7 tipů, jak přežít zbytek koronavirové pandemie

Petr Loskot
Petr Loskot 27. 10. 2020
Uložit článek
7 tipů, jak přežít zbytek koronavirové pandemie

Situace s koronavirovou nákazou se v České republice bohužel nevyvíjí podle našich představ a musíme se připravit na to, že následující týdny mohou být pro nás všechny náročnější než obvykle. I přesto je důležité vědomí, že je v našich silách dodržovat jednoduchá doporučení, díky kterým můžeme výrazně snížit riziko nákazy a celkově se udržovat ve fyzické i duševní pohodě.

7 tipů, jak přežít zbytek koronavirové pandemie ve zdraví

1. Noste roušku nebo jinou ochranu nosu a úst ve vnitřních prostorách a také venku, kde nemůžete udržet dvoumetrové rozestupy

Nošení roušek či jiné ochrany úst je pro zabránění rozšiřování nákazy klíčové. Brání totiž šíření kapének, které mohou obsahovat částice viru. Je jasné, že se nejedná o 100% ochranu před šířením ani nákazou, ovšem smysl jejich nošení je prokázán mnoha studiemi. I za cenu sníženého pohodlí a dalších nepříjemných pocitů - přínosy jednoznačně převažují nad negativy.

2. Mezi větší množství lidí choďte jen v nejnutnějších případech 

Počty jedinců s pozitivním testem na koronavirus jsou stále vyšší. Navíc se jedná pouze o část skutečně nakažených, reálně se tak v naší populaci pohybuje osob s Covid-19 ještě více. Někteří nemusí pociťovat žádné příznaky, ovšem i tak mohou být pro své okolí infekční. Riziko, že se s někým takovým setkáte, roste. Proto je za současného stavu vhodné nechodit na místa s velkou koncentrací osob a pokud je to možné, raději zůstat jednoduše doma. Pokud musíte mimo domácnost, často si dezinfikujte ruce, což je další účinná zbraň proti šíření epidemie.

3. Buďte nadále psychicky aktivní, čtěte, vzdělávejte se

Opatření proti šíření koronaviru mnohým z vás mohla podstatným způsobem změnit váš obvyklý denní rytmus. Možná nemůžete do svého zaměstnání, musíte být zavření doma kvůli nařízené karanténě a se školní distanční výukou to také nemusí být žádná sláva. 

V takovém případě bych vám doporučoval zůstat psychicky aktivní, aby vás nemohly začít ovládat chmurné myšlenky a depresivní nálada. Přečtěte si knihu, na kterou jste doteď neměli čas, nebo se snažte vzdělávat ve svém oboru studia či zaměstnání.

obrázek z conexed.com

4. Udržujte se ve fyzické kondici

Už je to pár týdnů, co vláda rozhodla o uzavření posiloven, bazénů a dalších sportovišť. Pro mě, který jsem zvyklý sportovat takřka denně, je to velký zásah do běžné rutiny. Proto jsem se musel, podobně jako při první vlně epidemie, rychle adaptovat na stávající podmínky - silový trénink lze v rámci možností odjet i na workoutovém hřišti a pak tu jsou i další aktivity jako běh, jízda na kole, nebo horská turistika. Pravidelná fyzická aktivita má navíc pozitivní vliv na vaši obranyschopnost.

5. Dbejte na správnou výživu bohatou na vitaminy a minerální látky

Možná to už zní trochu jako klišé, ale vyvážená a kvalitní strava opravdu může výrazným způsobem přispět ke správné funkci imunitního systému. Adekvátní energetický příjem, dostatek bílkovin a splnění příjmu vitaminů (důraz klaďte na vitamin C a D), minerálních látek a stopových prvků (třeba takový zinek) nebo esenciálních mastných kyselin omega-3 EPA a DHA se právě v dnešní době vyplatí o to více.

6. Obklopte se lidmi, které máte rádi a chovejte se k nim ohleduplně

Za současného stavu z různých důvodů trávíte více času doma se svými blízkými. A to až do takové míry, že jejich neustálá přítomnost vám může začít lézt pěkně na nervy. Zamyslete se nad tím, zda tyto vaše pocity nejsou pouhé malichernosti. Berte svůj domov jako útočiště naplněné bezpečím a klidem a ke svým nejbližším buďte ohleduplní. Zkrátka se k nim chovejte tak, jak byste chtěli, aby se oni chovali k vám.

obrázek z freepik.com

7. Snažte se myslet pozitivně, nepropadejte panice a informace o aktuálním dění čerpejte z důvěryhodných zdrojů

Veselá mysl, půl zdraví. Tak zní okřídlené tvrzení, na kterém je dozajista něco pravdy. Proto se i v těchto dobách snažte zůstat pozitivní. Informace o aktuálním dění i dalším vývoji čerpejte z důvěryhodných zdrojů a věřte skutečným odborníkům. Nikoliv dezinformačním webům, které v nás chtějí pouze rozsévat nedůvěru a strach. Ani různým pseudoodborníkům a celebritám, kterým jde pouze o vlastní zviditelnění. Rizikové je i štěpení společnosti různými “názorovými proudy” na nošení roušek a vládní opatření.

Co si z toho vzít?

I když je druhá vlna epidemie koronaviru v plném proudu, rozhodně to neznamená rezignovat na svoje celkové zdraví a psychickou i fyzickou pohodu. Dodržujte opatření 3R (roušky, rozestupy, dezinfekce rukou), buďte aktivní po duševní i fyzické stránce, myslete na správnou stravu a udržujte dobré vztahy se svými blízkými. Informace o aktuálním dění čerpejte z důvěryhodných zdrojů. I tímto může každý z nás přispět k tomu, že koronavirou epidemii porazíme rychleji a s menšími následky.


Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
4 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________