5 potravin, které vám kradou energii. Čemu se vyhnout?

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová před 4 měsíci
5 potravin, které vám kradou energii. Čemu se vyhnout?

Naše energie během dne přirozeně kolísá. Vliv na ni má kvalita spánku, míra stresu, pohybová aktivita a také to, co jíme. 

Obecně můžeme říct, že vhodně zvolená sváča (třeba Skyr se lžící dobře zvoleného müsli a půlkou banánu) vám může pomoci doplnit potřebné palivo. Na druhou stranu jsou jídla, která mohou poslat váš výkon k nule na celou polovinu dne. A jaká to jsou?

5 potravin, které vám snižují úroveň energie během dne

1. Smažená jídla a fastfoody

Smažená jídla jsou ohromným vysavačem energie. Proč? Obsahují totiž spoustu tuku a minimum vlákniny. Což jsou dva faktory, které negativně ovlivňují rychlost trávení a následný přísun energie pro tělo. Proto po takovém jídle zpravidla přichází několikahodinové kóma, kdy pracovní tempo není zrovna vražedné, a vy se cítíte k prasknutí plní.

Kyblík smaženého komba v podobě kuřete a hranolek neoplývá ani vitaminy, ani minerálními látkami. Pokud se tedy ve vašem jídelníčku fastfood objevuje často, vystavujete se riziku jejich deficitu.

Dobře na tom nejsou ani sladká hlavní jídla, jako jsou třeba buchtičky se šodó. Představují ohromnou nálož cukru s minimem bílkovin. V praxi to pak znamená rychlý nárůst hladiny krevního cukru (glykémie), který je následován stejně rychlým poklesem. A my máme pocit, že nemáme energii vůbec na nic.

Co s tím?

Možná budete překvapení, ale i ve fastfoodu se dá najíst relativně dobře, pokud si meníčko složíte následujícím způsobem: vyberte si wrap s grilovaným kuřecím masem, zeleninou a dipem. Namísto hranolek přidejte zeleninový salát, který můžete zakápnout trochou olivového oleje a balsamica. Colu vyměňte za vodu. 

5 potravin, které vám kradou energii. Čemu se vyhnout?

2. Snídaňové cereálie a jogurty s přidaným cukrem

Zdravou snídani si spousta z nás podvědomě spojuje se snídaňovými cereáliemi. Pravděpodobně za to mohou televizní reklamy s usměvavými a šťastně vypadajícími lidmi. A taky vzpomínky na dětství. Kdo z nás nezažil Nesquick éru, kdy nechtěl snídat nic jiného? Je taková snídaně ale opravdu dobrou volbou?

Běžně cereálie obsahují málo vlákniny a nemalé množství přidaného cukru. Např. Jordans cereálie s hořkou čokoládou mají 21 g cukru/100 g výrobku. 

Kombinace nízkého obsahu vlákniny a vysokého množství cukru způsobí, že taková snídaně sice energii dodá rychle, ale nezasytí na dlouhou dobu. Může se dostavit nepříjemný pocit hladu, což je dané rychlým poklesem hladiny krevního cukru (glykémie). Svoji roli hraje i zapékání nebo další zpracování, jídlo se tak tráví rychleji.

Co s tím?

Vyberte si takové cereálie, které mají minimální množství cukru a zároveň dostatečný obsah vlákniny. Nic nezkazíte sypanou nezapékanou variantou.

Aby vás taková snídaně dostatečně nabila energií, která i vydrží, kombinujte müsli s mléčnými výrobky s vysokým obsahem bílkovin: přidejte např. bílý Skyr (12 g B/100 g výrobku). Nakrájet můžete i jablko nebo přidat hrst borůvek.

3. Nadměrné pití kávy

Jestliže kávu konzumujeme s mírou, bezpochyby pocítíme její pozitivní účinky. Zdravý dospělý člověk si může dovolit množství do čtyř šálků za den. Svoji roli hraje také v prevenci cukrovky nebo rozvoji neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova choroba.

Když jsme v práci unavení a potřebujeme rychlé nakopnutí, káva je to první, po čem sáhneme. Pokud se ale toto děje víc než často, tělo si vybuduje vůči kofeinu toleranci. Nadměrné pití kávy nás také vede k tomu, že zanedbáváme odpočinek a trpí spánek nebo jeho kvalita.

Co s tím?

Běžte na to od lesa a na prvním místě pracujte na zdravém životním stylu, tedy dobře poskládaném jídelníčku, přiměřené pohybové aktivitě a kvalitním spánku. Pak možná zmizí potřeba prolívat se hektolitry kávy, a dohánět tak chybějící energii.

Nutno také zmínit, že populární kávové nápoje, jako je třeba dýňové lattéčko ze Starbucksu, s kávou mají pramálo společného a mohou být nechtěným zdrojem energie navíc. 

5 potravin, které vám kradou energii. Čemu se vyhnout?

4. Alkohol

Alkohol je známý svými uvolňujícími účinky. Velká část lidí má proto pocit, že pokud si dají víno nebo pivo k večeři, lépe se jim bude spát. Ačkoliv to možná zní dobře, pravda je jinde.

Ve skutečnosti alkohol negativně ovlivňuje délku a kvalitu spánku a vy se pak ráno můžete budit nepříjemně „rozbití“. Nehledě na to, jak velké množství kalorií alkohol obsahuje.

Co s tím?

Konzumaci alkoholu můžeme tolerovat, ale nikdy ne doporučovat. I doporučená množství jsou stále nižší a nižší.

Pro muže je toto množství 2 jednotky alkoholu, pro ženu 1 jednotka. Jedna jednotka se rovná 10 g etanolu, což najdeme ve 330 ml piva „desítky“, 250 ml piva „dvanáctky“ nebo 100–120 ml vína.

S alkoholem tedy opatrně, rozhodně vám nezaručí, že budete spát jako mimino. Raději vsaďte na meditaci, před spaním omezte modré světlo a sáhněte po knížce.

5. Energy drinky

kouzelnými „pitíčky“ se to má podobně jako s kávou. Krátkodobý efekt je nesporný: pomohou nám lépe se koncentrovat a oddálit únavu.

Pokud do sebe kopeme jedno za druhým, naše tělo si vybuduje určitou toleranci a pro dosažení patřičného efektu budeme potřebovat větší a větší množství. Následovat může prudký pokles energie a pak se cítíme mnohem více unaveni. Nehledě na sníženou délku a kvalitu spánku.

Dalším negativem je množství obsaženého cukru: v „energeťácích“ najdeme kolem 10 g cukru ve 100 g. A to se v 500 ml balení zatraceně nastřádá. I obsažené množství kofeinu je více než velké.

Co s tím?

Osobně nejsem zastánce popíjení energy drinků, v rozumném životním stylu svoje místo nemají. Než abyste se svojí únavou bojovali takovými kouzly černé magie, raději se snažte jí předcházet.

[Instagram]

Co si z toho vzít?

Jídlo a pití jsou nástroje, které pokládáme za zdroje energie. Ačkoliv jsme si ukázali, že jsou potraviny, které nám ji překvapivě mohou víc brát než dávat. Všechny výše zmíněné potraviny jsou dobrým sluhou, ale i zlým pánem, pokud to s nimi začneme přehánět.

V kouzelných “pitíčkách” nebo kávě velmi snadno vypijeme více kofeinu, než je bezpečná denní dávka.

Poděkuj autorovi
12
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________