5 věcí, které vás naučí počítání kalorií a nesouvisí jen s hubnutím

Erika Zajacová
Erika Zajacová 2. 11. 2021 Poprvé publikováno 27. 11. 2020
Aktualizováno 2. 11. 2021
Uložit článek
5 věcí, které vás naučí počítání kalorií a nesouvisí jen s hubnutím

Počítání kalorií v posledních letech zažívá jízdu jako na horské dráze. Jeho popularita postupně stoupala s rostoucím počtem fanoušků tzv. IIFYM stravování. V posledních letech se však objevuje stále více a více lidí, kteří říkají, jak jim počítání kalorií pokazilo vztah k jídlu a je cestou spíše k poruchám příjmu potravy. Kde je tedy pravda?

Může za problémy s jídlem skutečně počítání kalorií?

Počítání kalorií jako takové není „dobré“ ani „špatné“. Je to nástroj, který nám umožňuje mít přehled o tom, kolik a jakých živin obsahuje náš jídelníček. S určitou nadsázkou můžeme říci, že je to dobrý sluha, ale zlý pán“.

Skutečně existují práce, které spojují počítání kalorií s častějším výskytem narušených stravovacích návyků nebo poruch příjmu potravy. Zajímavé by však bylo podívat se nejen na to, zda účastníci počítají kalorie, ale jak mají nastaveny například jednotlivé makroživiny, zda je jejich kalorický příjem dostatečný a zohlednit i další faktory, které mohou vést k rozvinutí patologického chování.

Z roku 2017 pochází i výzkum, který sledoval využívání počítání kalorií a fitness aplikací a jejich spojení se vzorci chování, které mohou naznačovat výskyt poruch příjmu potravy. Někoho to možná překvapí, někoho ne – ale sledování spálených kalorií (například pomocí fitness hodinek) bylo mnohem častěji spojeno s chováním vyskytujícím se při poruchách příjmu potravy v porovnání se samotným zapisováním snědených kalorií (Simpson a Mazzeo, 2017).

A tady se opět dostáváme k podstatě skutečně zdravého životního stylu: jídlo – a zejména cvičení – jsou mnohem více, než jen záležitost kalorií. Na druhé straně, pokud se někdo snaží dlouho neúspěšně zhubnout, ale kalorie si nikdy nepočítal, je velký předpoklad, že těchpár týdnů dyskomfortu v podobě vážení jídla mu dá víc, než ten nejlépe napsaný jídelníček na míru.

obrázek z wereable.com

Co vás může počítání kalorií naučit?

1. Získáte lepší odhad porcí

Není nic výjimečného, že se lidé bojí sníst po večeři banán, ale neváhají si k filmu nalít sklenku vína a ujídat sýrové jednohubky. Není porce jako porce a není makroživina jako makroživina. My lidé jsme různí. Lišíme se například v:

  • stavbě těla (hmotnost, výška)

  • poměru svalů a tuku

  • úrovni fyzické aktivity během dne

  • charakteru tréninku

  • věku

  • našich cílech (hubnutí, udržování, nabírání...)

Toto vše určuje, kolik energie budeme denně potřebovat. Běžná porce oběda může být rozdílná i pro dvě ženy, které mají stejnou výšku i hmotnost. Pokud má jedna z nich sedavou práci a volný čas tráví doma čtením, ale druhá trénuje na půlmaraton, nemusíte být matematikem, abyste odhadli, která bude potřebovat více energie.

Možná díky počítání kalorií zjistíte, že oříšky, které máte v práci stále po ruce a nenápadně je zobkáte, mají skoro tolik kalorií, kolik má oběd, který si pracně nosíte z domu. Ale ani to krabičkování na vás nefunguje?! A tady se dostáváme k dalšímu bodu.

2. Uvědomíte si, že i zdravé věci mají kalorie

Ořechová másla, avokádovo-vajíčkové toasty, čokoládou naložená ovesná kaše nebo ultra-zdravý raw cheesecake – to vše jsou jídla, která vašemu tělu dodají kvalitní živiny, ale spolu s nimi i kvantum kalorií, se kterými je třeba počítat.

A jedno je jisté: vaše tělo s nimi počítá bez ohledu na to, jestli to děláte vědomě v kalorických tabulkách.

3. Přestanete se bát sladkostí a junkfoodu

Díky sledování vašeho kalorického příjmu uvidíte černé na bílém, že součástí vyváženého zdravého jídelníčku mohou být i sladkost či občasný junk food. Možná jste už slyšeli, že z jedné okurky nezhubnete, stejně jako z jedné pizzy nepřiberete.

Na druhé straně, díky lepšímu přehledu o množství snědených kalorií vám koncept cheat day nebo cheat meal možná začne připadat přitažený za vlasy – minimálně pro běžný život. A nebudete moc daleko od pravdy...

4. Zjistíte, že při pořádném tréninku si můžete dopřát překvapivě hodně jídla

Tento bod se možná bude týkat více ženské populace. Pokud jste dosud nepočítala přijaté kalorie, ale pravidelně sportujete a daří se vám udržovat si stálou hmotnost, možná budete po nahození čísel do aplikace příjemně překvapena.

Není totiž výjimkou, že udržovací příjem žen může být naprosto klidně více než 2000 kcal. Opět – závisí to na mnoha faktorech, ale paušálně se bát jídla a snažit se dodržovat zbytečné restrikce ve stravování jsou jedině cestou do pekel – a do kruhu věčného hubnutí a přibírání.

obrázek z istockphoto.com

5. Naučíte se číst etikety výrobků

Z pohledu energie lze můžeme říci, že „kalorie je kalorie“ , ale zdaleka to neplatí, podíváme-li se na množství obsažených živin. Nemusíte být špičkovým dietologem, abyste věděli, že jíst celé dny pouze čokoládu nebude pro vaše tělo vstupenkou do světa zdraví.

Dostatek bílkovin a vlákniny, nenasycené tuky a co nejméně přidaného cukru – to jsou věci, na které se při čtení etiket vyplatí zaměřit. Pokud to vhodně doplníte potravinami „bez obalu“ – ovoce, zelenina, čerstvé maso a ryby – můžete si gratulovat.

Musí si každý počítat kalorie?

Netvrdíme, že si každý musí počítat kalorie – dokonce existují i určité osobnostní rysy, které představují zvýšené riziko rozvinutí patologického chování v souvislosti s jídlem (například perfekcionismus, nutkání mít všechno pod kontrolou…).

Pokud máte pocit, že i po přečtení XY článků či knih o výživě stále tápete v tom, jak úspěšně a natrvalo zhubnout, či naopak, máte problém přibrat svalovou hmotu, počítání kalorií může být skvělý odrazový můstek k dosažení vašeho cíle.

Shrnuto a podtrženo? Počítáním kalorií získáte:

  • lepší přehled o tom, kolik a čeho běžně jíte

  • reálnější a objektivnější pohled na vlastní stravovací návyky

  • znalosti o tom, čeho si všímat na obalech potravin (například množství nasycených tuků, cukru či vlákniny)

Přidej se k 32 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
6 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________