Detox skladu! Před 11 hodinami jsme přidali do detoxu nový produkt s 39% slevou  

5 úprav životního stylu, které nám podle vědců z Harvardu prodlouží život o 14 let
obrázek ze shutterstock.com

5 úprav životního stylu, které nám podle vědců z Harvardu prodlouží život o 14 let

Ondřej Klein Ondřej Klein před 3 měsíci Aktualizováno 10. 6. 2018

Na univerzitě v Harvardu se poslední dobou vědci zabývali porozuměním zdravému životnímu stylu a jeho dopadu na délku života. Takřka ze všech stran na nás doslova útočí informace vybízející k tomu, abychom žili aktivním zdravým životním stylem. V nadsázce bychom mohli říci, že ve zdravém životním stylu se skrývá bájný elixír mládí. Jak tento elixír mládí namíchat, abychom se mohli dožít až o 10 let více?

Občané Spojených států amerických mají kratší očekávanou dobu dožití než většina podobně vyspělých západních zemí. Aby vědci z Harvardu identifikovali 5 ovlivnitelných klíčových faktorů podílejících se na zkracování, respektive prodlužování očekávané délky života, vzali si data ze studie zdravotních sester (1980–2014) a následné studie profesionálů v péči o lidské zdraví (Health Professionals Follow-Up Study – 1986–2014) s celkovým počtem 123 000 účastníků (Li et al., 2018).

Jaké faktory životního stylu spolehlivě prodlužují život?

  • Pravidelná pohybová aktivita
  • Udržení si normální hmotnosti během života
  • Umírněná konzumace alkoholu
  • Dodržování zásad zdravé výživy
  • Absence kuřáckých návyků

Aktivní lidé se dožijí o několik let déle

Když se autoři studie probírali nashromážděnými daty, všimli si, že průměrná očekávaná délka dožití se značně zvýšila v případě jedinců, kteří do svých životů dokázali zahrnout všech pět výše zmíněných pravidel zdravého životního stylu.

1527586741_a_1281.jpg

Život si dokážeme prodloužit o několik let!

Pokud si ve věku 50 let adoptujeme 5 faktorů zdravého životného stylu, tak to pro nás v porovnání s lidmi, kteří nemají žádný z těchto faktorů v životě, bude znamenat bonus několika let života navíc.

  • Pro ženu to průměrně znamená 14 let života navíc
  • Pro muže to průměrně znamená 12 let života navíc

Jak moc jsou tato čísla vysoká, překvapilo i samotného spoluautora studie Meira Stampfera, profesora epidemiologie a výživy na Harvardově univerzitě: „Když jsme se pustili do této studie, samozřejmě jsem si myslel, že lidé, kteří tyto návyky přijali, budou žít déle. Ale překvapivé bylo, jak velký efekt to byl.“ 

Ve Spojených státech si zhruba 8 % obyvatel dokázalo osvojit všech pět návyků zdravého životního stylu. Vzhledem k tomu, že v České republice má průměrný obyvatel mírnou nadváhu a moc toho zdravému životnímu stylu nedá, těžko odhadovat, kolik procent obyvatelstva by u nás splnilo osvojení všech pěti návyků?

5 faktorů životního stylu prodlužujících život pod lupou

  • Pravidelná pohybová aktivita byla definována jako alespoň 30 minut středně náročné pohybové aktivity za den. Pod tímto označením si můžeme představit skoro jakoukoliv sportovní aktivitu, která je pro nás výzvou, zadýcháme se a zapotíme se u ní.
  • Udržení si normální tělesné hmotnosti během života znamená, že během života se naše hmotnost bude pohybovat v rozmezí BMI 18,5–24,9.
  • Umírněnou konzumaci alkoholu si můžeme představit jako menší sklenku vína (150 ml) s obsahem 15 gramů alkoholu za den pro ženy a dvě tyto sklenky vína s celkovými 30 gramy alkoholu za den pro muže. Kolik alkoholu už je moc, zodpoví článek s názvem Jaké množství alkoholu může zvyšovat riziko vzniku rakoviny?
  • Dodržování zásad zdravé výživy znamená, že se v naší stravě často objevuje ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny, ořechy, polynenasycené mastné kyseliny, omega-3 mastné kyseliny a méně často se objevuje průmyslově zpracované maso (klobásy, párky, salámy), nasycené mastné kyseliny, sůl a cukr.
  • Absence kuřáckých návyků znamená, že jsme během celého života nekouřili.

obrázek ze shutterstock.com

Zdravým životním stylem proti civilizačním onemocněním

  • Ženy se dožijí o již zmíněných průměrných 14 let více a muži o 12 let více.
  • Osvojení si pravidel zdravého životního stylu znamená o 82 % menší riziko, že umřeme na kardiovaskulární onemocnění v porovnání s lidmi, kteří si neosvojili ani jeden z pěti faktorů zdravého životního stylu.
  • Osvojení si pravidel zdravého životního stylu znamená o 65 % menší riziko, že umřeme na rakovinu v porovnání s lidmi, kteří si neosvojili ani jeden z pěti faktorů zdravého životního stylu.

Co si z toho vzít?

Stejně jako v oblasti modrých zón žije spousta zdravých lidí, kteří již překročili století života, tak i my se můžeme dožít podobného věku. Co pro to musíme udělat? Co nejdříve si musíme osvojit 5 základních faktorů zdravého životního stylu. Stačí vzít trochu zodpovědnosti za svůj život do vlastních rukou a začít žít zdravě a aktivně. Jak ukazuje dnešní článek, tak nikdy není pozdě začít pracovat na zkvalitnění a prodloužení života.

[eshoplink]

Zdroje

Li, Y., Pan, A., Wang, D. D., Liu, X., Dhana, K., Franco, O. H., … Hu, F. B. (2018). Impact of Healthy Lifestyle Factors on Life Expectancies in the US Population. Circulation, CIRCULATIONAHA.117.032047. https://doi.org/10.1161/CIRCUL...

  •