Detox skladu! Před 17 hodinami jsme přidali do detoxu nový produkt s 26% slevou  

Cesta k vysněné postavě je dlážděna neúspěchy, proč je to dobře?

Cesta k vysněné postavě je dlážděna neúspěchy, proč je to dobře?

Ondřej Klein Ondřej Klein před 3 měsíci

Jídelníček máme vyladěný do poslední aminokyseliny, sportovní plán započítává i počet vyšlapaných schodů do fitka, všechno jde jako po másle, ale najednou přijde velká rodinná oslava, na které se chováme jako utrhnutí ze řetězu. Tolik výborného jídla! Jednohubka, chlebíček, talíř vepřo-knedlo, ze sklenky vína je najednou flaška a dál si to dokážeme živě představit. Druhý den ráno se můžeme cítit, jako že se nám sesypal svět a naše dosavadní snažení přišlo vniveč. Opravdu tomu tak je, nebo můžeme v těchto situacích hledat pozitiva?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Na každém rohu na nás číhají nástrahy.
  • K čemu nám slouží překážky a jak je překonat.
  • Co je tajemství sebereflexe a vědomého chování.
  • Ze svých chyb je důležité se poučit.
  • Že bychom se měli naučit rozeznávat tzv. spouštěče a vidět věci z širší perspektivy.
  • Proč potřebujeme spadnout, abychom se dostali zpět na trať.
  • Jaký je rozdíl mezi zdravým a nezdravým požitkářstvím.
  • Tajemství úspěšného plánu se skrývá v konzistentnosti.
  • Pár závěrečných tipů pro vědomé překonávání překážek.

Během celého roku nás čeká nespočet událostí v podobě rodinných oslav, letních grilovaček, svátečních událostí, jako jsou Vánoce, Velikonoce nebo už i u nás téměř zdomácnělého Valentýna, letních festivalů (prostě si zde představme, cokoliv nás napadne), po kterých se cítíme provinile, že jsme jedli (pili) až moc. 

První třetina lidí si řekne, že když už si pořádně užili oslavovanou událost, tak si to rovnou protáhnou na celý víkend. Další třetina lidí se cítí tak provinile, že tajně pomýšlí na to, dát si k obědu dvě mrkve s okurkou, i když to neudělají kvůli tomu, že přece včera toho spořádali tolik, že by to vystačilo několika velbloudům k přejití Saharské pouště. No a poslední třetina lidí si užila skvělou oslavu, dobře se bavila, upustila páru od všedních starostí a v pohodě se vrací pomalu do svých fitness kolejí. Máme se po tomto hodování cítit provinile?

Možná jsme prostě potřebovali trochu toho "světského potěšení"…

Uhádneme, kdo pronesl tento citát? "Neselhal jsem 10 000krát. Našel jsem 10 000 způsobů, které nefungují." Byl to vynálezce žárovky Thomas Alva Edison, který pro svůj objev musel nespočetněkrát přijít s nápadem, který nefungoval. Stejně tak je tomu v jakékoliv oblasti našich životů. Musíme umět padat, abychom vstali silnější a poučení vlastní chybou. 

Většina lidí si představuje, že věci půjdou jednoduše podle plánu, a dokonalosti levelu 1 000 dosáhnou velice jednoduše tím, že den za dnem budou lepší a lepší, až z nich budou téměř nadpřirozené bytosti.

Realita je ovšem poněkud složitější a jakákoliv cesta, která stojí za to, je trnitá a střídají se na ní okamžiky, kdy jsme jednou dole, jednou nahoře (upside down, tím nemyslím zrovna svět ze seriálu Stranger Things, ale dobrý námět na kvalitní seriál se hodí vždy).
Realitu spíše připomíná tento graf. 

Graf v cestě za vysněnou postavou. Převzato z precisionnutrition.com

Jasně, mohou mezi námi chodit terminátoři, kterým se povede striktně držet plánu a jejich cesta bude připomínat druhý graf, ale pro drtivou většinu z nás (99,9 %) to bude spíše varianta číslo jedna. Začínáme jíst zdravě, hurá! Po přečtení článku o tom, co máme tedy jíst, si začneme vybírat kvalitní zdroje bílkovin, sacharidů, tuků a najednou nemáme pořád takovou chuť na sladké, konečně! Prostě tak nějak ozdravujeme svůj jídelníček, pak ale přijde pizza týden, po kterém zjistíme, že jsme se přeci jen předtím cítili lépe a vrátíme se ke zdravému talíři. Pak nás třeba může vykolejit dovolená, pracovní cesta, Erasmus, ale vždy se vrátíme zpět trať!

Život nám předhazuje situace, ve kterých testuje náš nový zdravý přístup k životnímu stylu a pokouší se nás něco naučit. Třeba to, že se po zeleninovém salátu s krevetami budeme cítit lépe než po guláši s osmi knedlíky připomínající kola od traktoru. Jednoduše musíme přijmout fakt, že dělat věci špatně je předpokladem pro to, abychom je dělali dobře.

Proto například graf hubnutí nebo nabírání svalové hmoty (představme si graf opačně orientovaný) apod. bude vypadat spíše takto než čistá přímka.

AtalrFFZ15oHJlTA6-tTVm3Etyex90liB8kjfK84LuLIMePo23H07nELGxbN9vbj0yh_wXf8HSiYEduxkxSIrauF-vVMtF8GUySOTuCIW3_ouZ7rdpzFhxfIHyq2BWcrgFiM4iuzuO8TqrYPLg
Ideální vs. reálné hubnutí. Převzato z precisionnutrition.com

Jednej jako maratónec a osvoboď toho tygra v sobě!

Kapitáne, směr je správný, pouze na své cestě překonáváme překážky! Den po dni naše váha může lítat jako ručička kompasu, když se blíží k magnetickému pólu, ale v dlouhodobém horizontu se úspěšně blíží k vysněným číslům! Představme si naši cestu jako maratónský běh, nikoliv sprint ve stylu Usaina Bolta.

Překážky v cestě nám slouží k sebereflexi a uvědomění, proč jsme vlastně s něčím začínali? Když se po měsíci na zdravé fitness cestě najednou ocitneme na gauči s krabicemi od pizzy a lahvemi od piva a vína před námi, není to právě ten moment, ve kterém bychom si měli uvědomit, že jsme se dali do boje za lepší já právě kvůli tomu, že jsme nechtěli být takovými "gaučovými povaleči" postrádající zájem o okolní svět? Není to právě ta chvíle, ve které si máme uvědomit, že právě proto jsme se chtěli změnit a dokázat si, že uvnitř nás je stále ten tygr, co touží po svobodě?

Požitkářství nabízí příležitost klást si větší otázky a učit se

Pokud se nám stane, že čas od času ze skříně zmizí tabulka čokolády nebo celé balení sušenek a zrovna si nemůžeme vybavit, co jsme dělali posledních pět minut, když najednou držíme v ruce prázdné obaly od těchto pochutin, pravděpodobně se snažíme popřít skutečnost sami před sebou. 

Namísto toho by bylo daleko lepší se zamyslet nad tím, co v našem životě zapříčinilo to, že jsme snědli celou tabulku čokolády a půlku Cheat Spreadu k tomu? Jedná se o skvělého pomocníka v podobě sebereflexe, který nám spolehlivě odpoví, jaké situace (spouštěče) v nás vyvolávají touhu "dát si něco na zub". 

Můžeme se pak sami sebe ptát 

  • Co máme z toho, že sníme každou čokoládu v našem dosahu?
  • Je takovéto chování v našich životech důležité?
  • Jak se po tomto chování cítíme?
  • Chceme opravdu životní změnu, nebo chceme žít nadále ve starých rezavých kolejích?
  • Jaká situace předcházela tomuto chování?

Jednoduchou sebereflexí v těchto případech dokážeme rozpoznat příčinu našeho požitkářského chování. Tím, že rozpoznáme spouštěče takových situací, si je dokážeme uvědomit a zaměřit se na jejich řešení. 

Potřebujeme stimulovat centrum odměn v mozku, aby se nám do oběhu vyplavily slastné hormony uspokojení? Pak místo tabulky čokolády s následnými výčitkami dokáže dobrou službu udělat intenzivní domácí trénink nebo trénink v posilovně!

obrázek ze shutterstock.com

Někdy si prostě potřebujeme natlouct (spadnout na držku)

Dnes nebudu pít! A víkendové ráno s bolavou hlavou je tu. Všichni kolem nás musejí doslova šeptat, aby nám nevyletěl mozek z hlavy ven. Co si snad každý řekne? Příště nepiju! A je to tak, toto nekomfortní chování, které nás stojí dalších několik dní bolehlavu nebo žaludek na vodě, by nás mělo motivovat dělat zdravé volby i v budoucnu. 

Bez all-inclusive dovolené nemůžeme být a jako správní Češi do sebe rveme, co se dá? Pak možná po tom týdnu přijde chuť na zeleninu a celkově zdravější a udržitelnější životní styl, protože jsme se na dovolené po takové nezřízené konzumaci cítili opravdu mizerně. Natož abychom mohli dělat něco jiného, než se jen povalovat na lehátku u bazénu, protože dojít těch pár metrů k moři už byl prostě nadlidský úkol. 

Důležité je celkově se vrátit k zaběhnuté cestě a nesklouznout k tomu, že se nás zdravý životní styl promění v jednu velkou gaučovou all-inclusive dovolenou.

Zdravé požitkářství dokáže v dlouhodobém horizontu zlepšit celkové zdraví

Celkové zdraví není jen to fyzické, ale můžeme zde celkově mluvit o:

  • Fyzické složce zdraví
  • Duševním zdraví
  • Emočním zdraví, kdy se cítíme v pohodě, vyrovnaně a vítáme svět s otevřenou náručí
  • Sociálním zdraví a pevných přátelských a rodinných vztazích

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) definice zdraví zní takto: "Zdraví je stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody, nikoli pouze nepřítomnost nemoci nebo zdravotního postižení."

Pak tu máme zdravé požitkářství, které musí splňovat alespoň dva body od toho "nezdravého":

  • Smysluplné x Nesmyslné
  • Naplňující x Sebezničující (alkohol, drogy, obžerství apod.)

Co může být takové zdravé požitkářství? Konečně zajedeme na wellness, po kterém již dlouho toužíme, doslova umíráme touhou vidět nový film v kině nebo si prostě chceme užít ničím nerušený večer s knížkou. 

Po zdravém požitkářství si odpočneme a "dobijeme baterky" pro další fungování v běžném životě a upřednostňování celoživotních zdravých možností. Ostatně, kdo se neválel celý den v posteli, aby pak druhý den doslova zářil pozitivní energií? 

Hlavní rozdíl ve zdravém a nezdravém požitkářství je v podobě pocitu uspokojení a naplnění, které nezdravé požitkářství neposkytuje. Po dni spánku navíc se budeme cítit odpočatí a nabití energií, na rozdíl od dne, který strávíme na gauči před obrazovkou sledováním života fiktivních lidí namísto aktivního žití toho svého života. 

Pokud se navíc ocitneme v kruhu zákazů požitkářství, ve výživářském světě to můžeme chápat jako precizní dodržování diety podle postupů nejnovější hollywoodské hvězdičky následované obdobím přejídání. Co raději zkusit udržitelný aktivní životní styl?

obrázek ze shutterstock.com

Co si z toho vzít?

Namísto úzkoprsé snahy o maximální odstranění těchto požitkářských momentů je zcela určitě lepší strategií tyto aspekty našeho chování jednoduše přijmout a pracovat s nimi na vědomé úrovni. Potom je třeba můžeme přetvořit do chvil tvořených "zdravější" variantou požitkářství nebo je úplně odstranit. Musíme však také akceptovat fakt, že tyto výkyvy na naší cestě jsou normální a v dlouhodobém horizontu nám třeba dokáží pomoci s naším dlouhodobým cílem, tím že nás nakopnou zpět na trať!

Závěrečné typy

  • Najděte své zdravé a nezdravé formy požitkářství
  • Vědomě si uvědomujte okamžiky, kdy k takovému jednání dochází, a ptejte se sami sebe, proč tomu tak je? Jaká situace ve vás probudila touhu dát si pytel brambůrek/bednu piva/flašku vína…
  • Buďte k sobě upřímní a přijměte své chování
  • Najděte věci, které vám sabotují zdraví a pokuste se je odstranit na vědomé úrovni
  • Mějte mapu své cesty stejně, jako měl Jack Sparrow svůj kompas!
    • Kam se snažíte doplout a proč?
    • Jakým překážkám při své plavbě můžete čelit? Připravte se na ně a vnímejte je na vědomé úrovni.
    • Jakou máte posádku? Jsou vaši námořníci lidmi, na které se můžete spolehnout, nebo sabotují vaši plavbu a snaží se vás stáhnout ke dnu? Typicky si můžeme představit lidi, kteří pro vás nejsou oporou a jsou pro vás negativním faktorem – nechtějí, abyste opustili své staré rezavějící koleje.
    • Máte kompas nebo navigaci? Neboli jaké nástroje vás dokážou dostat zpět na správný kurz plavby.
    • Buďte konzistentní a vytrvalí! Dát si jedno junkfood jídlo jednou za čas nevadí, ale strávit celý víkend ve fast foodu je problém. Stejně jako když jednou za čas vynecháte trénink, nic hrozného se v dlouhodobém horizontu neděje. Dát si občas pivko nebo víno je v pohodě, ale propařit celý víkend (čím dál častěji) už tak v pohodě není.
    • Pamatujte, jste maratónci a námořníci! Držte si své tempo a kurz! Někdy budete muset obeplout překážku a trochu zpomalit, jindy zase naberete do plachet dobrý vítr a poplujete téměř sami. Cesta je cíl.

[eshoplink]

  •