8 potravin pro zdravé a krásné vlasy

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 8. 10. 2021
Uložit článek
8 potravin pro zdravé a krásné vlasy

Problémy se sníženou kvalitou a vypadáváním vlasů trápí přibližně polovinu mužů a žen ve věku 50 let. Genetika v tom jistě hraje svoji roli, ale rozhodně ne jedinou. Nedostatek některých vybraných látek ve stravě patří mezi nejčastější příčiny vypadávání vlasů.

Jaké potraviny zařadit do jídelníčku pro zdravé a krásné vlasy?

1. Čočka a fazole

Čočka a fazole patří mezi vynikající rostlinné zdroje železa, které jako jedny z mála dokáží konkurovat masu. Železo z rostlinných zdrojů má sice o něco horší vstřebatelnost (udává se vstřebatelnost asi 5–12 %), ale stále ho obsahují poměrně vysoké množství.

150 g vařených fazolí150 g vařené čočky
Obsah železa4,4 mg (31 % RHP)5 mg (36 % RHP)

Nedostatek železa je celosvětově nejčastější výživový nedostatek, trpí jím více než miliarda lidí po celém světě. Jelikož je železo součástí řady enzymů hrajících důležitou roli při růstu vlasů, může jeho nedostatek vést ke snížené kvalitě a vypadávání vlasů

obrázek z istockphoto.com

2. Dýňová semínka

Dýňová semínka patří mezi nejlepší zdroje přírodního zinku, na 100 g ho obsahují celých 8 mg, což je téměř doporučená denní dávka. Studie na více než 300 osobách trpících vypadáváním vlasů ukázala, že tato skupina měla podstatně nižší hladinu zinku v těle oproti kontrolní skupině. 

Bylo také prokázáno, že podávání zinku u osob s jeho nedostatkem došlo k podpoře růstu vlasů

3. Hovězí játra

Hovězí játra jsou nabitá cennými živinami. Najdeme v nich vysoké množství cenných a nepostradatelných látek, jako jsou vitaminy a minerální látky. 

Jednou z takových látek je i vitamin B7 známý také jako biotin. V porci 80 g vařených hovězích jater nalezneme prakticky celou denní dávku biotinu, což z nich činí nejbohatší zdroj mezi běžnými potravinami. Nedostatek biotinu je relativně vzácný, ale pokud už se vyskytne, může vést až k vypadávání vlasů. 

4. Vejce

Vejce patří mezi nejzdravější potraviny na světě. Ovšem zejména v celém stavu, jelikož většina hodnotných živin se vyskytuje ve žloutku. Bílkovina vajec patří mezi nejkvalitnější proteiny pro výživu člověka. Vyniká vysokým podílem sirných aminokyselin methioninu a cysteinu, které jsou pro člověka nepostradatelné. 

Methionin a cystein jsou důležité aminokyseliny pro tvorbu keratinu, který tvoří lidský vlas. Je tomu tak z toho důvodu, že samotný cystein tvoří keratin až ze 7–20 %, což je mnohonásobně více oproti jiným proteinům v těle. Z toho důvodu bývají tyto aminokyseliny častou výbavou doplňků stravy na podporu růstu vlasů. 

5. Para ořechy

Para ořechy patří mezi potravinové rekordmany. Už jeden pouhý ořech obsahuje více než jeden a půl násobek doporučené denní dávky selenu, což z něj dělá hotový super-zdroj. 

Některé studie (především na zvířatech) dochází k závěrům, že nedostatek selenu může být důvodem pro sníženou kvalitu vlasů a jejich vypadávání. Vedle toho je selen důležitý antioxidant a podílí se na tvorbě tělu vlastních peptidů, které lidské tělo chrání před oxidativním stresem. 

Pozor ale na předávkování. Nadbytek selenu je pro tělo toxický a může vypadávání vlasů naopak umocňovat.

obrázek z istockphoto.com

6. Losos

Losos patří mezi jednu z mála potravin, která dovede účinně doplňovat do těla nedostatkový vitamin D. Nejlépe si v tomto ohledu vede divoký losos, ale i losos chovaný na farmách patří mezi dobré zdroje vitaminu D.

Divoký losos (100 g)Losos z farmy (100 g)
Obsah vitaminu D988 IU (494 % RHP)250 IU (125 % RHP)

Vitamin D je zapojený do mnoha životně důležitých funkcí v lidském těle a nedávné výzkumy ukazují, že jeho nedostatek je častější také u osob trpících vypadáváním vlasů. Vedle důležitého „déčka” losos obsahuje také cenné omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA, takže jeho konzumací tělu rozhodně prospějete. 

7. Česnek a cibule 

Česnek a cibule toho mají po chemické stránce mnoho společného. Oba jsou například zdrojem sirné sloučeniny aliinu, která má na tělu řadu zajímavých účinků. V jedné studii bylo například ukázáno, že již po dvou týdnech pravidelného užívání šťávy z cibule došlo k významné podpoře růstu vlasů a zvýšení jejich kvality. 

8. Korejský ženšen

Rod Panax v sobě ukrývá 11 druhů ženšenu, z nichž každý bývá v tradiční východní medicíně používaný pro jiné účely. Pro podporu růstu vlasů u mužů vlivem pokročilého věku bývá nejčastěji doporučován červený ženšen. Podle některých studií obsahuje vyšší množství aktivních látek a tím je fyziologicky aktivnější. 

V jedné studii z roku 2012 bylo ukázáno, že červený korejský ženšen podporuje růst vlasů a zvyšování jejich hustoty. Vedle toho je korejský ženšen vyhledávaný adaptogen, který má pozitivní vliv na imunitní systém a navíc zvyšuje odolnost vůči stresu.. 

Co si z toho vzít?

Snížená kvalita vlasů a jejich vypadávání patří mezi častý problém, který se lidé po celém světě snaží řešit nejrůznějšími způsoby. Vedle doplňků stravy v tomto ohledu mohou pomoci také zcela běžné potraviny, které obsahují důležité látky zapojené do procesu růstu vlasů. 

Mezi nejdůležitější látky patří zejména vitaminy (biotin, D) a minerální látky (zinek, železo, selen). Svou roli však mohou hrát také esenciální aminokyseliny nebo přírodní antioxidanty. 

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________