Tento článek obsahuje dlouho neaktualizovaná sdělení. Doporučujeme vyhledat článek novějšího data publikace.

Vitamíny (III. část)

Jan Caha
Jan Caha před 10 lety
Vitamíny (III. část)

Třetí pokračování kompletního přehledu vitamínů, dnes se po díváme na vitamíny rozpustné v tucích (lipofilní) zastoupené známou kombinaci A, D, E, K.

První část článku, ve které jsme si probrali samotnou podstatu vitamínů, jejich důležitost pro organismus a rozdělení naleznete zde:

vitamíny Vitamíny (I. část) - Slovo vitamíny jistě znáte, nebudu vás tedy poučovat, že jsou pro naše tělo nezbytně nutné a ve stravě by měly být zastoupeny v dostatečné formě. V prvním díle jsme se podívali na základní rozdělení.

Druhou část článku, ve které jsme si probrali vitamíny rozpustné ve vodě naleznete zde:

vitamíny Vitamíny (II. část) - Druhá část rozsáhlého lánku o vitamínech, tak potřebných pro udržení dobrého zdraví, vývoje a regenerace. V tomto článku se podíváme na vitamíny rozpustné ve vodě.


Vitamíny rozpustné v tucích

V následujícím přehledu naleznete všechny vitamíny, které řadíme mezi tzv. lipofilní vitamíny, tedy vitamíny rozpustné v tucích.

Vitamín A (retinol)

Doporučená denní dávka tohoto vitamínu je 0,8- 1,2mg, naopak dávky nad 3mg jsou pro náš organismus toxické. Provitaminem vitamínu A je β-karoten, který se v játrech působením enzymu karotenázy přeměňuje na vitamin A. Účinnost β-karotenu je asi třetinová. Hlavní funkcí je ovlivnění procesu vidění, působí také jako antioxidant.

Nedostatek tohoto vitamínu se projevuje suchostí kůže a jejím olupováním, šeroslepostí až slepotou a poruchami růstu. Nadbytek této látky může způsobit bolesti hlavy, zvracení, zvětšení jater a sleziny. Nalezneme jej zejména v rybím tuku, vnitřnostech, másle, sýru, mléce. Β-karoten se nachází v zelenině a ovoci.

Vitamín A - health guru

Vitamín D (kalciferoly)

Jak již název napovídá, jedná se o skupinu látek kalciferolů, označujících se jako vitamin D. Nejvýznamnější látkou je cholekalciferol (vitamin D3) a ergokalciferol (vitamin D2). Tvoří se v kůži živočichů přirozeně při působení UV záření. V naší zemi je však intenzita slunečního záření po většinu roku nízká, a tak je vhodná jeho dodávka.

vitamin dDenní potřeba je 5-10μg. Nepřesáhnutí horní hranice je důležité zejména pro adolescenty, těhotné a kojící ženy a děti. Tuto látku nalezneme v rybím oleji, vaječném žloutku, menší množství se nalézá také v mléce. Dnes se již přidává také do margarínů. Hlavní funkcí tohoto vitaminu je resorpce vápníku a jeho ukládání. Při nedostatku vzniká křivice (u dětí), u starších lidí poté měknutí kostí a jejich ohýbání (osteomalacie). Nadměrný příjem se projevuje hyperkalcemií, žaludečními vředy a ledvinovými kameny.

 

Vitamín E (tokoferoly + tokotrienoly)

Opět skupina látek, která působí jako antioxidanty. Jsou velmi účinné v kombinaci se selenem (minerální látka), který je jejich synergistou. DDD je 10-12mg, které nalezneme v rostlinných olejích, obilných klíčcích, zelenině (špenát), a zčásti i v mase a mouce.

Jeho nedostatek je vzácný. Pokud nastane, může vyvolat chudokrevnost, příznaky spojené s vlivem volných radikálů, poruchy metabolismu svalů a nervů. Hypervitaminóza (hovoříme o dávkách kolem 800mg ) má za následek trávící obtíže.

Vitamín E - health guru

 

Vitamín K (chinony)

Jedná se znovu o skupinu látek pod komplexním označením chinony. Potřebná dávka je 1μg/kg hmotnosti. V potravě se vyskytuje zejména v játrech, vejcích, luštěninách a listové zelenině.

Při nedostatku může nastat krvácení do vnitřních orgánů (přip. i do mozku). Nedostatek se projevuje také při podvýživě (diety), snížené vstřebatelnosti tuků nebo poruše střevní mikroflóry. Předávkování tímto vitaminem vyvolává horečku a nechutenství.

Vitamín

Funkce

Projevy nedostatku

Projevy nadbytku

DDD

Zdroje v potravě

A

Ovlivňuje proces vidění

Diferenciace a růst epitelových buněk

Antioxidační vlastnosti

Suchost kůže a olupování

Šeroslepost a xeroftalmie

Slepota

Zvýšená náchylnost k infekcím

Dávky nad 3 mg - toxické

0,8-1,2 mg

Rybí tuk, vnitřnosti, máslo, mléko

Provitamin β-karoten – zelenina a ovoce

D

Regulace homeostázy vápníku a fosforu

Stavba kostí

Dělení a diferenciace buněk

Děti: rachitis

Dospělí: osteomalacie, osteoporóza

Dávky vyšší než 1,25 mg – toxické u dospělých (otrava) – pouze z orálního příjmu

5-10 μg + syntéza v kůži pomocí UV záření

Játra, olej z rybích jater, tuk mořských ryb, fortifikované margariny a mléko

E

Antioxidant

Nedostatek vzácný

Anémie

Poruchy reprodukce

Snižená antioxidační obrana organismu

Vysoké dávky (nad 800 mg) trávicí obtíže

10-12 mg

Rostlinné oleje (z obilných klíčků, slunečnicový a řepkový), ořechy, obilné výrobky, vejce, játra, vnitřnosti

K

Srážlivost krve

Účast na biosyntéze bílkovin

Kalcifikace kostí

Vzácně

Snížení srážlivosti krve

1 μg.kg-1 hmotnosti

Zelená listová zelenina, květák, játra, maso, mléko, vejce

V příštím posledním pokračování si představíme zajímavosti a novinky v oblasti vitamínů.

Poděkuj autorovi
Newsletter Newsletter
Přidej se k 35 000 odběratelů
Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.
Odebírat
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________