Co tě naučil čas bez posilovny?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 7. 3. 2021
1 Uložit článek
Co tě naučil čas bez posilovny?

Já vím, taky se už vidím ve fitku. Dřepy s křivou kládou na zádech nejsou úplně ideální a o pořádném benchpressu si člověk může nechat jenom zdát. Na druhou stranu, i to venkovní cvičení má něco do sebe. Zvlášť když k tomu vysvitne třeba sluníčko, to je potom nakonec docela idylka. 

Jedno se ale venkovnímu cvičení musí nechat. Naučilo nás koukat se na pohyb trochu z jiného úhlu pohledu a možná nám i pomohlo poznat lépe sebe sama. 

Co všechno nám dalo sportování bez pravidelné posilovny?

1. Nejhorší trénink je ten, který se nestal

Každý trénink ti má co dát. A i když to zrovna není podle předepsaného plánu, pořád máš velké plus za to, že jsi se vůbec odhodlal/a.  Čert vem, že jsi zvládl/a o 2 pracovní série méně, že jediná volná činka na dřepy byla směšně lehká a že jsi v tréninkovém plánu měl zrovna zakopávání, které na hrazdách asi moc nevymyslíš. 

Možná tě to v danou chvíli rozčiluje, ale až trénink dokončíš a přiběhneš zpátky domů, dám ruku do ohně za to, že stejně budeš rád za to, že jsi vyrazil/a. A o tom to přece celé je. 

2. Svalům je úplně fuk, jakou značku má tvůj stroj na cvičení

Svalovou hmotu totiž procvičuješ pohybem proti odporu, ne strojem. Takže jestli máš v sobě alespoň kousek vynalézavé a kreativní duše, na 100 % si poradíš i bez supermoderních strojů nové generace. 

Že to nejde? 

  • Chceš cvičit peck-deck - vyzkoušej kliky nebo rozpažování s činkami

  • Chceš cvičit zakopávání - vyměň ho za dřepy, výpady a rumunské mrtvé tahy

  • Chceš cvičit stahování kladky - vyhecuj se na shyby (klidně s dopomocí!)

Jasně, není to plnohodnotná náhrada. Ale je to stokrát lepší než nedělat nic. 

obrázek z istokphoto.com

3. Pro udržení svalů nemusíš cvičit kvanta cviků 

Pokud ti jde hlavně o udržení svalů, máš vlastně docela vyhráno. K tomu totiž nepotřebuješ cvičit tak často a dokonce ti bude stačit o dost menší intenzita (= váha na čince), než na které jsi svaly vybudoval/a.

4. Kvalita je v tréninku kolikrát mnohem důležitější než kvantita

V dobře vybavené posilovně máš tolik možností, že pomalu ani nevíš, kde začít. Takže jestli máš navíc ještě tak trochu nerozhodnou povahu, možná už se ti někdy stalo, že jsi lítal/a po posilovně sem a tam a zkoušel/a všechno možné. Mnoho sportovců praktikuje podobný styl cvičení a technika není úplně vysoká. Když můžu cvičit 10 cviků na jednu partii, tak co bych se namáhal s pomalým a kontrolovaným provedením. 

Při venkovním cvičení je to ale něco jiného. Tam na tebe čeká jedna hrazda, nějaká ta bradla, v lepším případě ještě pár pomlácených činek. To když máš štěstí na nějaké dobře vybavené workoutové hřiště.  Tady by sis měl/a vážit každého kvalitního cviku, který tu dokážeš vymyslet. O to víc by ses tu měl/a zaměřit na precizní techniku a zcela kontrolované provedení. Jestli si tenhle přístup přeneseš potom i do posilovny, můžeš koronaviru ještě poděkovat. 

5. Komplexní cviky by měly tvořit základ silového tréninku

Určitě už jsi o tom slyšel a četl spoustu rad a článků. Komplexní cviky totiž šetří čas, protože ti umožňují cvičit více svalových partií najednou. Navíc díky nim procvičíš i hluboce uložené svaly, takže se můžeš rozvíjet i jinak než čistě silově. Možná jsi tyhle rady nechal ležet někde hluboko v hlavě, protože přece jenom izolované cviky v posilovně jsou mnohem pohodlnější a snazší. Navíc tě lépe napumpují a druhý den to stejně bolí, tak co. 

No, venku mezi hrazdami moc izolovaných cviků nevymyslíš. Na druhou stranu alespoň konečně začneš pracovat na komplexních cvicích, jako jsou třeba klasické dřepy, mrtvé tahy, shyby nebo kliky. V posilovně se ti to ještě bude hodit. 

obrázek z istockphotos.com

6. Trénink a strava jsou dvě spojené nádoby

Je dost možné, že kvůli zavřeným posilovnám sportuješ o trochu méně než normálně. A taky se mohlo stát, že ti za tu dobu přibylo nějaké to kilo navíc. (Čest všem sportovcům, kteří v karanténě začali běhat a řeší opačné problémy!) Profesionální sportovci na konci své kariéry řeší totéž, kolikrát během několika let naberou do překvapivých rozměrů. 

Ber to jako takovou lekci, že potřebné množství jídla se odvíjí od množství pohybu. Sportuješ denně? Potom si můžeš dopřávat hody. Ubyl ti pohyb? Potom bys měl/a omezit ty sladkosti za odměnu, které si každé odpoledne dopřáváš. Nejlépe uděláš, když zapomeneš na své zažité stereotypy nebo kalorické tabulky a budeš jednoduše své tělo pořádně poslouchat. 

Co si z toho vzít?

Nemá smysl se stále dokola trápit zavřenými posilovnami a zákazy, které se v této zemi mění doslova ze dne na den. Ber to tak, jak to je. Jednou budeš třeba ještě s úsměvem vzpomínat na to, jak si zimu 2020/2021 strávil/a ve sněhu s rukama přimrzlýma k hrazdě nebo na to, jak tvůj trénink začínal dvoukilometrovou rozcvičkou, během které ses potřeboval/a dostat na nejbližší workoutové hřiště. 

Cvičení zkrátka (zatím) ještě nikdo nezakázal. Zkus proto vystoupit ze své komfortní zóny a dej si trénink i jinde než v příjemně vytopené posilovně. Nakonec tě to možná jako sportovce posune ještě mnohem dál než samotná posilovna.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
5 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________