7 tipů, jak zůstat motivovaný a vyhnout se nudě a tréninkovému stereotypu

Petr Loskot
Petr Loskot před 16 dny
7 tipů, jak zůstat motivovaný a vyhnout se nudě a tréninkovému stereotypu
obrázek z unsplash.com

Když začínáme s novým typem tréninku, nebo dokonce s úplně novým sportem, vše je pro nás neokoukané a vzrušující. Nic ovšem netrvá věčně. Je tak přirozené, že po nějaké době zapadneme do zaběhlé rutiny, trénovat nás prostě nebaví tak jako ze začátku a my se jednoduše začínáme trochu nudit. Co dělat, abychom si udrželi motivaci a trénink nás bavil i nadále?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Proč často v našem sportu upadáme do stereotypu a zaběhlé rutiny

  • TOP 7 rad, abychom si udrželi motivaci a chuť do tréninku i nadále

Udržet si dlouhodobě vysokou motivaci pravidelně sportovat není jednoduché. Může za to náš mozek

Náš mozek je opravdu vykutálený společník. Baží po vjemech, rád poznává, učí se a zdokonaluje se ve stále nových a nových věcech, což v nás vyvolává pocity štěstí a uspokojení. Jenže po nějaké době se často stává, že tyto prožitky se pomalu vytrácí, stávají se všedními a my v našem sportovním zápolení pokračujeme už pouze z povinnosti. Zkrátka jsme na “nejlepší” cestě, jak po čase se vším praštit.

Pojďme se podívat na zásady tréninku, které vám pomohou zůstat motivovaní. Jejich kouzlo spočívá v tom, že se dají aplikovat na jakýkoliv sport – trénink v posilovně, domácí workout, běh, plavání nebo třeba jógu.

1. V tréninku se snažte neustále posouvat a zvyšovat výkonnost

Progres a růst výkonnosti jsou podstatnými motivačními faktory v každém sportu. Touha po tom zvednout větší váhu na čince, běžet rychleji a dále nebo se naučit novou jógovou pozici, a stát se tak lepší verzí sebe sama, pro vás může být silným hnacím motorem, abyste u svého sportu setrvali i nadále. Snažte se neustále posouvat a zdokonalovat. A že se někdy necítíte na maximální výkony, takže nemá cenu jít na trénink? Ale vůbec ne! Nejhorší trénink je totiž ten, který se nestal.

2. Nechoďte se na trénink pouze zničit pro dobrý pocit. Ten dlouho nevydrží

Podstatná část sportovců kvalitu svého tréninku posuzuje pouze podle toho, jak moc se po něm druhý den cítí unavení a jak je bolí svaly. Svalová bolest ale není spolehlivým ukazatelem kvalitně odcvičeného tréninku. Není proto divu, že jít se na každý trénink zničit, často bez žádného výrazného progresu, může být silně demotivující a takové sportování vás za nějaký čas přestane bavit. Sázka na bolest tak v tomto ohledu opravdu není nejlepší nápad.

3. Do ničeho se nenuťte a vyberte si takový sport, který vám skutečně vyhovuje

Je přirozené, že lidé podléhají módním trendům. Ať už se to týká oblékání, nových diet nebo sportovních aktivit. Často se tak děje to, že začnete s nějakou pohybovou aktivitou jenom kvůli tomu, že je to zrovna moderní a vy toho celého chcete být také součástí. Na tom není nic špatného. Ovšem pečlivě zvažte, zda je pro vás tento sport opravdu ten pravý. V potaz vezměte váš aktuální zdravotní stav, fyzickou kondici, časové, ale také finanční možnosti. A hlavně fakt, jestli vás to baví.

4. Nebojte se spolu kombinovat více aktivit

Mojí hlavní sportovní aktivitou je trénink v posilovně. Dělat jeden sport by však podle mě byla docela nuda. Dále mám tak ve své týdenním tréninkovém plánu zahrnuto i plavání, jízdu na kole nebo běh. Tělo si krásně odpočine od stereotypu ve fitku, zároveň tak mohu rozvíjet nejen svoje silové schopnosti, ale také vytrvalost a aerobní zdatnost. Pokud nejste vyloženě výkonnostní sportovec, doporučuji vám být všestranným sportovcem, který se věnuje více sportům.

5. Kombinujte "těžší" a "lehčí" tréninky

Je jasné, že ve vašem tréninku nemůžete jet vždy na 100 %, zároveň je nuda jet stále tu samou tréninkovou jednotku dokola. Proto si můžete svůj trénink zpestřit “těžkými” a “lehkými” typy tréninků. V čem to spočívá? V tréninku záměrně volíte vyšší a nižší intenzitu zátěže. V posilovně to tak může znamenat jeden trénink volit spíše těžší váhy a méně opakování, druhý trénink naopak menší váhy a vyšší počty opakování. V běžeckém tréninku to může znamenat kombinaci kratších tratí (sprintů) a delších vytrvalostních tratí.

6. Nepodceňujte výživu

Pokud to se sportováním myslíte vážně, je důležité se zaměřit na výživu. Týká se to hobby sportovců, a o to více i těch výkonnostních s vyššími ambicemi. Pouze dobře živený sportovec může podávat optimální výkony a zaznamenávat progres. Špatná výživa se však může také promítnout v horší regeneraci a bolestivosti svalů. Z vlastní zkušenosti vím, že jít na trénink s bolavými, nezregenerovanými svaly opravdu nikoho nebaví. Budete na něm unavení a vaše výkonnost bude značně trpět. To vše zvyšuje riziko, že po čase se sportem zklamaní a demotivovaní skončíte.

7. Co dalšího vám můžeme pro udržení motivace doporučit?

Návodů, aby vás vaše aktivity bavily i nadále, je stále celá řada. Až překvapivě mnoho může udělat perfektně zvolený tréninkový playlist nebo věrný sparing partner, se kterým se budete motivovat navzájem.

Velmi účinné také může být spojit vaše tréninkové snažení s přípravou na nějaký závod. Někdy naopak nebrat svůj trénink příliš vážně a dopřát si o den volna navíc. Nedílnou součástí vašeho životního stylu by měl být i kvalitní a dostatečně dlouhý spánek. Vaše tělo vám za to poděkuje.

[Instagram]

Co si z toho vzít?

Být ve svém sportu stále 100% motivovaný a na 100 % si užívat každý trénink je prakticky nemožné. Dávejte však pozor, aby vaše snížená motivace a chuť trénovat nakonec nevedly k tomu, že s vaším sportem skončíte nadobro. Věřím, že rady v tomto článku, které se mně osobně velmi osvědčily, budou nápomocné také vám.

Poděkuj autorovi
13
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________