5 důvodů, proč v karanténě jíte více, než skutečně potřebujete

Petr Loskot
Petr Loskot před 6 měsíci
4
5 důvodů, proč v karanténě jíte více, než skutečně potřebujete

Podmínky současné povinné karantény představují pro mnohé z vás úplně jiný režim běžného dne, než na který jste byli doposud zvyklí. Ať už jste studenti, nebo chodíte do práce, či jste na home office, jistě trávíte doma daleko více času než obvykle.

Pobývat téměř celý den v blízkosti vaší naplněné ledničky může znamenat plíživé změny ve vašich stravovacích návycích, a tím i nežádoucí pomalé zvyšování vašeho energetického příjmu, který se může negativně odrazit na vaší formě.

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Co se změnilo v našem denním režimu s nařízením karantény

  • Jak to mohlo změnit naše dosavadní stravovací návyky

  • 5 důvodů, proč v domácí karanténě možná jíte více než doposud

Karanténa změnila dosavadní život a denní rytmus k nepoznání

Aktuální karanténa a omezení pohybu má výrazný dopad na denní rytmus každého z nás. Ti, kteří byli zvyklí pracovat z kanceláře nebo každý den navštěvovali školu, ve většině případů nemohou. Podobně to vypadá také s příležitostmi ke sportování – fitness centra, bazény a venkovní sportovní areály budou určitě ještě nějakou dobu zavřené.

To nás bohužel nutí trávit celkově více času doma.

Celý den doma může významně ovlivnit vaše stravovací zvyklosti

Karanténa tak mnohým z vás mohla udělat čáru přes rozpočet i po stránce vašeho stravování a vy si nyní musíte jídlo obstarávat a připravovat sami v domácích podmínkách, na což jste možná doposud nebyli zvyklí.

Kvůli dalším povinnostem, které vám karanténa nově přidělila (např.učení s dětmi a více vaření pro členy rodiny), nemáte ani pořádně čas se najíst. Situace však může být i zcela opačná a vy najednou máte mnohem více času na přípravu různých domácích dobrot.

Karanténa vám proto může až překvapivě snadno vykolejit vaše dosavadní stravovací zvyklosti a tyto skutečnosti se mohou začít podepisovat na vaší hmotnosti. Na co všechno si dát pozor?

[Instagram]

5 důvodů, proč během karantény jíte více

1. Máte k dispozici širokou paletu chutných jídel a dobrot pár kroků od vás

Při pracovním či studijním vytížení má většina z nás zpravidla několik osvědčených variant na denní jídla, které neustále opakuje. Pokud nyní velkou část dne trávíte doma pár kroků od plné ledničky a možná máte i o něco více času na přípravu jídla, nedá vám to a najednou zkoušíte nové atraktivní varianty jídel, které navíc chutnají tak dobře!

  • No a problém může být na světě. Série studií v minulosti prokázala, že čím větší možnost výběru potravin na denní chod máte, tím vyšší je riziko přejídání a celkově vyššího příjmu energie.

Vyhněte se uzobávání

Dejte si pozor na různé bohatě obložené mísy a další dobroty, na které si v obvyklém pracovní shonu ani nevzpomenete a nemáte čas si je chystat. Zkuste si jednotlivé denní chody připravit do krabiček, abyste neměli tendenci uzobávat. K tomu vám mohou pomoci naše články: 

2. Bezmyšlenkovitě jíte při práci před obrazovkou počítače

Home office ovšem vůbec nemusí znamenat pohodovou práci z domu s dostatečným časem na přípravu pokrmů. Někdo naopak nestíhá ani přípravu jídla, ani nemá čas se v klidu najíst, a tak do sebe jídlo bezmyšlenkovitě tlačí před obrazovkou svého počítače.

Tzv. mindless eating, které bychom mohli do češtiny přeložit jako bezmyšlenkovité jedení, může vést k daleko vyššímu energetickému příjmu, než když se na příjem jídla soustředíte.

Naučte se jíst v klidu

Bezmyšlenkovitý příjem stravy se může dít nejen při pracovním vytížení, ale třeba také při sledování televize nebo hraní na počítači. Takový pytlík brambůrků u oblíbeného seriálu do vás může zahučet během pár minut. 

5 důvodů, proč v karanténě jíte více, než skutečně potřebujete

3. Jste v bezprostřední blízkosti plné ledničky a spíže

V době, kdy si každý dvakrát rozmyslí, jestli se vydá do obchodu plného lidí, to zřejmě řešíte tak, že uděláte jeden obrovský nákup na delší dobu. Pak trávíte čas doma s plnou ledničkou a spíží. Není divu, že vás mohou častěji přepadat myšlenky na vaše bohaté zásoby potravin, které jsou od vás jen pár kroků.

A nemusí to být vyloženě nezdravé pochutiny, ale i běžné “racionální” jídlo. Tato lehká dosažitelnost potravin může prokazatelně vést k celkově vyššímu příjmu energie.

Nemějte jídlo na očích

  • Zkuste tedy vaše bohaté zásoby potravin umístit alespoň tak, aby na ně nebylo vidět a byly co nejdále od vás. Pomoci může i pečlivější výběr potravin. Co nebudete mít doma, na to nebudete mít chuť a nemůžete to sníst.

4. Současná situace vás stresuje a stres vás nutí jíst více

Pandemie onemocnění COVID-19 způsobená novým typem koronaviru pro vás logicky může znamenat zvýšený stres. Tento stres může zvyšovat obava o vaše zdraví, o zdraví vašich blízkých nebo nejistá finanční situace.

Vyhněte se ultrazpracovaným potravinám a alkoholu

  • Všímejte si, zda tato nenadálá situace nemění vaše stravovací návyky tím nesprávným směrem a zda vy svůj stres jednoduše nezajídáte. Tím mám na mysli např. vyšší příjem tuků, cukrů a kuchyňské soli prostřednictvím ultrazpracovaných potravin nebo vyšší spotřebu alkoholu. Je totiž prokázáno, že zvýšený psychosociální stres může negativně ovlivňovat naše stravovací zvyklosti.
  • Jak si poradit se stresem? Dočtete se ve článku s názvem 10 tipů, jak se vypořádat se stresem nebo úzkostmi spojenými nejen s koronavirem

5 důvodů, proč v karanténě jíte více, než skutečně potřebujete

5. Jíte více, protože se nudíte 

Nutná karanténa a nouzový stav vám možná nedovolují pracovat nebo studovat jako dříve. Tato nenadálá nedobrovolná nečinnost u vás může způsobovat nudu. Mnohé studie ukázaly, že vás nuda může předurčovat k méně zdravým stravovacím návykům. Zkuste se zamyslet, kolikrát za den se jdete jen tak pro zábavu podívat do ledničky nebo do spíže a přitom něco ochutnáte.

No a nudu zřejmě snáze zaženete na chuťově atraktivním a kaloricky bohatém jídle než na “mdlém” ovoci a zelenině a ejhle - najednou přijmete 500 kcal navíc, ani se nenadějete.

Nedovolte nudě, aby ovlivnila to, co jíte

  • Opět se snažte více si uvědomovat vaše současné myšlenky. Pokud ve vašem životě cítíte nudu, nedovolte, aby negativně ovlivnila vaše výživové zvyklosti a výběr potravin.

Co si z toho vzít?

Aktuální karanténa nás nutí velkou část dne trávit doma. To může mít velký dopad na naše obvyklé stravovací zvyklosti. Jídlo ve spěchu při velkém pracovním zatížení a celá řada povinností navíc, neustálý přístup k chutnému jídlu nebo zvýšený stres či nuda jsou faktory, kvůli kterým můžete přijímat nevědomky více energie.

Buďte si těchto rizik vědomi a usilujte o to, aby se vám kvůli tomu celkově nezhoršovala kvalita vaší výživy a vy jste nezačali nabírat zbytečná kila navíc.


Poděkuj autorovi
12
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________