5 nenápadných změn v jídelníčku, které ti pomohou zhubnout

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 14. 5. 2021
Uložit článek
5 nenápadných změn v jídelníčku, které ti pomohou zhubnout

Recept na hubnutí a perfektní štíhlou postavu? To dneska není žádné tajemství. Stačí se pravidelně hýbat, jíst hodně ovoce a zeleniny, nepřejídat se a omezit příjem sladkých limonád a alkoholu. Teorie je jasná, s praxí je to těžší. Stále jsme totiž pouze lidé, kteří by sice rádi hubli, ale současně by také rádi dělali všechny ty malé radosti života, které s hubnutím úplně zajedno nejsou. 

V tomto článku ti ukážeme 5 jednoduchých a nenásilných tipů, jak můžeš hubnutí podpořit bez toho, aniž by ti bralo radost a potěšení ze života. 

5 tipů, jak podpořit hubnutí

1. Dopřej si během dne 1 porci ovoce 

Tipy na hubnutí spočívající v ubírání potravin umí vymyslet každý. My to zkusíme opačně – poradíme ti, jak něco do jídelníčku přidat a tím podpořit hubnutí. To přidávání spočívá v porci tvého oblíbeného ovoce a má také svůj důvod. Ovoce (zejména jablka nebo pomeranče) má totiž vynikající sytící vlastnosti, takže zažene hlad, ale současně nedodá příliš mnoho kalorií

Nakrájej si do práce šťavnaté jablko, zralý pomeranč nebo třeba hrušku od souseda ze zahrady. Dost pravděpodobně díky tomu sníš méně kalorií v dalších jídlech, která tě během dne čekají.

2. Každé hlavní jídlo doplň o porci zeleniny

Jeden zkušený trenér mi před nedávném řekl: “Ke štíhlé postavě se musíš projíst.” Něco na tom doopravdy je a pro zeleninu to platí dvojnásob. Zelenina má totiž minimum kalorií, ale současně tělu dodá nespočet důležitých látek včetně nepostradatelných vitaminů a minerálních látek. Jako bonus si můžeš započítat také vlákninu, která tě po jídle pomůže zasytit.

Zkus si v hlavě nastavit takové pravidlo, které tě donutí každý oběd a večeři doplnit o porci zeleniny. Nemusí to být obrovský zeleninový salát náročný na přípravu, zkus zpočátku alespoň nakrájenou papriku, několik cherry rajčat nebo třeba rukolu. 

Podle Společnosti pro výživu bys každý den měl/a sníst asi 400 g zeleniny, což odpovídá asi 2–4 kusům. To sice zní jako docela velká porce, ale když si to rozdělíš do celého dne, zas tak moc to není. A jestli opravdu nemáš nápady, jak zeleninu propašovat svého jídelníčku, máme pro tebe další článek, kde zjistíš, že to vlastně není nic složitého.

obrázek z istockphotos.com

3. Ochucené minerálky vyměň za neslazené vody

Jestli patříš mezi ty, kteří už dávno zapomněli na to, že nějaké ochucené minerálky existují, klidně tento bod bez milosti přeskoč. Jelikož ale mnoho lidí nezapomnělo, stále stojí za zopakování. Ochucené minerální vody jsou zcela zbytečnou cestou, jak do těla nacpat vysoké množství cukru bez jakékoliv sytící schopnosti. Jedna velká láhev o objemu 1,5 l v sobě skrývá asi 60 g cukru (15 kostek). 

Stavět pitný režim na sladkých minerálkách či přeslazených limonádách není z pohledu zdravého životního stylu úplně ideální. A už vůbec to není správný přístup ve chvíli, kdy chceš hubnout. Zkus klasické neochucené minerálky nebo se zaměř na kohoutkovou či filtrovanou vodu

Pokud s čistou neochucenou vodou stále bojuješ, můžeš si ji ozvláštnit bylinkami nebo ovocnými šťávami. Pozor dej jen na celodenní pití vody s citronem, což může mít negativní vliv na zubní sklovinu

  • Chceš vědět v jakých dalších potravinách můžeš narazit na tuny skrytého cukru? Mrkni na náš nedávný článek

4. Zkrať pauzy mezi jídly na méně než 5 hodin

Nebudeme ti říkat, jestli máš jíst 4, 5 nebo třeba 8 jídel denně – to samozřejmě závisí na tobě, na tvém denním a pracovním režimu a také jednoduše na tom, jak ti to vyhovuje. Více si také můžeš přečíst v našem dalším článku, který se frekvenci stravování při hubnutí věnuje více do detailu. 

Snaž se ale vyvarovat dlouhým pauzám, kde jídlo zanedbáváš a vynecháváš po dobu pěti a více hodin. Potom na tebe totiž přijde takový hlad, že nebude úplně snadné se z něj vymanit bez toho, aniž bys zavadil/a o čokoládové dobroty a další vysoce kalorické neřesti, u kterých často nezůstane jen u jedné obvyklé porce. 

Výjimku má samozřejmě noční lačnění, kde je delší pauza na místě. Stejně tak pokud dodržuješ nějakou formu přerušovaných půstů pravidelně na každodenní bázi, můžeš si delší pauzy dovolit.Jestli se přerušované půsty zalíbili i tobě, můžeš si o nich více přečíst v našem dalším článku, který se jim věnuje více dopodrobna.

obrázek z gettyimages.com

5. U mléčných výrobků šetři s tukem

Pokud patříš mezi milovníky mléka a mléčných výrobků, tak možná právě tady najdeš místo, jak ušetřit spoustu kalorií během dne. 

  • Pokud místo vysokoprocentní smetany použiješ na přípravu jídla smetanu na vaření, ušetříš poměrně velké množství tuku. Ta vysokoprocentní totiž obsahuje asi 30–35 g tuku na 100 g, zatímco ve smetaně na vaření najdeš jen asi 12 g tuku na 100 g. 

  • Pokud ujíždíš na klasických tvrdých sýrech, rozmysli si, jestli sáhneš po variantě 48 % t.v.s. nebo té 30%. Na 100 g sýra je rozdíl asi 10 g tuku, což rozhodně stojí za zvážení. 

Další možností je zůstat u “poctivých” variant, ale držet se v celkové spotřebě a příliš to s nimi nepřehánět. Nakonec je to samozřejmě na tobě, ale je dobré vědět, že právě u mléčných výrobků máš v tucích velkou rezervu, odkud můžeš kalorie jednoduše ubírat. 

  • Zajímají tě také další rozdíly mezi nízkotučnými a plnotučnými mléčnými výrobky? Přečíst si o nich můžeš v našem dalším článku

Co si z toho vzít?

Udržitelné hubnutí nemusí být jen o tom dělat všechno správně a se strojovou disciplínou. Pro mnohé z nás je to spíše o tom najít ten správný balanc mezi tím, co nám přináší do života radost, a tím, co se při hubnutí vyloženě nehodí. Zhubnout díky dietám a celodennímu hladu umí každý, kdo v sobě nese alespoň trochu silnější vůle. Vyzkoušej to letos tak, aby vás hubnutí nijak zvlášť neomezovalo a současně bylo dlouhodobě udržitelné. 

Zaměř se na dostatek ovoce a zeleniny, nehladov během dne a pij dost tekutin. Pro dostatečný pitný režim preferuj neochucenou vodu nebo neslazené čaje. A když přijde řeč na mléčné výrobky, snaž se omezovat ty nejtučnější varianty – vyskytuje se v nich totiž docela dost tuku, ze kterých kalorie naskáčou raz dva. 

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
4 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________