8 nejhorších způsobů, jak začít s novoroční změnou životního stylu

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová před 6 měsíci
8 nejhorších způsobů, jak začít s novoroční změnou životního stylu

Vánoční svátky a oslavy Nového roku jsou definitivně za námi. Možná jste tyto dny plné sešlostí s rodinou a přáteli, smažených řízků a kaprů odnesli nějakým tím kilčem navrch. Začátek ledna je typický plnými fitky a spřádáním plánů, jak se tohoto nevyžádaného dárečku zbavit. 

Dřív, než se chytíte do pasti pochybných zaručených diet a nebezpečných detoxů, přečtěte si náš článek a ujasněte si, jaké cesty určitě nebudou ty správné a proč.

Co se v dnešním článku dozvíte? 

  • Proč se nevyplácí zahrávat si s detoxy a zázračnými dietami
  • Že nemá cenu jíst "zdravá" jídla, která vám nechutnají
  • Jak si stanovit reálný cíl
  • Že nemá cenu být až příliš striktní

8 způsobů, jakými nezačínat novoroční změny

1. Novoroční detoxy

Cítíte se po náročných posledních dnech roku tak nějak těžce? A máte pocit, že by to mohl spravit třeba nějaký detox v podobě popíjení zeleninových šťáv za svitu úplňku? Vždyť ta nová kampaň na očistu slibuje kila zhubnutá rychlostí blesku, novou energii a více chuti do života. A nevadí, že týdenní popíjení šťáv vaši peněženku vyjde jako kvalitní potraviny na celý měsíc.

Tak nějak doufáme, že alespoň jeden z těch detoxikačních programů prostě musí fungovat a my ta kila zhubneme. Což se logicky k velkému zklamání nestane. Namísto absolvování nesmyslných pročišťovacích kůr a vyhazování peněz z okna si raději dejte do pořádku svoje návyky. Kdo by se necítil najednou lépe a lehčeji, když vymění těžké a kalorické vánoční dobroty za zeleninové šťávy? 

Mnohem lepší by ale bylo zaměřit se na svůj celoroční jídelníček: 

  1. Preferovat čerstvé potraviny s dostatkem bílkovin, komplexních sacharidů a rozumného množství tuku
  2. Omezit nekvalitní jídlo (junk food) 
  3. Pravidelně se hýbat

Tajemství se totiž neskrývá v krabičce nesmyslného detoxikačního čaje za nekřesťanské peníze, ale v dlouhodobě udržitelném zdravém životním stylu. A věřte, že pokud v kombinaci s tímto máte normálně fungující játra a ledviny, nepotřebujete se od ničeho detoxikovat či pročišťovat.

8 nejhorších způsobů, jak začít s novoroční změnou životního stylu

2. Dělám to kvůli někomu jinému

Hubnete kvůli svému partnerovi? Nebo snad proto, že jste pod stromečkem s kyselým úsměvem našli permici do fitka nebo poukaz na služby nutričního terapeuta či výživového poradce, o který jste vlastně vůbec nestáli?

Právě s takovými klienty se typicky ze začátku roku potkávám často. Pokud nenechají poukaz raději propadnout. Setkání to nejsou zrovna příjemná a spolupráce nemá dlouhého trvání. 

Myslím si, že na začátku každé změny by měla stát motivace vnitřní, tedy to, že:

  •  JÁ chci jíst lépe
  • JÁ chci najít sport, který mě bude bavit
  • JÁ se chci cítit lépe a starat se o sebe

Pokud toto chybí, můžete mít sebelepšího a podporujícího poradce nebo trenéra, jídelníček vyšívaný zlatem, ale o úspěchu takového počínání mám pochybnosti.

Malý pozitivní příklad z praxe: Setkala jsem se se slečnou, která na počátku naší spolupráce přišla, protože to chtěla její maminka. Na konzultaci pak přišla ještě párkrát, ale už asi tušíte, že v jejím životě nenastaly žádné převratné změny, které by se v dobrém slova smyslu odrazily na výsledcích. Po dvou letech mě kontaktovala, zda se může znovu stavit. Vzpomínám si, že při prvním pohledu na ni mi málem "spadla brada", protože byla o pár (desítek) kilo lehčí a nastavení jejího myšlení bylo úplně jiné. Protože se rozhodla sama za sebe.

3. Sázka na převratné diety

Vsadím se, že dieta bude v lednu nejgooglovanějším slovem. A my uděláme cokoliv, abychom se přebytečných kil zbavili co nejrychleji. Za co nejmenšího úsilí, samozřejmě.

Nejjednodušší by bylo spolknout kouzelnou piluli a ráno se probudit s dokonalým tělem. To ale bohužel nefunguje. A my zkoušíme jíst podle Mačingové, každé sousto žvýkat 32x, pít lektvary starých čarodějnic nebo čerpat energii z vesmíru. 

Naučme se jíst jídlo s ohledem na naše potřeby a najděme si životní styl, který je pro nás vyhovující a dlouhodobě udržitelný, jak bylo zmíněno výše. Nehledejte v tom vědu a nedělejte věci zbytečně složitější, než doopravdy jsou. 

K vysněné postavě se stačí pouze:

  1. Naučit se jíst a vařit z běžně dostupných potravin
  2. Věnovat se vhodně zvolené sportovní aktivitě
  3. Dobře spát a odpočívat 
  4. Vyrovnávat se s každodenním stresem
  5. A hlavně být konzistentní a vytrvalí
8 nejhorších způsobů, jak začít s novoroční změnou životního stylu

4. Chci vidět výsledky hned, nejpozději po týdnu

Počátek nového roku je často spojen s různými předsevzetími. A ano, velmi často se týkají hubnutí nebo změny postavy. Tentokrát už to konečně vyjde. Celí natěšení se do toho pustíte, po týdnu plni očekávání hupsnete na váhu a… Nic? Cože? No, tak na to kašlu, pche.

Poznáváte se? Ke změně životního stylu byste měli přistupovat s reálnými očekáváními. Nové návyky tvořit po malých krůčcích, pomalu a postupně. Pokud si nejste jisti nebo na to jednoduše nechcete být sami, s cvičením může pomoci dobrý trenér, s jídelníčkem zase nutriční terapeut nebo poradce. Díky těm správným lidem nebudete dělat zbytečné začátečnické chyby. Ušetříte čas a výsledky uvidíte rychleji.

Respektujte fakt, že změna životního stylu je proces. Naučte se mít rádi tu cestu a nebuďte pouze fixovaní na výsledek. V naprosté většině případů jste se ke kilům navíc nepropracovali za týden, nechtějte je tedy za týden zhubnout. 

Pokud chcete zhubnout 5 kilo za 14 dní, moc vás asi nepotěšíme. Ideální tempo hubnutí je průměrně 0,5-1 % tělesné hmotnosti za týden. Když budete až moc rychle, můžete se vystavit nepříjemnému jojo efektu a vliv to může mít i na hormony, které nás paradoxně budou nutit jíst více.

[Instagram]

5. Nutím se jíst "zdravá" jídla, ale vlastně mi to nechutná

Nabyli jste ze sociálních sítí dojmu, že ráno se musí snídat #mojeovesná nebo avokádo na chlebu? K obědu musí být fitnessácký evergreen kuře s rýží a brokolicí? A přitom vás ta představa v noci budí ze sna a na jídlo se vůbec netěšíte?

Nejsou žádná jídla, která byste "museli" jíst. Jezení nudných salátů úspěch nezaručí. S potravinami si můžete hrát, a tvořit tak jídla, která nebudou jen zdravá, ale hlavně budou chutnat. Naše strava by měla být pestrá, složená převážně z nezpracovaných potravin, jako je kvalitní pečivo, různé přílohy, luštěniny, libové maso, ryby, nízko a polotučné mléčné výrobky, vejce, ořechy, ovoce a zelenina.

Pokud si navíc osvojíte všemi oblíbené a fungující pravidlo 80:20, pak zjistíte, že po řádku čokolády nebo cheesecaku s kamarádkou se svět nezboří, a dokonce můžete dál hubnout.

Věříme, že spoustu inspirace najdete na našem Instagramovém účtu @aktinrecepty, zde je malá ochutnávka:

  1. Tipy na obědy, které si můžete vzít všude s sebou
  2. 10 lahodných proteinových receptů
  3. Fitness dort plný bílkovin
8 nejhorších způsobů, jak začít s novoroční změnou životního stylu

6. Drastické omezování v jídle a hladovky

V poradně se často setkávám s přístupem: "Čím méně jím a větší mám hlad, tím lépe." Omyl. Pokud budete dlouhodobě hladovět, dojde ke snížení bazálního metabolismu a s největší pravděpodobností ztratíte i část svých pracně vybudovaných svalů. A to určitě nechcete.

Navíc pravděpodobně budete nevrlí, unavení a ve finále hladovka bude mít za následek nálet na ledničku.
Rozumný kalorický deficit představuje průměrně 15–20 %. Za ještě udržitelný kalorický deficit můžeme považovat 30 %. 

7. Převrácení životního stylu o 180° aneb od pondělí začnu a pizzu už si nikdy nedám

To asi znáte. Nově nastavená makra, vyladěný jídelníček do posledního proteinového nápoje po tréninku, zodpovědně plníte počet kroků, na burger nebo pizzu se ani nepodíváte, všechno šlape jak má… A pak přijde narozeninová oslava. Tu jednohubka, tu sklenka vína, jeden kousek dortu, druhý kousek dortu a hele, tenhle zákusek jsem ještě nezkusila. Hups, stejně jsem to zkazila, to už je jedno. Od pondělí začnu znova. A nekonečný kolotoč začíná znovu.

Možná i vy máte nereálné představy, jak to s tou změnou životního stylu funguje. Že všechno půjde hladce a na konci cesty z vás budou dokonalí nadlidé. Že nikdy nepadne celá čokoláda nebo pizza. Ve skutečnosti je to cesta trnitá a stejně jako v životě jsme jednou dole, jednou nahoře. Chybovat je normální. Důležité je ale po každém "vybočení" (narozeninová oslava, dovolená, vánoční svátky…) vrátit se zpět na naši cestu a vzpomenout si, jak skvěle se cítíme, když cvičíme a jíme dobře.

8. Sport bez smysluplného plánu a odpovídající úpravy jídelníčku

Začátek ledna znamená narvaná fitka plná lidí v podivných pozicích a využívajících stroje a nástroje ke cvičení tak, jak by mě to ani nenapadlo. Někdy mě to cvičení bolí i za ně. Všichni mají společný cíl. Co nejrychleji se zbavit kil, která je nepříjemně překvapila po prosincovém obžerství.

Pokud ale vaše počínání ve fitku nemá žádný systém, pravděpodobně neuvidíte výsledky. Což může být minimálně demotivující a v horším případě si ublížíte. Tak jako tak to znamená, že na cvičení se dřív nebo později vykašlete.

Fyzická aktivita by také měla být doplněna vhodným jídelníčkem. Věty typu "teď jsem tak strašně makal/a, tak si můžu dát navíc po večeři sáček chipsů," opravdu neplatí. Pokud kašlete na stravu, po stránce hubnutí dost možná makáte úplně zbytečně. S rozumně sestaveným jídelníčkem uvidíte změny mnohem rychleji a také bude tím správným palivem pro vaše hvězdné výkony.

[Instagram]

Co si z toho vzít?

Co bychom měli od změny životního stylu reálně očekávat? Jednoznačně zabere čas a neděje se mávnutím kouzelného proutku. Může se stát, že po cestě za lepším já uklouzneme a užijeme si narozeninovou party nebo dovolenou plnou jídla a nicnedělání. Pak si ale funící na gauči vlastně vzpomeneme, jak skvěle a lehce jsme se cítili s vyváženým jídelníčkem.

V takových chvílích na sebe nebuďte naštvaní, ale raději se pochvalte za ten kus cesty, co už máte za sebou, a pokračujte po cestě dál. Trvale udržitelná změna životního stylu možná není snadná a žádné zkratky neexistují. Věřte ale, že vždy budete mít navrch nad těmi, kteří bezhlavě následují všemožné detoxy, nesmyslné hubnoucí výzvy a jiné zázraky na počkání.

Poděkuj autorovi
12
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________