Kofein - prospěšný nebo škodlivý

Kofein - prospěšný nebo škodlivý

Kofein je opředen řadou polopravd, omylů a mýtů. V dnešním článku se pokusíme tyto nepřesnosti o kofeinu vyvrátit, uvést vše na pravou míru a seznámit vás s tím, zda je kofein zdravý či škodlivý.

Kofein je látka přirozeně se vyskytující v pravé kávě a v rostlině guarana. Kofein se široce využívá zejména pro své stimulační účinky. Dnes je přidáván do řady sportovních a energetických nápojů za účelem zvednutí jejich efektivnosti a také z důvodu jakési ,,MÓDY". V tomto smyslu se jeho použití doslova zneužívá, protože kofein je látka návyková, lze jej označit za měkkou drogu. Kofein se přidává také do řady léků tzv. dietetik. Používá se zejména k potlačení bolesti hlavy a únavy.

káva coffeePůsobení kofeinu

Kofein je tzv. centrální stimulant. Podporuje činnost vyšší nervové soustavy. Souběžně s tím působí na povzbuzení srdeční činnosti, zvyšuje tepovou frekvenci. A právě díky tomuto efektu stimuluje. Souběžně s tímto efektem je popsán efekt na látkovou přeměnu. Kofein skutečně přeměňuje tuk na energii, což plyne z jeho vlivu na aktivaci nervové soustavy. I z tohoto důvodu se používá jako jeden z účinných prostředků na podporu spalování tuku.

Užití kofeinu

Kofein můžete použít jako účinný stimulant před i při tréninku, a to jakéhokoliv typu. Podávání kofeinu je ve sportu účinné zejména u jednorázových dávek. Dlouhodobým dávkováním si tělo vytváří na tuto látku návyk. Jako vhodná dávka se udává cca 200-400 mg kofeinu 30 min. před tréninkem. Potréninková suplementace nemá opodstatnění. Předávkování kofeinem se projevuje bušením srdce a nespavostí. Následuje úzkost. Vše provázeno značným močopudným efektem. Nedoporučuje se podávat dětem do 15 let.

káva coffeeLógr nebo překapávaná

Klasická spařovaná káva neboli „turek“ může způsobit poškození sliznice žaludku a podráždění žlučníku. Kapaná káva je v tomto směru méně škodlivá. Méně škodlivé je i presso, to je však silnější. 

Deriváty kofeinu

Derivát kofeinu theobromin je obsažen v kakaových bobech a derivát tein zase v pravé čaji (nejvíce v zeleném). Efekt obou těchto derivátů je velmi podobný kofeinu i když nástup účinků je v porovnání s ním mírně zpožděný.

Názory na kofein se každým rokem liší. Stále více odborníků se však přiklání k názoru, že káva v dávkách maximálně 3-4 šálky denně je zdraví prospěšná. Samozřejmě pokud přidáváte dostatek tekutin. Nebojte se tedy kávy, ale ani to s její konzumací nepřeháňejte.

Líbí se Vám tento článek? Sdílejte ho na Facebooku  Sdílet

  •