Co všechno může způsobit špatný vztah k jídlu? Jde o mnohem víc, než jen počítání kalorií!

Erika Zajacová
Erika Zajacová 15. 1. 2021
Uložit článek
Co všechno může způsobit špatný vztah k jídlu? Jde o mnohem víc, než jen počítání kalorií!

Poruchy příjmu potravy se běžně neobjevují ze dne na den a někdy dokonce ani z měsíce na měsíc. Často jim předcházejí tzv. narušené stravovací návyky, které můžeme zjednodušeně označit jako špatný vztah k jídlu. Odkud tento stav pramení, co představuje a kdy bychom měli být obzvlášť opatrní?

Co je to špatný vztah k jídlu?

Možná si řeknete - o čem to proboha píší? Dobrý vztah bychom měli mít s lidmi, ne s brokolicí. To je určitě pravda. My bychom však dnes chtěli rozebrat možné důvody zkresleného vnímání jídla jako takového. V poslední době se totiž objevuje stále více případů, kdy lidé nesplňují všechna kritéria konkrétní poruchy příjmu potravy, ale vyskytují se u nich vzorce chování, které můžeme považovat za patologické.

Je to například:

  • přehnaný zájem o jídlo

  • zkreslené vnímání vlastního těla

  • výrazné omezování se v jídle

  • využívání kompenzačních mechanismů (zvracení, projímadla ale i pilulky na hubnutí a čaje na odvodnění)

  • záchvaty přejídání

V takových případech mluvíme o tzv. narušených stravovacích návycích (disordered eating - doslova "narušené stravování"). Až 61 % lidí s narušenými stravovacími návyky přiznává omezování jídla, 20 % využívá jako kompenzační mechanismus zvracení a 16 % má problémy s přejídáním (Harris a kol., 2016).

Z čeho mohou problémy s jídlem pramenit?

Existuje několik rizikových faktorů, které zvyšují riziko, že se u někoho rozvine patologické chování v souvislosti s jídlem. Na začátku často stojí nedostatek sebevědomí či nespokojenost s vlastním tělem. Nereálné nároky na fyzický vzhled pohánějí zejména dokonalá (a hlavně vyretušovaná) těla fitness modelek v sexy pózách.

Se svým tělem jsou pak nespokojené mnohé ženy či mladé dívky, byť s úplně zdravým procentem tělesného tuku. Trápí je zcela běžná a pro ženské tělo typická celulitida, strie, tuk na břiše či tzv. madla lásky na bocích.

Dále to mohou být:

  • některé osobnostní rysy (perfekcionismus, pedantství)

  • výkonové zaměření

  • sklony k OCD (obsedantně-kompulzivní poruše)

  • prostředí, ve kterém se dotyčný pohybuje

  • historie změn hmotnosti

  • dlouhodobě nedostatečný energetický příjem, který může vést k častějšímu přejídání

obrázek z istockphoto.com

Sleduješ si spálené kalorie? Pozor na to!

Chytré hodinky a fitness náramky nám dokáží měřit srdeční tep, srdeční variabilitu, kvalitu spánku či odhadnout přibližný (opravdu přibližný) energetický výdej. A právě to poslední se zdá být pořádně kontroverzním tématem. Určitá forma kontroly či přehledu nad vlastním zdravím je ve snaze dosažení svých cílů chvályhodným krokem. Používání podobných aplikací bylo vícekrát spojeno s úspěšnou redukcí hmotnosti, což zároveň patří k nejčastějším předsevzetím, která si lidé s příchodem nového roku stanovují.

Znepokojení však může vyvolat fakt, že toto trackování může spustit, udržovat či dokonce zhoršovat narušené stravovací návyky a poruchy příjmu potravy. Někoho to možná překvapí, ale sledování spálených kalorií je mnohem častěji spojováno s patologickým chováním než třeba zapisování snědených kalorií (Simpson a Mazzeo, 2017).

A opět jsme u toho, že bychom neměli cvičit kvůli spáleným kaloriím a jíst bychom měli proto, abychom tělu dodali dostatek kvalitních živin.

I sport může být živnou půdou pro poruchy příjmu potravy

Co se stane, pokud k perfekcionismu přimícháme i výkonnostní nebo profesionální sportování? Poruchy příjmu potravy i narušené stravovací návyky patří mezi nejčastější mentální onemocnění profesionálních sportovců. Rizikové jsou zejména sporty, kde je vyžadována nebo výhodná štíhlá postava s nízkým procentem tělesného tuku nebo sporty, ve kterých se soutěží podle hmotnostních kategorií (typicky například bojové sporty).

Rizikové jsou také další faktory ve spojení se sportem, a to například:

  • velký tlak na výkon

  • schvalování nebo pochvala trenéra

  • úvodní úspěch (rychle ztracené kilogramy například díky vyčerpání svalového glykogenu, který zadržuje vodu)

  • častá regulace hmotnosti (odvodňování nebo požadavek na štíhlé a svalnaté tělo)

  • předcházející zkušenost s dietami

  • časný start specifického tréninku

  • přetrénování

obrázrk z gettyimages.com

Víme, že situace na sociálních sítích nejsou reálné, ale i tak podléháme iluzi

Velká část našich životů se děje online. Scrolováním sociálních sítí trávíme hodně času. Hledáme na nich inspiraci či zábavu - a právě u inspirace chvíli zůstaneme. Mimořádně oblíbené jsou hashtagy #fitspiration a #thinspiration - nebo jejich zkrácené verze #fitspo a #thinspo. Co myslíte, které z nich mohou být problematické co se týče vnímání vlastního těla, omezování v jídle či podpory přehnaně štíhlých těl?

Pokud jste tipovali #thinspo - částečně jste měli pravdu. Příspěvky s tímto hashtagem podle výzkumu z roku 2018 skutečně častěji podporují extrémní štíhlost a ukazují kostnaté části těla. Nevinně v tom ale nejsou ani příspěvky s hashtagem fitspo, které sice kladou větší důraz na zdraví a fitness, ale stejně mohou být podle autorů problematické.

I zde tedy platí, že byste si měli dobře promyslet, koho na sociálních sítích sledujete a s nikým své tělo neporovnávat.

Co si z toho vzít?

V dnešním světě plném perfektních fitness modelek, které nejednou propagují nezdravý přístup k stravování, je těžké zachovat si zdravý rozum. Čemu věřit? Vždyť vypadá dobře, usmívá se, určitě je šťastná. Nebo ne? Před pár lety ve velkém frčelo počítání kalorií. Po určité době se začaly objevovat (zejména) ženy, které svůj nezdravý vztah k jídlu začali shazovat výlučně na kalorické tabulky a život v zajetí čísel.

Jak to již ve světě fitness a výživy bývá, pravda bude někde uprostřed. Existují osobnostní rysy, při kterých může počítání kalorií nadělat více škody než užitku. Paušálně na ně poukazovat jako na něco, co kazí dnešní dívky, by od nás nebylo fér. Existuje totiž mnoho dalších faktorů (nedostatek sebevědomí, tlak na výkon, nespokojenost s vlastním tělem, velké nároky na častou regulaci hmotnosti, dlouhodobě nedostatečný energetický příjem), při kterých může být počítání kalorií pouze kapkou v moři.

Vztah k jídlu není něco, co se pokazí na základě jedné neúspěšné diety

Budujeme si ho celý život a do velké míry za něj vděčíme (nebo "vděčíme") rodičům. Pokud máte jakékoliv podezření, že s vaším přístupem k stravování není něco v pořádku, nečekejte a konzultujte situaci s odborníkem. Můžete si ušetřit roky tápání, trápení a kdoví - možná to bude rozhodnutí, které vás na nějaký čas sice odkloní od cíle, ale bude jediným způsobem, jak ho bezpečně dosáhnout v budoucnosti.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
6 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________