Arnold Schwarzenegger - výživa

Arnold Schwarzenegger - výživa

Největší ikona bodybuildingu byla vždy známa svými neotřelými tréninkovými metodami, o těch se také mluví. Méně se však hovoří o stravě a doplňcích stravy, které Arnold využíval. Podívejme se tedy, jak se stravoval.

 

Arnold SchwarzeneggerArnold Schwarzenegger - výživa

Arnold je vzorem pro mnoho mladých lidí. Z mladého rakouského kluka se stala největší hvězda kulturistiky a člověk, který stále motivuje mnoho začínajících sportovců k prvnímu vstupu do posilovny. Arnold Schwarzenegger začal svou kulturistickou kariéru v 70. letech v Rakousku. Později byl pozván Joe Weiderem do Kalifornie, aby si zasoutěžil na tamních soutěžích a mohl změřit síly s těmi nejlepšími. Arnold zde zůstal a dokázal šestkrát vyhrát titul Mr. Olympia (1971-1975, 1980). Strava byla nedílnou součástí jeho úspěchu. Za svou kariéru dokázal vybudovat ohromné množství svalové hmoty, která byla základem jeho úspěchu.

Když Arnold jako sportovec vyrůstal, nebylo mnoho informací ohledně správného stravování a výživy. Měl však předmět "výživa" na škole, kterou studoval. I když tento školní předmět neodpovídal dnešním standardům, byl jediným zdrojem informací o správné výživě. Obsahem předmětu bylo např. kolik kalorií má jaké jídlo, jaký je obsah bílkovin v potravě a jak strava ovlivňuje sportovní výkon. Nepřesnosti však byly, i díky nepokročilým technologiím ve vědě a fyziologii, běžné a ani trenéři, které Arnold uznával, nevěděli co mají sportovci jíst. Arnold si tedy vytvořil svou vlastní stravovací filosofii, kterou využíval pro zlepšení postavy. Můžeme ji shrnout do následujících bodů.

5 hlavních zásad Arnoldovy stravy

  • Bílkoviny - Jak Arnold říká: "Bratranec, který mě přivedl v raném věku ke cvičení, mě naučil jíst hodně bílkovin". Arnold doporučoval 2 gramy bílkovin na kilogram tělesné váhy pro aktivní sportovce a 1 g bílkovin na kg tělesné hmotnosti u netrénující populace. To je téměř to samé, co slyšíte dnes ze všech stran od odborníků na sportovní výživu. Toto množství vám zaručí dostatečnou regeneraci po tréninku a novotvorbu svalové hmoty.

Arnold Schwarzenegger - trénink

 

 

  • Přirozená strava - Arnold věřil, že příroda dokáže vyrobit lépe stravitelné jídlo než vědci v laboratořích. Dbal tedy na příjem přírodní stravy  a čistých potravin. A jelikož žil v Los Angeles, konzumoval spousty červeného masa v podobě hovězích steaků. Dbal také na dostatek sacharidů ve své stravě, avšak pouze v objemové přípravě. V dietě Arnold sacharidy omezoval.

Arnold Schwarzenegger

  • Více jídel denně - "Sním všechno, co vidím", řekl další Arnoldův kulturistický přítel, při snaze o budování svalové hmoty. Arnold věděl, že pokud bude jíst třikrát denně, nemůže dosáhnout velkých výsledků. A to nejen pro to, že musel konzumovat 5 000 kcal (21 000 kJ), aby udržel stávající svalovou hmotu. Více menších jídel také umožňovalo trénovat tvrději. tvrdší trénink znamená více svalové hmoty a lepší formu.
  • Proteinové nápoje - "V Rakousku mě mnoho lidé nechápalo, vždycky jsem mixoval různé zdroje proteinů. V Gold´s gymu jsem však poznal, že mí američtí spolucvičenci jsou stejní. V žádném případě se tehdejší shaky nedaly chuťově ani složením srovnat s dnešní nabídkou proteinových přípravků. Kulturisté si je připravovali z mléka, vajec, cukru a tvarohu. Již tehdy znali důležitost proteinových přípravků.
  • Tuky - Arnold se nevyhýbal ani tukům. Do své stravy zařazoval zejména zdravé tuky, jako jsou ořechy, avokádo a rostlinné oleje. Doporučoval však i živočišné tuky z mléka, smetany a červeného masa, tyto zdroje jedl velmi často. Pokud jste srovnávali s tehdejšími kulturisty, Arnoldův příjem tuku byl vysoký. Příjem nasycených tuků podporuje produkci testosteronu, vždy byste ho však měli mít pod kontrolou.

Arnold Schwarzenegger - Tribute

 

Vidíte tedy, že i borci v 70. letech si uvědomovali důležitost správné stravy a její vliv na sportovní výkon. V souvislosti se stravou Arnold říkal: "Cvičení bez správné stravy je jako orání pole bez zasetí. Nic z něj nevyroste."

Líbí se Vám tento článek? Sdílejte ho na Facebooku    Sdílet

zdroj: bodybuilding.com, howtobefit.com, youtube.com
  •