Vitamíny (III. část)

Vitamíny (III. část)

Třetí pokračování kompletního přehledu vitamínů, dnes se po díváme na vitamíny rozpustné v tucích (lipofilní) zastoupené známou kombinaci A, D, E, K.

První část článku, ve které jsme si probrali samotnou podstatu vitamínů, jejich důležitost pro organismus a rozdělení naleznete zde:

vitamíny Vitamíny (I. část) - Slovo vitamíny jistě znáte, nebudu vás tedy poučovat, že jsou pro naše tělo nezbytně nutné a ve stravě by měly být zastoupeny v dostatečné formě. V prvním díle jsme se podívali na základní rozdělení.

Druhou část článku, ve které jsme si probrali vitamíny rozpustné ve vodě naleznete zde:

vitamíny Vitamíny (II. část) - Druhá část rozsáhlého lánku o vitamínech, tak potřebných pro udržení dobrého zdraví, vývoje a regenerace. V tomto článku se podíváme na vitamíny rozpustné ve vodě.


Vitamíny rozpustné v tucích

V následujícím přehledu naleznete všechny vitamíny, které řadíme mezi tzv. lipofilní vitamíny, tedy vitamíny rozpustné v tucích.

Vitamín A (retinol)

Doporučená denní dávka tohoto vitamínu je 0,8- 1,2mg, naopak dávky nad 3mg jsou pro náš organismus toxické. Provitaminem vitamínu A je β-karoten, který se v játrech působením enzymu karotenázy přeměňuje na vitamin A. Účinnost β-karotenu je asi třetinová. Hlavní funkcí je ovlivnění procesu vidění, působí také jako antioxidant.

Nedostatek tohoto vitamínu se projevuje suchostí kůže a jejím olupováním, šeroslepostí až slepotou a poruchami růstu. Nadbytek této látky může způsobit bolesti hlavy, zvracení, zvětšení jater a sleziny. Nalezneme jej zejména v rybím tuku, vnitřnostech, másle, sýru, mléce. Β-karoten se nachází v zelenině a ovoci.

Vitamín A - health guru

Vitamín D (kalciferoly)

Jak již název napovídá, jedná se o skupinu látek kalciferolů, označujících se jako vitamin D. Nejvýznamnější látkou je cholekalciferol (vitamin D3) a ergokalciferol (vitamin D2). Tvoří se v kůži živočichů přirozeně při působení UV záření. V naší zemi je však intenzita slunečního záření po většinu roku nízká, a tak je vhodná jeho dodávka.

vitamin dDenní potřeba je 5-10μg. Nepřesáhnutí horní hranice je důležité zejména pro adolescenty, těhotné a kojící ženy a děti. Tuto látku nalezneme v rybím oleji, vaječném žloutku, menší množství se nalézá také v mléce. Dnes se již přidává také do margarínů. Hlavní funkcí tohoto vitaminu je resorpce vápníku a jeho ukládání. Při nedostatku vzniká křivice (u dětí), u starších lidí poté měknutí kostí a jejich ohýbání (osteomalacie). Nadměrný příjem se projevuje hyperkalcemií, žaludečními vředy a ledvinovými kameny.

 

Vitamín E (tokoferoly + tokotrienoly)

Opět skupina látek, která působí jako antioxidanty. Jsou velmi účinné v kombinaci se selenem (minerální látka), který je jejich synergistou. DDD je 10-12mg, které nalezneme v rostlinných olejích, obilných klíčcích, zelenině (špenát), a zčásti i v mase a mouce.

Jeho nedostatek je vzácný. Pokud nastane, může vyvolat chudokrevnost, příznaky spojené s vlivem volných radikálů, poruchy metabolismu svalů a nervů. Hypervitaminóza (hovoříme o dávkách kolem 800mg ) má za následek trávící obtíže.

Vitamín E - health guru

 

Vitamín K (chinony)

Jedná se znovu o skupinu látek pod komplexním označením chinony. Potřebná dávka je 1μg/kg hmotnosti. V potravě se vyskytuje zejména v játrech, vejcích, luštěninách a listové zelenině.

Při nedostatku může nastat krvácení do vnitřních orgánů (přip. i do mozku). Nedostatek se projevuje také při podvýživě (diety), snížené vstřebatelnosti tuků nebo poruše střevní mikroflóry. Předávkování tímto vitaminem vyvolává horečku a nechutenství.

Vitamín

Funkce

Projevy nedostatku

Projevy nadbytku

DDD

Zdroje v potravě

A

Ovlivňuje proces vidění

Diferenciace a růst epitelových buněk

Antioxidační vlastnosti

Suchost kůže a olupování

Šeroslepost a xeroftalmie

Slepota

Zvýšená náchylnost k infekcím

Dávky nad 3 mg - toxické

0,8-1,2 mg

Rybí tuk, vnitřnosti, máslo, mléko

Provitamin β-karoten – zelenina a ovoce

D

Regulace homeostázy vápníku a fosforu

Stavba kostí

Dělení a diferenciace buněk

Děti: rachitis

Dospělí: osteomalacie, osteoporóza

Dávky vyšší než 1,25 mg – toxické u dospělých (otrava) – pouze z orálního příjmu

5-10 μg + syntéza v kůži pomocí UV záření

Játra, olej z rybích jater, tuk mořských ryb, fortifikované margariny a mléko

E

Antioxidant

Nedostatek vzácný

Anémie

Poruchy reprodukce

Snižená antioxidační obrana organismu

Vysoké dávky (nad 800 mg) trávicí obtíže

10-12 mg

Rostlinné oleje (z obilných klíčků, slunečnicový a řepkový), ořechy, obilné výrobky, vejce, játra, vnitřnosti

K

Srážlivost krve

Účast na biosyntéze bílkovin

Kalcifikace kostí

Vzácně

Snížení srážlivosti krve

1 μg.kg-1 hmotnosti

Zelená listová zelenina, květák, játra, maso, mléko, vejce

V příštím posledním pokračování si představíme zajímavosti a novinky v oblasti vitamínů.

  •