All Inclusive dovolená: Kolik tuku můžeme přibrat?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před 4 měsíci
7 minut čtení
All Inclusive dovolená: Kolik tuku můžeme přibrat?
obrázek ze shutterstock.com
33

Letní dovolená je ideální příležitostí pro odpočinek, nabrání nové motivace a zasloužený oddych od pracovních povinností a stresů každodenního života. Užít si dovolenou naplno není hřích, ale utrhnout se ze řetězu a úplně zahodit zdravé stravovací návyky může přinést více škody než užitku. 

Nenechte se strhnout lavinou neomezených barů či švédských stolů a prožijte dovolenou tak, abyste si po návratu domů nemuseli vyčítat každé sousto jídla navíc. 

Co se v tomto článku dozvíme?

  • Co s námi nebo s Karlem může udělat All Inclusive dovolená
  • Jak prožil Karel svou dovolenou a jaká jídla volil v hotelové nabídce
  • Jaké změny na sobě Karel po návratu z dovolené mohl pozorovat
  • Jak si užít dovolenou naplno a nedopadnout jako Karel

Karel poctivě maká, jak se na něm může podepsat All Inclusive dovolená se vším všudy?

Karel je vytížený muž, který na sobě tvrdě dře. Na soutěž to nevidí, ale rád na sebe strhává pozornost. Karel jednou za rok vyrazí s kamarády na nespoutanou dovolenou k moři, kde zdravý životní styl jakoby neexistoval, protože věří, že dobře vypadající postavu nemůže taková dovolená negativně ovlivnit. Dlouhodobá dřina v posilovně je přece mnohem důležitější. 

Konzistence a dlouhodobá udržitelnost je podstatně důležitější než snaha o dokonalost doprovázená pravidelnými "cheaty" pramenícími z neudržitelnosti nastaveného režimu. Není však desetidenní dovolená již příliš dlouhá na to, abychom ji mohli pojmenovat jednorázovou událostí?

obrázek ze shutterstock.com

Kolik energie můžeme za den na All Inclusive dovolené přijmout?

Karel se probouzí jen tak tak, aby ještě stihl snídani, protože předešlou noc propařil. Švédské stoly jsou lákavé, a tak nezůstává u jednoho chodu...

  • Snídaně (1704 kcal): Smažená vejce se slaninou, dva párky, dva croissanty s nutellou a vyhlášené žloutkové řezy na závěr. Karel ochutnal skoro vše, aby se mohl jít vyvalit k moři. 
  • Dopolední osvěžení (213 kcal): Po snídani si na plážovém baru v průběhu slunění Karel s přáteli objednává na osvěžení velkou chlazenou limonádu.
  • Oběd (1186 kcal): Na oběd vyrážejí přátelé do města, kde si s chutí zajdou na salámovou pizzu a chlazené pivo.
  • Odpolední osvěžení (372 kcal): Odpoledne již tráví zpět u bazénu a na kalorický účet přidávají dva alkoholické drinky, na jídlo ještě nemají po vydatném obědě ani pomyšlení. 
  • Večeře (1319 kcal): Zase ty švédské stoly. V žaludcích strávníků postupně mizí lasagne, špenátový quiche a cheesecake jako sladký závěr. 
  • Popíjení v baru (639 kcal): Večer v baru na alkoholový účet přidávají tři piva. V dobré náladě odchází spát a těší se na další den.

Sníst za den na dovolené přes 5000 kcal? Je to možné... 

Bílkoviny Sacharidy Tuky Energie celkem
156 g 508 g 227 g 5433 kcal
obrázek ze shutterstock.com

Bez režimu není problém sníst až o 2700 kcal více, než je potřeba. Jak dlouho trvá dostat se zpět do formy? 

  • Když použijeme jednoduchý výpočet energetického výdeje Karla, dojdeme k tomu, že každý průměrný den na dovolené Karel spálí asi 2700 kcal.
  • Každý den Karel přijme asi dvojnásobek svého výdeje, tedy 2732 kcal nad rámec denního výdeje. Jelikož víme, že energetická bilance je alfou a omegou hubnutí či nabírání hmotnosti, již asi tušíme, že se přebytečná energie uloží do tukových zásob.

Následky "přejídací" dovolené stojí měsíc dřiny. Vyplatí se to?

  • Karel si tak každý den ukládá do tukových zásob asi 2732 kcal. Za deset dní to je poctivých 27 320 kcal.
  • Tento kalorický přebytek se projeví v nárůstu hmotnosti přibližně o 3 kilogramy tuku.
  • Nárůst hmotnosti znamená pro Karla nejméně 3–4 týdny poctivého hubnutí, aby se dostal do formy, kterou nechal na dovolené.
  • Během této fáze Karel nebude moci pracovat na zvyšování výkonnosti a i schopnost budovat svalovou hmotu bude značně zhoršená.

Co dělat, abychom se po dovolené netrápili zbytečnými kily navíc?

Na dovolené bychom si měli odpočinout, a proto je nesmysl strávit dovolenou na krabičkové dietě a maličko mlsat Cheat Spread nebo proteinové tyčinky. Zmíněný příklad lze považovat za pomyslný extrém, který může být klidně ještě horší, pokud se opravdu celý den nehneme od zmrzlinových a barových pultů. 

Je dobré si uvědomit, že deset dní již není zanedbatelná doba, a že za tuto dobu už se mohou projevit značné změny v tělesné kompozici. Prostě a jednoduše, přibereme zbytečné množství tuku. 

Jaké triky na dovolené využít, abychom se nemuseli dostávat zpět do formy celý měsíc?

  • Když už alkohol, schovejte si ho až na večer, přes den jej spolu s limonádami nahraďte vodou či nízkokalorickými nápoji.
  • Hlavní jídla začněte potravinou bohatou na bílkoviny, klidně nějakým předkrmem. Díky tomu jich zajistíte dostatečné množství, to vás navíc lépe zasytí a omezí následné přejídání se kalorickými dezerty.
  • Jezte pomalu, volte tradiční místní kuchyni, jídlo si vychutnávejte a hledejte v něm obsažené ingredience. Jídlo je součástí tradiční kultury, neošiďte se o ni.
  • Nic vás neprobudí lépe než ranní koupání. Využijte pobytu u vody a učiňte tak z vodní zábavy užitečný prostředek k výdeji energie, díky kterému můžete kompenzovat kalorické nálože. 

Co si z toho vzít?

  • Následky desetidenní All Inclusive dovolené vás mohou stát až několik týdnů dřiny.
  • Odpočívejte a relaxujte i jinak než pomocí jídla a objevujte nová místa, podnikejte výlety. Je přeci škoda strávit dovolenou v cizí zemi jen za plotem hotelového resortu.
  • Tekuté kalorie jsou nejjednodušší cestou k nabírání tuku, snažte se jim proto vyhnout a hledat vhodné alternativy. 
  • Při volném výběru preferujte jídla bohatá na bílkoviny ideálně původem z místní kuchyně, poznáte tak novou část kultury a zároveň tělo dovedete k rychlé sytosti.

[eshoplink]

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku