Chcete zvládnout zkoušky a důležitou práci? Hýbejte se

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková před 2 měsíci
Chcete zvládnout zkoušky a důležitou práci? Hýbejte se

Fakt, že pravidelný pohyb má nesporné pozitivní účinky na naše zdraví (cévní a dýchací systém, kostní metabolismus, prevence obezity a dalších onemocnění), je tesán do kamene už dlouhá léta. Jen málokdo si troufne o něm pochybovat. Kromě toho se však ukazuje, že cvičení ovlivňuje také funkci a výkonnost našeho mozku, převážně pak těch částí, které jsou spojeny se stárnutím a poklesem kognitivních funkcí.

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jak spolu souvisí sport a fungování mozku
  • Jak moc bychom se měli hýbat pro podpoření myšlení a kognitivních funkcí
  • Co dalšího bychom měli dělat, aby nám to pálilo i v pozdějším věku

Fyzická zdatnost zlepšuje paměť, myšlení a kognitivní funkce

Specialisté z Mayo Clinic sledovali souvislost mezi fyzickou zdatností a objemem mozkových struktur u 2103 dospělých osob ve věku 21–84 let. Kardiorespirační (aerobní) zdatnost byla hodnocena pomocí měření hodnoty VO₂ max (veličina, která udává, kolik mililitrů kyslíku dokáže organismus dodat tkáním během jedné minuty, je vztažena na kilogram váhy) a dalších pomocných parametrů při cvičení na rotopedu. Data o objemu a funkci mozkové tkáně byla analyzována pomocí magnetické rezonance (MRI).

Dík lepší fyzičce zažijete ten pravý "brain boom"

Z výsledků studie vyplynulo, že kardiorespirační zdatnost zlepšuje stav mozkových cév a díky lepšímu zásobení kyslíkem umožňuje zvýšení objemu šedé kůry mozkové i celkového objemu mozku. V praxi to znamená: Čím lepší fyzičku budeme mít, tím lépe bude náš mozek zásoben krví s živinami a kyslíkem, díky čemuž pak budeme moci náš mozek využívat naplno a zažít ten pravý “brain boom”. 

Na výrazné zlepšení se můžeme těšit především v oblasti myšlení, paměti i kognitivních funkcí, prostřednictvím kterých vnímáme okolní prostředí, reagujeme na podněty a zvládáme různé úkoly. Všechny výše zmíněné funkce se však s přibývajícím věkem postupně vytrácí. I s tím nám však může dobrá fyzická zdatnost pomoci a dostatek pohybu v druhé polovině života může jejich úbytek efektivně zpomalit.

Chcete zvládnout zkoušky a důležitou práci? Hýbejte se

Co dalšího můžete udělat pro optimální funkci mozku?

Fungování celého našeho organismu (a tím pádem i mozku) je výsledkem mnoha složitých pochodů a faktorů. Nemůže být proto ovlivňováno pouze jedinou aktivitou. V rámci zajištění optimálního zdraví, podpory kognitivních funkcí a myšlení tedy odborníci doporučují dodržovat následující opatření

  1. nekouřit
  2. zdravě se stravovat
  3. pohybovat se alespoň 150 minut týdně
  4. udržovat si zdravou tělesnou hmotnost
  5. udržovat si normální hladinu krevního tlaku (90–119/60–79 mm Hg)
  6. udržovat si normální hladinu cholesterolu (< 5 mmol/l)
  7. udržovat si normální hladinu cukru v krvi (3,9–5,6 mmol/l nalačno, < 10 mmol/l po jídle)

Co si z toho vzít?

Pravidelný pohyb nám nepřináší výhody pouze po zdravotní a fyzické stránce. Jeho pozitivní vliv se ukazuje také ve spojitosti s větším objemem šedé kůry mozkové a rozvojem kognitivních funkcí, pomocí kterých jsme schopni vnímat okolní svět a reagovat na jeho podněty. Kardiorespirační zdatnost totiž zlepšuje stav mozkových cév a díky lepšímu prokrvení a dodávce kyslíku může tato tkáň efektivněji fungovat. 

K optimalizaci mozkových funkcí však nestačí pouze fyzická aktivita jako taková, proto bychom měli dodržovat i další zásady, které se se zdravím tohoto orgánu pojí. Tato doporučení kromě již zmiňovaného pohybu zahrnují: zákaz kouření, zdravé stravování, udržování zdravé tělesné hmotnosti nebo hlídání normálních hladin některých krevních parametrů. 

Poděkuj autorovi
7 lidí již poděkovalo
R3ptile Cheat Spread Cashew Salted caramel macadamia
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________

Diskuze k článku