Vitamíny (IV. část)

Vitamíny (IV. část)

Poslední část našeho čtyřdílného minicyklu, který vás provází světem vitamínů. V tomto díle se podíváme na zajímavosti, které se ve spojitosti s vitamíny objevují, budeme se zabývat také výběrem suplementu, konkrétně chelátovou formou.

První část článku, ve které jsme si probrali samotnou podstatu vitamínů, jejich důležitost pro organismus a rozdělení naleznete zde:

vitamíny Vitamíny (I. část) - Slovo vitamíny jistě znáte, nebudu vás tedy poučovat, že jsou pro naše tělo nezbytně nutné a ve stravě by měly být zastoupeny v dostatečné formě. V prvním díle jsme se podívali na základní rozdělení.

Druhou část článku, ve které jsme si probrali vitamíny rozpustné ve vodě naleznete zde:

vitamíny Vitamíny (II. část) - Druhá část rozsáhlého lánku o vitamínech, tak potřebných pro udržení dobrého zdraví, vývoje a regenerace. V tomto článku se podíváme na vitamíny rozpustné ve vodě.

Třetí část článku, ve které jsme si probrali vitamíny rozpustné v tucích naleznete zde:

vitamíny Vitamíny (III. část) - Třetí pokračování kompletního přehledu vitamínů, nabízí nám přehled vitamínů rozpustných v tucích, tyto vitamíny se také označují jako lipofilní a jsou zastoupeny známou kombinací A, D, E, K.

 

Vitamíny - zajímavosti

K vitaminům se řadí rovněž mnohé aktivní látky, které dnes již jako vitamíny neoznačujeme. Jedním z nich je vitamin B15, který můžeme znát pod triviálním názvem kyselina pangamová. Pro silové sportovce je jistě zajímavé, že se zúčastňuje syntézy kreatinu. Tedy látky, která významně ovlivňuje sportovní výkon a látky, která je zodpovědná za nárůst svalové hmoty a síly. Kyselinu pangamovou naleznete v kvasnicích, obilovinách (i v pečivu) a luštěninách (čočka, hrách, fazole).

Další takovou látkou je cholin. Je významným přenašečem nervových vzrůchů, při jeho nedostatku se urychlí příznaky jaterní cirhózy, ta se vyskytuje zejéma u pravidelných konzumentů alkoholu. Doporučená denní dávka je 1-2g.

 

Vitamíny - přehled

 

Jistě velmi zajímavým „bývalým“ vitaminem je karnitin. Je označován jako vitamin Bt a vyskytuje se ve svalech živočichů. Výrazně zvyšuje metabolismus tuků, a je tak velmi populárním doplňkem výživy při redukčních dietách.

Lahůdkou na konec je kreatin. Ten byl dříve řazen do skupiny vitamínů rozpustných ve vodě, konkrétně mezi vitaminy B-komplexu. Vyskytuje se ve svalové tkáni živočichů ve formě kreatinfosfátu. Tvoří tak energetickou rezervu ve svalu, která je následně využita pro svalovou činnost a regeneraci ATP. (Pozor tato svalová činnost zásobená výhradně kreatinfosfátem, trvá řádově pár sekund.) To z něj činí v současnosti jeden z nejpoužívanějších a nejoblíbenějších potravních doplňků.


Doporučené denní dávky vitamínů v USA (pro srovnání)

Doporučená denní dávka v USA

Vitamíny - chelátové formy

pomerančeV současnoti se velmi často diskutuje nad tím, jaké vitamíny si vybrat, aby byly co nejlépe vstřebatelné a využitelné pro náš organismus. Řešením, jak se zdá, by mohly být chelátové formy vitaminů.

Chelátová forma vitaminů znamená, že daný vitamin je sevřen v aminokyselinových kleštích (chelát). Chelát tedy znamená vazbu jednoho minerálu na dvě aminokyseliny, či méně často organické kyseliny. Tím se cheláty značně liší od standardních organických a anorganických forem. Tyto amiokyselinové kleště (AMK-vitamín-AMK) umožňují přechod trávícím traktem do míst, kde se vitamín plně využije. Oproti běžným oxidovaným formám je tato verze vitaminových přípravku využitelnější. Při nákupu byste se tedy měli zaměřit právě na ni. Bohužel, česká legislativa neumožňuje výrobu vitamínů v chelátových formách, je možný tedy pouze dovoz ze zahraničí.

  •