Často diskutovaný dokument Seaspiracy: opravdu bychom měli omezit konzumaci ryb i v našich končinách?

Vendula Popelková
Vendula Popelková 7. 5. 2021
Uložit článek
Často diskutovaný dokument Seaspiracy: opravdu bychom měli omezit konzumaci ryb i v našich končinách?

Potenciální zdravotní benefity spojené s konzumací ryb, které jsou dány obsahem kvalitních bílkovin, minerálů, vitaminů a vysoce ceněných omega-3 mastných kyselin, se v posledních dnech dostaly do rozepře s trhákem jménem Seaspiracy. Pravá tvář udržitelného rybolovu je jedním z nejnovějších dokumentů, který se poměrně nedávno stal velkým hitem Netflixu.

Společně s ním vypluly na povrch také nejrůznější spekulace týkající se konzumace ryb. Ty bohužel většinou nejsou zrovna přívětivé. Dokonce i některé ze známých osobností prohlásily, že rybu už nikdy více nepozřou a nabádají k tomu i své příznivce. Otázkou tedy zůstává: Je tahle problematika aktuální i v našich končinách, kde je konzumace ryb často naopak mizivá? Je vážně nutné se ryby už nikdy více ani nedotknout? I když víme, že konzumace ryb je u současné populace silně nedostačující.

Jaké nutriční benefity nám konzumace ryb přináší?

Že jsou ryby zdrojem kvalitních bílkovin, vhodných tuků, vitaminů a minerálních látek, pro nás asi nebude žádnou novinkou. Navíc některé ryby (losos, tuňák, makrela, sleď, kapr či pstruh) jsou bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin (PUFA), respektive kyseliny eikosapentaenové (EPA) a dokosahexaenové (DHA). PUFA tvoří podstatnou složku všech buněčných membrán a také regulují širokou škálu funkcí v těle, včetně srážení krve, správného vývoje a fungování mozku a nervového systému a krevního tlaku. Doporučený příjem EPA + DHA se poté pohybuje v rozmezí 250–500 mg na den

obrázek z istockphotos.com

K čemu jsou omega-3 mastné kyseliny nápomocné?

*  Aby bylo možné toto tvrzení použít, musí být spotřebitel informován, že příznivého účinku se dosáhne při konzumaci daného množství EPA či DHA denně.

Není tedy náhodou, že například takové Japonsko, země s nejvyšší hlášenou střední délkou života a s jedním z nejnižších výskytu obezity a úmrtí na srdeční choroby na světě, je také jedním z největších světových spotřebitelů produktů z vodních živočichů a farmových vodních živočichů. Lze tedy předpokládat, že vysoká konzumace ryb může být jedním z těch pozitivně působících faktorů.

Jak je to s konzumací ryb u nás?

V ČR je celková spotřeba ryb na stále nízké úrovni. Dlouhodobě se pohybuje na hodnotách okolo 5 kg na osobu za rok, přitom podle odborníků na lidskou výživu se optimální spotřeba pohybuje okolo 17 kg ryb na osobu a rok. Když se pak zaměříme na průměrnou roční spotřebu ryb na jednoho obyvatele zeměkoule, tak se dostaneme na hodnotu 20 kg.

Roku 2019 konzumace ryb v ČR mírně stoupla na hodnotu 6 kg. Stala se tak v ČR nejvyšší za posledních deset let. Ve srovnání například s takovým Portugalskem, kde je tato hodnota rovna přibližně 57 kg či Španělskem (39 kg). Už z tohoto měřítka je asi nad míru jasné, že v tomto hledisku nebudeme asi rybími rekordmany, ba naopak. Ryby se pak doporučuje konzumovat 2–3x týdně, což je v přepočtu asi 400 g na týden.

obrázek z istockphotos.com

Seaspiracy

Okolo dokumentu Seaspiracy, který se rychle vyšplhal mezi první desítku nejsledovanějších filmů na Netlixu, se začalo rojit opravdu plno nejrůznějších tvrzení. Avšak uvádí se i taková, že některé z údajů v dokumentu jsou silně zavádějící až nepravdivé. Za neúplnou byla třeba dle britského zpravodajského a mediálního webu (The Guardian) vyhodnocena i klíčová statistika, která ve filmu padla.

K celé situaci se na Twitteru vyjádřil například mořský ekolog Dr. Bryce Stewart: „Konečně jsem měl šanci se podívat na #Seaspiracy. Poukazuje to na řadu šokujících a důležitých problémů? Absolutně. Je to však zároveň zavádějící? Ano, a to od prvních několika minut. Navíc dochází k pravidelnému zveličování informací a vytváření souvislostí tam, kde žádné nejsou.“

Marine Stewardship Council (nezávislá nezisková organizace stanovující standard pro udržitelný rybolov) se na svých stránkách k této problematice taktéž vyjádřila: „I když souhlasíme s tím, že je třeba věnovat větší pozornost krizi nadměrného rybolovu, chceme upřesnit některá zavádějící tvrzení, která byla ve filmu zmíněna“. Následně se MSC vyjádřila k několika bodům, jako je právě problematika udržitelného rybolovu, otázky okolo certifikace, apod. Podle MSC například neexistuje nic jako udržitelný rybolov. MSC argumentuje tím, že jednou z nejúžasnějších věcí na našich oceánech je fakt, že populace ryb se může zotavit a doplnit, pokud bude dlouhodobě dobře udržována.

Závěrem padlo, že i když nesouhlasí s většinou toho, co tvrdí tvůrci dokumentárního filmu Seaspiracy, ztotožňují se s tím, že v oceánech je v současnosti krize nadměrného rybolovu, kdy se nespočet lidí po celém světě na konzumaci ryb a mořských plodů jednoduše spoléhá. S celosvětovou populací, která má do roku 2050 dosáhnout 10 miliard, je i podle Marine Stewardship Council potřeba naše přírodní zdroje využívat zodpovědněji a opatrněji než kdy dříve.

obrázek z sciencephoto.com

Co si z toho vzít?

Určitě je dobré nepropadat davovému šílenství a jakékoli pozdvižení dnešní doby si nejprve relevantně ověřit a zamyslet se nad ním. Faktem je, že roční spotřeba na jednoho obyvatele Evropské unie činí pouze 11 kg, celosvětově již zmíněných 20 kg. V ČR je tahle hodnota ještě nižší a dlouhodobě stagnuje na cca 5 kg.  Navíc příjem omega-3 mastných kyselin v přirozených zdrojích je u většiny současné populace často nedostačující.

Stejně tak není pochyb o tom, že ryby jsou pro nás i nadále zdrojem široké škály zdravotních benefitů. Jak často je budeme konzumovat a jakému druhu ryb dáme přednost, je pak pouze a jedině na nás. Stejně tak zhodnocení, do jaké míry se dokument Seaspiracy dotýká nás osobně, jakožto konzumentů, jejichž pravidelná dávka ryb je až 4x méně, než se vůbec doporučuje. Zaměřit se můžeme určitě i více na lokální produkci ryb a zařadit tak do jídelníčku i domácí druhy jako je kapr, pstruh či candát.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
2 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________