nechte až na potom.

cvičení4) Nevhodná technika cviku (nepracují požadované svaly)

Vezměme si například břišní partii. Jeden mládenec cvičí leh - sedy s nárty zafixovanými pod kulatou polstrovanou oporou. Švihovým pohybem aktivuje ohybače kyčle, přičemž břišní svaly hrají ,,druhé housle.“ Mladá dáma je zavěšena na předloktích na empiru a urychleně ,,mrská“ dolními končetinami nahoru - dolu. Co z tohoto pohybu mají břišní svaly - možná 10%. Posiluje rovněž velmi úspěšně ohybače kyčle. Vhdoná technika cvičení je klíčem k úspěchu. Pokud chcete vybudovat svalstvo zaměřte se nejprve na nácvik techniky, až poté přidávejte váhy a zaměřte se na složitější pohyb.


Pravidlo zní: Striktní pohyb více stimuluje procvičované svalstvo, které lépe reaguje na zátěž a tudíž roste a zpevňuje se.

5) Nevhodná obuv

Chytněte se za srdce, mladí pánové. Jak chcete dřepovat v pantoflích? Co se stane s vaším nártem upadne - li na něj kotouč nebo pokud chcte odjet kvalitní sérii dřepů a mrtvých tahů? Pantofle jsou sice phodlné, ale hodí se tak akorát na pláž. Pokud jste v posilovně jako na slunné letní pláži, nemyslíte to s cvičením vážně.


Pravidlo zní: Pevná a pohodlná obuv je důležitá pro bezpečnost i stabilitu.

6) Špatná hygiena cvičenců (nepoužívají se deodoranty - zejména muži)

Někdy si v posilovně připadám, s prominutím, jak ve chlévě. Dokonce jednomu mladíkovi začali přezdívat ,,Voňavka“. Proč asi? Nejvíce zapáchal potem. Hygiena každého z nás je tolerancí vůči svému okolí. Už dávno neplatí, že by fitncentrum mělo být naplněno pachem potu.


Pravidlo zní: Dbejte i o svůj image, ať vás nikdo nemusí pomlouvat.

cvičení7) Netolerantnost při obsazování strojů

Bývalo vždy dobrým zvykem ujistit se, zda-li vámi vybraný stroj či činka jsou volné, tedy nikým neobsazené. Dnes se dost často stává, než-li se člověk ohlédne, má činku pryč nebo dojde-li se napít, na jeho stroji už zuřivě cvičí někdo jiný. Vždy se tedy přesvědčte jestli někomu nekradete jeho cvičební prostor.


Pravidlo zní: Co nechcete, aby vám jiní činili, nečiňte vy jim. Každý by měl začít u sebe.

8) Arogance některých cvičenců

V každé posilovně se najdou arogantní a namyšlení jedinci. Co tedy s nimi?


Pravidlo zní: Prostě je ignorujte a samozřejmě si hleďte důsledně svého naplánovaného tréninku. Nepřepínejte se, ani se neponižujte.


Provozovatelé fitness center



1) Hlučnost prostředí (hudba, debata, smích)

Ten kdo zodpovídá za provoz fitcentra, měl by i dbát, aby hudba byla přijatelná pro všechny, nebyla moc hlučná, aby někteří jedinci nepůsobili příliš rušivě atp.


Pravidlo zní: Příjemná atmosféra je dobrá vizitka každého fitcentra.

fitness centrum2) Špatná větratelnost

Už se vám při cvičení stalo, že vám bylo těžko a lapali jste po vzduchu? Většina posiloven a fitcenter v mém blízkém okolí se potýká s tímto problémem. Jsou umístěné v suterénech budov, bez možnosti otevření okna, a tudíž se cvičenci musí spokojit s výkonem větráků, které nebývají valné.


Pravidlo zní: Nejlepší větratelnost zaručují okna a klimatizace. Větráky ke cvičení jsou nedostačující.

3) Špatné osvětlení

Dost často se stává, že provozovatelé v úmyslu ušetřit za elektrickou energii rozsvěcují světla jen když je už venku opravdu tma. Není dobré, když někdo přehlédne na zemi činku či odloženou láhev s pitím. Důsledek si jistě dovedete představit.


Pravidlo zní: Vyžadujte po provozovateli, ať vám rozsvítí, i když je venku teprve šero, vždyť si za tyto služby platíte a ne zrovna malé peníze!

4) Špatné topení

Stalo se vám už, že vám při cvičení byla zima? Mě už mnohokrát. Proč se tak děje? V podstatě ze stejného důvodu jako v předešlém bodě - úspora nákladů. V takovém případě si myslím, že i vstupné by mělo býti ,,zredukováno“ stejně jako okolní teplota vzduchu.


Pravidlo zní: Dobře plaťte jen za kvalitní služby.

Snad se alespoň s některými body můžete ztotožnit. Domnívám se, že se dějou v mnohých fitcentrech, což není moc dobré. Nyní alespoň víte, jak se vhodně zachovat.

Převzato z: osvalech.cz         Autor: Martin Hojda       Doplněno: AKTIN redakce

Líbí se Vám tento článek? Sdílejte ho na Facebooku  Sdílet

  •