7 důvodů, proč nemůžete usnout

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 22. 1. 2021
Uložit článek
7 důvodů, proč nemůžete usnout

Už jste přepočítali každou ovečku z početného stáda a přesto ne a ne usnout? Když selže i tahle zaručená rada našich maminek, je potřeba se tomuto problému pořádně podívat na zoubek.

Co patří mezi obvyklé důvody, proč nemůžete usnout?

1. „Dopujete“ se kofeinem v průběhu odpoledne

Milujete kávu a s radostí si ji dopřáváte v průběhu celého odpoledne i večera? Pak příčinou vaší nespavosti může být kofein. A pozor: nemluvíme jen o kávě, ale i černém, zeleném či bílém čaji, Coca Cole, energeťácích, kakau, čokoládě nebo guaraně. 

Co s tím?

Povzbuzení v podobě šálku lahodné kávy je často přes den potřeba, odpoledne nebo navečer už to zvažte. Doba, kdy je potřeba kofein vynechat, je individuální. Existují značné rozdíly v metabolizaci a vylučování kofeinu z těla. Zkuste to proto sami vypozorovat. Obecně ale můžeme hovořit o 4-10 hodinách před spaním.

Pomoci naopak mohou potraviny s obsahem tryptofanu: sýry, losos, vejce nebo ořechy. Namísto kávy si taky zkuste připravit bylinkový čaj: dobrým pomocníkem je například kozlík lékařský, třezalka tečkovaná nebo meduňka lékařská. Další lnfrmace o neůčinnějších látkách na podporu spánku najdete zde: https://aktin.cz/konec-probdelych-noci-6-nejucinnejsich-latek-pro-podporu-spanku

2. V ložnici máte moc teplo

Jen těžko se vám bude dobře usínat v místnosti, kde teplota atakuje červencové tropy. Podobně je to s dopadajícím světlem, které vás může nepříjemně rušit.

Co s tím?

Zkuste lépe nastavit podmínky pro spánek, co se tepla a světla týče. Ideální teplota pro kvalitní spánek se nachází v rozmezí 15-19 stupňů Celsia. Že vaše žaluzie dostatečně nezabrání světlu z ulice? Řešením může být slušivá škraboška.

obrázek z istockphotos.com

3. Spíte odpoledne

Pokud si pravidelně po příchodu z práce dáváte šlofíka, má to řadu benefitů. Může to zlepšit vaše soustředění, mentální výkon a v neposlední řadě to je zaručený zlepšovák nálady. Klíč je ale v délce. Pokud přes den spíte až moc, právem se později můžete cítit jako přejetí parním válcem.

Pokud to "zalomíte" na déle než 20 minut, váš mozek přestane reagovat na podněty zvenčí a bude mnohem těžší se probudit. Nahrajete tak pozdějšímu pocitu únavy. Pozor dejte na pokojné oddychování po třetí odpolední, to už totiž může narušit váš spánek v noci. A ten je přece vaší prioritou.

Co s tím?

Šlofík přes den je luxus, který si zdaleka ne všichni můžou dovolit. Pokud mezi tuhle hrstku lidí patříte, směle toho využijte. Nepřekračujte ale doporučenou délku, která činí 10–20 minut. Jinak nebudete profitovat z benefitů, ale spíše budete bojovat s negativy. Fajn je také zvyknout si na pravidelný spánkový režim: uléhat a vstávat přibližně ve stejnou dobu a to včetně víkendu.

Více o tom, proč je fajn si po obědě zdřímnout, se dozvíte zde: https://aktin.cz/budete-prekvapeni-proc-je-dobry-napad-dat-si-po-obede-dvacet

4. Neustále se stresujete

Stres se stal pro mnohé běžnou součástí života. Krátkodobý stres mohou někteří vnímat pozitivně, protože je nakopne k lepšímu pracovnímu výkonu. Pokud je ale řeč o chronickém stresu, ten není dobrý pro nikoho. Výsledkem mohou být zažívací potíže nebo právě problémy se spánkem. Není totiž nic otravnějšího než věčně šrotující hlava.

Co s tím?

Stres ze života vymazat nelze: spíš si najděte svoje způsoby, jak se s ním vyrovnat. Oddělujte práci od soukromého života, mějte svoje koníčky, sportujte, čtěte si nebo koukejte na filmy.

Před spaním si dejte vanu, zkuste krátkou meditaci, nebo dechová cvičení. Pokud se soustředíte na váš dech, vaše srdce se zpomalí a tlak sníží. To tvoří ideální základ pro usínání. Zkuste tedy tuto jednoduchou techniku:

  • Nadechujte se 4 sekundy

  • Zadržte dech na 7 sekund

  • Vydechujte 8 sekund

Lepší?

obrázek z shutterstock.com

5. Vaše ložnice připomíná sídlo Microsoftu

Nahlas vám hraje televize, na druhé straně svítí laptop a do toho kontrolujete nové zprávy z Instagramu. Všechny tyhle vymoženosti ale kvalitě vašeho spánku nepřidají.

Proč? Modré světlo vyzařované displeji našich zařízení také významně snižuje množství vyplavovaného melatoninu. Ten je hlavním „spouštěčem ospalosti“ v organismu. Můžeme tak být šíleně unaveni, ale pokud u toho koukáme do displeje, naše tělo si stále říká, že ještě není ten správný čas jít spát.

Co s tím?

Množství vyzařovaného modrého světla lze omezit aplikacemi jako jsou f:lux či Twilight. To ale neovlivní šílené množství stimulů, které se na nás ze všech sociálních sítí valí. Další rady proto zní: práci si netahejte do postele, alespoň hodinu před usnutím elektroniku vypněte a umístěte ji mimo ložnici.

Přijali jste tyto kroky za své? Pak možná získáte zpět pocit toho, jaké to je mít ve večerních hodinách čas na sebe. Nakonec třeba budete k smrti unaveni a usnete do 5 minut, případně se můžete věnovat některé z odpočinkových aktivit popsaných výše.

6. Na večeři jíte příliš těžké jídlo

Chcete spát jako nemluvně? Pak si pohlídejte rozložení energetického příjmu v průběhu celého dne. Ať už vám vyhovuje jíst 3x nebo 5x, všichni se jistě shodneme na tom, že nacpat se k prasknutí deset minut před ulehnutím vám klidný spánek nezaručí

Když se cítíte nepříjemně plní, bude se vám špatně usínat, ale ani se pořádně neodpočinete. Vaše tělo se navíc řídí tzv. cirkadiánním rytmem trvajícím 24 ± 4h, který zahrnuje aktivity bdění i spánku. A na jaké stravovací návyky si dát konkrétně pozor? Dozvíte se zde: https://aktin.cz/7-stravovacich-navyku-kvuli-kterym-nemuzete-usnout

Co s tím?

Nedoporučila bych ani jeden extrém: nacpat se těsně před spaním nebo naopak dlouhé hodiny hladovět a uléhat s kručícím žaludkem. Dopřejte si vyváženou večeři 2-3 hodiny před spaním. Pokud tedy jdete spát kolem jedenácté, klidně se navečeřte kolem osmé. Jakých chyb se při přípravě večeře vyvarovat, si přečtete zde: https://aktin.cz/5-chyb-kterymi-zabijite-zdravou-veceri

Podobně si hlídejte rozložení pitného režimu v průběhu celého dne. Dohánět ho během pozdního odpoledne není nejlepší nápad a časté vstávání na WC vám klidný spánek nezaručí.

obrázek z istockphotos.com

7. Cvičíte večer

Pravidelně sportujete a bez sportu si nedokážete život představit? Chválíme! Jen s ohledem na kvalitu spánku popřemýšlejte, v kterou denní dobu se svému koníčku budete věnovat. Sami jistě uznáte, že po hodince boxu se cítíte plni energie, což ale nejde moc dohromady s klidným spánkem.

Co s tím?

Náročnější aktivity si proto nechte spíše na dopolední hodiny. „Vypnout“ hlavu před spaním může pomoci pár minut klidné jógy. Ty nejlepší jógové programy jsme pro vás připravili zde: https://aktin.cz/10-nejlepsich-jogovych-programu-na-youtube-pro-zacatecniky-i-pokrocile

Co si z toho vzít?

Cesta k rychlému usínání a klidnému spánku může být jednodušší, než si myslíte. Pokud se vám přes veškerou snahu nedaří, je na čase navštívit praktického lékaře. Léky na spaní nejsou řešením a vždy by se měla najít příčina.

Dlouhodobým nedostatkem kvalitního spánku totiž trpí nejen vaše postava, ale hlavně zdraví. Jak konkrétně, si můžete přečíst zde: https://aktin.cz/proc-bez-spanku-nerostou-svaly-a-nehubneme-6-tipu-jak-se-kralovsky-vyspat


Přidej se k 32 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
5 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________