8 zdravých potravin, které vydrží delší dobu a neměly by vám doma chybět

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 18. 1. 2021
Uložit článek
8 zdravých potravin, které vydrží delší dobu a neměly by vám doma chybět

Aktuální situace vás možná dovedla k tomu, že si doma víc vaříte. Možná vás to dokonce začalo bavit a posunuli jste svoje kuchařské umění o level dál. Pravdou také je, že obecně nakupujeme méně často, zato nákupy pečlivěji plánujeme. V dnešním článku se podíváme na potraviny, které vydrží delší dobu a vy snadno vykouzlíte chutné a výživné jídlo.

Co by vám nemělo chybět ve spíži, mrazáku nebo lednici?

1. Oříšky, semínka a másla z nich

Oříšky, semínka nebo z nich vyrobená másla jsou doslova nadupaná živinami. Pyšní se vysokým obsahem „zdravých“ tuků, bílkovin, vlákniny, vitaminů (vitamin E, vitaminy skupiny B nebo kyselina listová) a minerálních látek (hořčík, draslík, selen nebo železo).

Většina ořechů a semínek vám doma vydrží v řádech měsíců, pokud je budete skladovat v suchu a temnu. Výjimku pak tvoří vlašské ořechy: díky vysokému obsahu omega 3 mastných kyselin snadno žluknou a je proto lepší je skladovat v lednici. Podobně bych doporučila skladovat i namletá lněná semínka.

A co s nimi? Přidejte je do ranní ovesné kaše https://aktin.cz/ovsena-kasa-na-3-sposoby, upečte granolu https://aktin.cz/krupava-granola-s-nalozi-bilkovin-a-vuni-skorice-vysperkuje-vasi-zdravou-svacinu nebo nasekejte navrch salátu.

2. Obiloviny, pseudoobiloviny a těstoviny

Ruku na srdce: koho z vás někdy nezachránily těstoviny s tuňákem a lehkou rajčatovou omáčkou? Takový oběd vám zabere sotva deset minut, obsahuje všechny potřebné živiny a pochutnáte si na něm. Nebo zkuste naši boloňskou, na které si pochutnají i vegani: https://aktin.cz/testoviny-s-bolonskou-omackou-aneb-zdravy-obed-plny-bilkovin-znacka-vegan-gluten-free

Dnes je na trhu nepřeberné množství druhů těstovin, takže nuda v jídelníčku nehrozí. Pro zpestření sáhněte po variantě z luštěnin: vyberete si hrachové, cizrnové nebo z červené čočky? Oproti běžným těstovinám mají více bílkovin, vlákniny a proto více zasytí. Ocení je i vegetariáni: takový oběd totiž bude mít dost bílkovin, aniž by obsahoval maso.

Podobně by vám neměl chybět kuskus, bulgur nebo quinoa. Už jste zkusili náš nový recept, kde právě quinoa hraje hlavní roli? https://aktin.cz/konec-vanocniho-obzerstvi-po-tomto-zdravem-zimnim-salatu-se-budete-citit-skvele

obrázek z freepik.com

3. Předem připravené luštěniny

O prospěšnosti luštěnin vás nemusím dlouze přesvědčovat: jsou skvělým zdrojem bílkovin, vlákniny nebo vitaminů skupiny B. Od jejich přípravy vás ale možná odrazuje dlouhý proces namáčení, jak tomu je v případě cizrny nebo fazolí.

Zkuste tedy sáhnout po luštěninách předem připravených v nálevu. Mohou se tak stát snadným základem pro pomazánky, hummus https://aktin.cz/zdrava-vecere-za-par-minut-repovy-hummus nebo je zamícháte do salátu: https://aktin.cz/barevny-zimni-salat-ktery-zasyti. Pochutnáte si na nich i jako na hlavním jídle.

Mně doma nikdy nechybí cizrna nebo různé druhy fazolí.

4. Mražené nebo lyofilizované ovoce a zelenina

V dnešní době je většina druhů ovoce i zeleniny dostupná po celý rok bez rozdílu. V zimních měsících nás ale často nemile překvapí astronomická cena a nevalná chuť. Ba co víc: pokud k nám ovoce a zelenina cestují z dalekých zemí, klesá obsah vitaminů nebo minerálních látek. Nebojte se proto sáhnout po mražených variantách: https://aktin.cz/je-mrazena-a-konzervovana-zelenina-stejne-zdrava-jako-cerstva

V mrazáku mi nesmí chybět směs lesního ovoce, která vylepší nejedny lívance nebo se stane základem pro koláč. Podobně je to se zeleninou.

Pokud ve výživě nejste nováčky, určitě vám neuniklo tzv. lyofilizované ovoce. Procesem lyofilizace rozumíme sušení mrazem. To na rozdíl od klasicky sušeného ovoce pomáhá zachovat strukturu a tvar ovoce, jeho přirozenou barvu, chuť, aroma a v neposlední řadě nutriční hodnoty, vlákninu, vitamíny a minerální látky.

5. Ryby a kuřecí maso v konzervě

Čerstvé ryby jsou čerstvé ryby. Pokud jsou pro vás hůře dostupné nebo se vám nedostává financí, nebojte se sáhnout po kvalitním tuňákovi nebo sardinkách. Právě sardinky jsou neprávem opomíjené: jsou nadupané omega 3 mastnými kyselinami a snadno je schováte do pomazánek nebo omáček na těstoviny.

Podobně se vyplatí po ruce mít kvalitní trhané kuře v konzervě: hodí se do sendviče, jen tak s rýží nebo do tortilly: https://aktin.cz/tortilla-s-trhanym-kuretem-pecenymi-brambory-a-jogurtovym-dipem

obrázek z gettyimages.com

6. Granola, vločky a proteinové tyčinky

Chcete milionovou snídani, ale ráno nestíháte? Řešením je mít doma dózu plnou křupavé granoly. Buď vyberte nějakou s dobrým složením nebo si upečte svoji: https://aktin.cz/zapomen-na-kupovanou-granolu-plnou-rafinovaneho-cukru-vyrob-si-svoji-chutnejsi-a-vyzivnejsi

Naprostým „must have“ všech nadšenců do zdravého životního stylu pak jsou ovesné vločky. Oceníte je nejen jako základ ovesné kaše, ale i při pečení https://aktin.cz/jednoduchy-mrkvovy-kolac-s-posypkou nebo přípravě slaných jídel https://aktin.cz/indicka-lahudka-nejen-pro-vegany-bezmase-kulicky-v-kari-omacce

Kvalitní proteinová tyčinka zase poslouží jako rychlá svačina do práce nebo do školy, případně zažene nejedny chutě na sladké.

7. Vejce

Vejce mají neuvěřitelně široké využití. Navíc byste jen těžko hledali potravinu, která je tak nabitá živinami: vaječná bílkovina patří mezi nejkvalitnější a za povšimnutí stojí i vysoký obsah vitaminů rozpustných v tucích (A, D, E, K), karotenoidů nebo selenu. Ten zase ocení vaše vlasy nebo nehty.

Pokud je budete správně skladovat, v lednici vydrží až 5 týdnů. Potom, co vejce přinesete domů, nijak je neomývejte a neotírejte. Porušili byste tenký ochranný film na povrchu. Nenechávejte je v kartonových obalech, mohou být rizikové z hlediska mikrobiální kontaminace. Lepší budou přímo k tomu určené krabičky, které koupíte v obchodech s domácími potřebami. A kde vejce skladovat? Možná vás překvapí, že místa ve dveřích ledničky k tomu nejsou úplně vhodná. Kolísá zde teplota a vejce by se mohla rychleji kazit. Proto je raději uložte tam, kde teplota nekolísá.

Co se týče přípravy, fantazii se meze nekladou: určitě dobře znáte vajíčka míchaná nebo sázená. Že už to je trochu nuda? Zkuste naši vyladěnou omeletu https://aktin.cz/vyladte-svoji-omeletu-na-rychle-levne-a-komplexni-jidlo nebo legendární vejce benedikt: https://aktin.cz/snidane-jako-z-kavarny-vejce-benedikt

8. Koření, bylinky a dochucovadla

Právě koření, bylinky a různá dochucovadla jsou tím, co dodá jídlu pravý šmrnc. Pokud zrovna nepanují příjemné letní teploty, které umožní pěstování bylinek za oknem, nebojte se sáhnout po kvalitních sušených. Naprostým základem je cibule a česnek. Ve středomořské kuchyni oceníte bazalku, tymián nebo rozmarýn. Asijská jídla zase podtrhnete chilli nebo kurkumou.

Na zálivky, omáčky a dipy se vám bude hodit hořčice nebo tamari omáčka. Pokud patříte k těm, pro které není jídlo bez kečupu, vybavte se i jím. Jen si pohlídejte obsah cukru. Na které potraviny si dát z hlediska jeho obsahu obzvláště pozor, se dozvíte zde: https://aktin.cz/10-potravin-plnych-cukru-kvuli-kterym-nehubnes

Co si z toho vzít?

Se správně vybavenou spíží, mrazákem a ledničkou nikdy nezůstanete ve štychu a snadno připravíte vyvážené jídlo během pár minut, na kterém si navíc i pochutnáte. Doufám, že jste v našem článku načerpali pořádnou dávku inspirace a doplnili zásoby.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
6 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________