Co je to kreatin?

Co je to kreatin?

Kreatin je přirozeně se vyskytující sloučenina aminokyselin, která se v lidském těle tvoří z glycinu, argininu a metioninu. Kreatin není testosteron (takže jeho umělé dodávání nemůže ovlivnit vlastní produkci testosteronu) a ani mu není svým složením podobný. Syntéza kreatinu z výše uvedených tří aminokyselin probíhá v játrech, slinivce břišní a ledvinách. Po svém vzniku je kreatin transportován do svalů, srdce a mozku, kde je využíván jako zdroj energie. Jeho chemická značka je C4H9N3O2H2O. Přirozeně se kreatin nachází v kosterním svalstvu, v srdci i ve varlatech. V těle průměrného jedince je asi 120 gramů teto látky.

Jeho využití ve sportu

Tato látka je legální doplněk, který se používá téměř ve všech sportovních odvětvích, kde je zapotřebí síla. Logicky je tedy užíván: atlety, liftery, kulturisty, vzpěrači, gymnasty. Tato látka slibuje až zázračné zvýšení síly, je ale skutečně tak dobrá? Na to se vám pokusím odpovědět.

Ano je, ze všech legálních doplňků na zvýšení síly je nejlepší (samozřejmě nám samotný kreatin stačit k výkonu nebude, protože musíme přidat kvalitní stravu a odpočinek), ale s ním to jde opravdu lépe a prokazatelně funguje. Funguje tak, že zvyšuje intramuskulární koncentraci a tím i využitelnost ATP. Kreatin prudce zvyšuje svalovou sílu a objem svalů (natahuje do svalů vodu). Sportovcům pomáhá rychle zlepšit fyzickou kondici a nabrat svalovou hmotu a tím se zvětší i síla. Někde se také dočtete, že pomáhá redukovat také tuk, ale to není tak úplně přesné. Pokusím se to vysvětlit. Když naberete 1kilogram svalů, zvýší se vaše potřeba energie a pokud nedodáte více energie, tělo si ji vezme z tukových zásob.

Využití v medicíně

Kreatin je využíván k léčbě nervosvalových onemocnění (uskřípnutí nervu) k urychlení rehabilitace. Další skupinou osob, která užívá kreatin monohydrát, a to takřka denně, jsou osoby s vrozenými chorobami SMA, C-M-T (jedná se o atrofická onemocnění svalů). Používá se také při léčbě degenerativní nervové choroby ALS. Kreatin monohydrát je využíván ve vinařství jako kultivátor vinného kvašení. Ale jeho sportovní využití je dnes pro nás důležitější.

1507666291_a_758.jpg

Působení kreatinu v lidském těle

Kreatin je důležitým zdrojem chemické energie pro svalovou kontrakci. Energie pro svalovou kontrakci pochází z intramuskulárních zásob adenosintrifosfátu (ATP) a různých procesů resyntézy (obnovy) ATP. Během krátkodobého vysoce intenzivního zatížení dochází k rapidnímu poklesu zásob ATP ve svalech a je potřeba velmi razantní obnovy pomocí procesů resyntézy.

Jedním z mechanismů, který je schopen pokrýt potřebu ATP během výše uvedeného zatížení, je reakce kreatin fosfátu. Při této reakci prodělá rapidní vratnou fosforylaci, během níž je fosfátová skupina poskytnuta ke vzniku ATP. Tento proces poskytuje velmi rychle ATP pro udržení jeho hladiny během extrémního zatížení.

Jinak řečeno, kreatin je základním zdrojem energie pro svalovou kontrakci. Na výši jeho množství je přímo závislá možnost délky a kvality výkonu. Všeobecně se účinek kreatinu omezuje na výkon prováděný během 60 sekund, jak sem tedy již zmiňoval, je vhodný pro silové sportovce, jejichž výkon je omezen na několik málo vteřin.
Při nutnosti jakékoliv fyzické zátěže postačí okamžitá zásoba kreatinu na několik málo vteřin intenzivní aktivity.

Zdravotní rizika při užívání kreatinu

Jediným zdravotním rizikem při vysokých dávkách kreatin monohydrátu je průjem. Tento nežádoucí efekt jde omezit tím, že si pořídíme kvalitní kreatin s označením Pure. Další zdravotní rizika nejsou nijak založena na pravdě.

Dávkování

Jsou dvě základní možnosti, jak tuto látku dávkovat:
1. nasycovací metoda: Celý kreatinový cyklus trvá 1,5 měsíce, kdy prvních pět dni se podává 25 gramů kreatinu denně, rozdělených do pěti 5 gramových dávek (více tělo není schopno v jedné dávce vstřebat) a zbytek cyklu pouhých 5-10 gramů této látky.
2. udržovací metoda: stále, celé 2 měsíce se podává 5-15 gramů kreatinu bez jakékoliv změny. Po 1,5 měsících je dobré kreatin vysadit, protože tělo přestává být na tuto látku citlivé a klesá produkce vlastního kreatinu.

Druhy kreatinu

V dnešní době je na trhu už množství přípravků s kreatinem, základem všech je kreatin monohydrát (viz začátek článku). Dále se na našem trhu vyskytuje krealkalyn, ve kterém je pouze přídavek jedlé sody (způsobující lepší vstřebávání) a proto je možné brát tohoto kreatinu méně, řádově 1-2 gramy, ale tato novinka je cenově méně výhodná. Dále se na našem trhu vyskytují druhy jako malát, pyruvát a CEE.Doporučení autora: pokud máte citlivější žaludek a chcete dávat kreatin ve větších dávkách, nevahejte připlatit a kupte si německý kreatin s označením Creapure.

  •