Tento článek obsahuje dlouho neaktualizovaná sdělení. Doporučujeme vyhledat článek novějšího data publikace.

Minerály (I. část)

Jan Caha
Jan Caha před 10 lety
Minerály (I. část)

Stejně, jako jsme věnovali čtyři samostatné články vitaminům rozpustným ve vodě a v tucích. Budeme se věnovat i minerálním látkám, mineráliím či minerálům.

Minerální látky

Minerální látky (minerálie) jsou anorganické (neživé) substance (nikoliv sloučeniny) nacházející se v našem těle. Minerální látky plní v lidském organismu mnoho důležitých funkcí. Zúčastňují se výstavby tkání (zejména makroelementy), a to hlavně kostí. Zastávají také funkci biokatalyzátorů (stopové prvky), jsou součástí hormonů a enzymů. Asi 80% ze všech minerálních látek v našem organismu tvoří tzv. makroelementy. Hlavními zástupci této skupiny jsou vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor a síra. Od ostatních látek se liší tím, že jejich příjem je vyšší jak 100mg.

Skupinou s menším výskytem jsou mikroelementy, těmi nejznámějšími zástupci jsou železo a zinek. Pro lidský organismus jsou potřebné v množstvích nižších než 100mg. Těmi nejméně zastoupenými látkami v našem těle jsou prvky stopové, tudíž i potřebné v nejmenší dávce. Jejich nutná dodávka se pohybuje v řádech μg.

V první části článku o minerálech se podíváme na nejpodstatnější makroelementy - těmi jsou sodík, draslík a vápník. Příště doplníme makroelementy o zbylé čtyři minerálie a podíváme se již na mikroelementy.

Makroelementy

Sodík (natrium-Na)

pozn.:české označení (latinský název-značka z periodické tabulky prvků)

Jedná se o hlavní iont mimobuňečných prostor, důležitý pro udržení osmotického tlaku (zajišťuje přestup látek z okolí buňky přes membránu do buňky-tedy i živiny, vody a aktivní látky). Má významnou funkci v udržování stálosti vnitřního prostředí, aktivuje některé enzymy, napomáhá řízení svalové činnosti a transportu CO2 (= plyn který vydechujeme) v krvi. Jeho přítomnost v tlustém střevě je důležitá z hlediska resorpce monosacharidů a některých vitaminů (ve vodě rozpustných B-komplex a C).

Hamburger a sodíkDostatečný příjem soli zajišťuje pro stravu přirozený příjem jednlé soli (NaCl). Příjem soli je v různých zemích odlišný (u nás průměrně 12g), optimální dávkou jsou však 2g sodíku. Tato dávka představuje asi 5g soli. Je tedy zřejmé, že cílené doplňování není potřebné a vystačí nám přirozený příjem sodíku z potravy. Vyjmenovávat zde zdroje soli je asi zbytečné, ale jen pro připomenutí: kuchyňská sůl, uzeniny, instanční polévky, sýry, konzervy, slané pochutiny, polotovary, slané pečivo, omáčky, minerální vody.

Při nadbytku tohoto prvku v naší stravě dochází k již zmiňované hypertenzi (vysokému krevnímu tlaku), otokům, vzniku ledvinových kamenů. Naopak nedostatek (většinou nehrozí) může způsobit křeče, dehydrataci a pokles krevního tlaku.

Draslík (kalium- K)

V případě tohoto prvku můžeme hovořit o jakémsi protipólu sodíku, jsou v úzkém vzájemném vztahu, přesto tak odlišné. Společně udržují vodní bilanci organismu. Jedná se hlavní iont buněčné tekutiny a je tak velmi důležitý pro svalovou aktivitu, funkci srdečního svalu a přenosy nervových impulsů

Denní příjem je asi 2,5-4g. Kalium nalezneme hlavně v ovoci a zelenině, bramborách, luštěninách a ořeších. Nedostatek se projevuje poruchami srdečního rytmu, slabostí, apatií a nucením na zvracení.

Calcium - prezentace

Vápník (kalcium-Ca)

Velmi důležitý minerál, na který byste rozhodně ve svém suplementačním plánu neměli zapomínat. Je důležitý pro tvorbu zubů a kostí, pro udržení jejich pevnosti. Důležitou roli hraje v enzymových a hormonálních reakcích a při srážení krve. Jeho doporučený příjem je 800-1000mg, ty můžeme nalézt v mléčných výrobcích s výjimkou tavených sýrů. Navíc pro správnou funkci trávícího systému bych volil zakysané produkty. Vápník naleznete i v brokolici, luštěninách a ořeších. Vápník z rostlinných zdrojů je však hůře využitelný (vyskytuje se zde vázaný).

Vstřebávání vápníku v našem těle je ovlivněno mnoha faktory, na které musíme brát ohled a případně příjem Ca zvýšit. Resorpce je závislá na: věku (s rostoucím věkem klesá), pohlaví (U mužů lepší schopnost vstřebání), hladině vitaminu D v organismu (při nedostatku klesá), příjmu vlákniny (nadbytek snižuje absorpci). Nedostatek Ca může způsobit řídnutí kostí a jejich odvápňování, zvýšenou nervovou dráždivost.

Minerální látky - makroelementy

Minerální látka

Funkce

Projevy nedostatku

DDD

Zdroje v potravě

Sodík

Hlavní extracelulární kation – podílí se na udržování acidobasické rovnováhy krve

Dehydratace, pokles krevního tlaku

Křeče

500-2400 mg

Kuchyňská sůl, sýry, uzeniny, instanční polévky, glutamát sodný

Draslík

Hlavní extracelulární kation – podílí se na udržování acidobasické rovnováhy. Přenos nervových impulsů

Slabost, apatie, nauzea, srdeční arytmie

2500-4000 mg

Ovoce a zelenina, mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny, brambory, ořechy

Vápník

Součást kostí a zubů

Srážlivost krve

Přenos nervových impulsů

Osteomalacie, osteoporóza, zvýšená nervosvalová dráždivost 800-1000 mg Mléko a mléčné výrobky, brokolice, obiloviny, luštěniny
Poděkuj autorovi
Newsletter Newsletter
Přidej se k 35 000 odběratelů
Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.
Odebírat
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________